Valg af ram, pc 3200 512 vs. 1024??
Fra : Baade

Dato : 12-11-04 16:12

Har søgt men kan ikke rigtigt finde nogle svar:(
Jeg har følgene:
xp2500 barton @ 3200 (200fsb)
Samsung ftn 512 mb ram i en stang, kører 2,5-3-3-8
Abit nforce 2
POV Gf 6800 GT
Maxtor diamond max 9 120G

Spørgsmålet, vil gerne have mere ydelse. spiller for det meste
1. Skal jeg købe en stang samsung ram mere, pris 700.-
2. Skal jeg sælge den og købe 2 gode 256 for at køre dual. som nok ikke
giver så meget men nogle med god timing som dem her:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350677 Pris 1300.-
3. Skal jeg vride pungen og købe 2x512 superram:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350637 Pris 2500.-
Begge corsair ram "kører" 2-2-2-5
4. en xtra harddisk til swap fil, evt sammen med noget ram?? Pris 400.-

Hvad ville give mest, i forhold til prisen

På forhånd TAK!

VH Peter

Fra : Simon[8230]

Dato : 12-11-04 21:01

> Spørgsmålet, vil gerne have mere ydelse. spiller for det meste
> 1. Skal jeg købe en stang samsung ram mere, pris 700.-

Jeg ville 100% starte med pkt. 1, og smide dem i dual setup. - Giver klart
det meste i forhold til prisen.
Jeg har selv 2 stk., dog købt i dual sæt, men det gav utroligt meget at få 2
stk 512.

> 2. Skal jeg sælge den og købe 2 gode 256 for at køre dual. som nok ikke
> giver så meget men nogle med god timing som dem her:
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350677 Pris 1300.-

Du køre sikkert winXP pro, og derfor snupper styresystemet omkring 250 mb
RAM, hvorfor der "kun" ville være 256 tilbage, ville ikke give så meget som
pkt. selvom timingen er bedre. Og det er endda dyrere!

> 3. Skal jeg vride pungen og købe 2x512 superram:
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350637 Pris 2500.-
> Begge corsair ram "kører" 2-2-2-5
Lækre stænger, men IMO vil du ikke kunne mærke det helt vilde i forhold til
pkt.1. Jeg ville ikke give 2500 i den situation, med mindre jeg ikke vidste
hvad jeg ellers skulle bruge pengene til...

> 4. en xtra harddisk til swap fil, evt sammen med noget ram?? Pris 400.-
Nope, dont do it! - swap fil kan du ikke bruge til en skid i forbindelse med
spil, din harddisk(eller den du køber til 400) er alt for langsom. Hvis der
endeligt skal gøres noget mærkbart ved diskene, så skal du købe 2 stk. WD
raptor eller et par syge SCSI 10/15K og sætte dem i RAID 1... men igen synes
jeg ikke det er pengene værd, med mindre du ikke havde noget at bruge din
penge til

Simon

Fra : Baade

Dato : 13-11-04 00:01

Helt enig med dig simon, og tak for alle svar!

Hvis jeg nu vil prøve og lege lidt med min timing:
sig lige til hvis jeg bliver OT!
2,5-3-3-8
de kører allerede stabilt 2,78V (standart 2,6 +-0.1)
ved det ikke kan køre cas 2:(
kan jeg bare begynde og skrue ned? hvor lang tid skal jeg køre memtest for
at være rimelig sikker?
tror jeg vil starte med row active delay "8", kan ikke rigtigt finde noget
info om den?? ikke engang på datablad´et??
vh peter

Fra : N´far

Dato : 13-11-04 00:45

250 mb ved XP-opstart?

124mb lige nu her hos mig.

Timings ? Ikke så vigtigt. Overvurderet..

Hvor meget giver dual channel? Ikke så meget IMO.

Masser af ram? Ja, evt., men ik nødvendigvis.

Fra : Baade

Dato : 13-11-04 01:08

400 fysisk ledig, med outlook og div. småprogrammer.
skal lige undersøge hvor meget der engligt bliver brugt når jeg spiller

VH Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 12-11-04 22:21

> [...]
> 1. Skal jeg købe en stang samsung ram mere, pris 700.-
> 2. Skal jeg sælge den og købe 2 gode 256 for at køre dual. som nok ikke

Hvorfor vil du købe 2 stk 256 og køre dual istedet for bare at købe én 512
og køre den dual med den blok du har i forvejen?
SÅ meget har timings altså heller ikke at sige...

> [...]
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350677 Pris 1300.-
> 3. Skal jeg vride pungen og købe 2x512 superram:

Ja hvis du har råd ;) - Jeg tror ikke på at forskellen i hastighed pga. de
lavere timings vil give den vildt store forskel fra to stk 512 ved
2,5-3-3-8... Måske kan du endda tvinge timings længere ned ved at
overvolte!?

Brian

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-11-04 23:22

> Hvorfor vil du købe 2 stk 256 og køre dual istedet for bare at købe én 512
> og køre den dual med den blok du har i forvejen?
> SÅ meget har timings altså heller ikke at sige...

SKAL ram klodserne ikke være 100% ens for at køre dual?
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : ///JJ

Dato : 12-11-04 23:27

sniper_Nolight wrote:

> SKAL ram klodserne ikke være 100% ens for at køre dual?

Ens? Ikke producent i hvert fald... men sikkert hastighed/type.

///JJ

Fra : Brian Lund

Dato : 13-11-04 00:51

> SKAL ram klodserne ikke være 100% ens for at køre dual?

Nej da, de skal bare være samme størrelse...
Og måske dur det heller ikke med ECC+non-ECC og registered+non-registered...
Men ellers er du frit stillet...

Den eneste grund til at de sælger dem to og to er da fordi kunderne netop
tror at de skal være to stk paired 100% ens klodser! - Der er jo penge i
det! :)

Brian

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-11-04 10:48

> Nej da, de skal bare være samme størrelse...
> Og måske dur det heller ikke med ECC+non-ECC og
> registered+non-registered...
> Men ellers er du frit stillet...

ok - jeg har 512 mb pc3200 ram fra elixir
jeg er i øjeblikket ved at finde nyt bundkort, cpu og 512 ekstra ram - de
ekstra ram tænker jeg bliver en Geil 512 mb pc3200 klods, som så skal køre
sammen med elixir rammene og det skulle så ikke være et problem kan jeg
forstå?

Hvad med Cas? er det ligemeget? (Jeg er slet ikke inde i det med Cas og at
de kører eksempelvis 2,5-3-3-8 siger mig intet)

> Den eneste grund til at de sælger dem to og to er da fordi kunderne netop
> tror at de skal være to stk paired 100% ens klodser! - Der er jo penge i
> det! :)

Bingo! - fooled me *rødme*

Fra : Brian Lund

Dato : 13-11-04 15:37

> [...]
>
> Hvad med Cas? er det ligemeget? (Jeg er slet ikke inde i det med Cas og at
> de kører eksempelvis 2,5-3-3-8 siger mig intet)

Det kan du sagtens, det er bare den langsomste RAM der sætter dagsordnen for
så at sige ;)

Brian

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-11-04 18:12

> Det kan du sagtens, det er bare den langsomste RAM der sætter dagsordnen
> for
> så at sige ;)

finno - rart lige at vide hvordan det hænger sammen