Ikke starte - hjælp med at finde årsagen..~
Fra : Michael

Dato : 11-11-04 17:59

Hej i Gruppen.

Min Opel Vectra 1,8 fra 1999 ville ikke starte idag. Jeg kan først få den
til mekaniker på mandag, så jeg vil lige høre dfb's eksperters mening om
hvad årsagen til problemet er.

Jeg brugte bilen i går aftes omkring kl. 0030. Ingen problemer med at
starte, ingen ujævn tomgang eller lignende - bilen kørte perfekt.

I dag kl. 1315 skulle jeg bruge bilen igen, men den ville ikke starte.
Starteren kørte et par omgange, men med "ikke-nok-strøm-mislyden". Og anden
gang jeg forsøgte at starte var bilen helt død.

Falck fik mig igang og jeg kørte en tur på ca. 20 kilometer, gik ind for at
handle i ca. 45 minutter og da jeg kom ud var bilen død igen. Falck fik mig
kørende igen og bilen står nu død nede foran min bopæl indtil på mandag hvor
min mekaniker har tid til at kigge på den. Det skal siges at begge gange
Falck hjalp mig smed de bare strøm til batteriet, så startede bilen med det
samme. Jeg kørte en omvej hjem på ca. 45 kilometer for at give god mulighed
for at lade batteriet - det skal siges at ladelampen ikke lyste på noget
tidspunkt undervejs. Da jeg stoppede herhjemme forsøgte jeg at starte bilen
igen med det samme, men uden held - den var allerede død. Lyset i kabinen,
el-ruderne, lygter mv. virker

Hvad siger symptomerne jer? Er det batteriet der er gået dødt - de seneste
dage har jeg brugt sædevarme (begge sæder) og elbagrude flittigt. Er det
generatoren der ikke lader batteriet? Er det starteren der sluger for meget
strøm

Min egen intuition (for praktisk viden har jeg ikke!) siger mig, at det er
batteriet der er dødt. Hvis generatoren fejlede skulle ladelampen så ikke
lyse??

På forhånd tak for enhver hjælp.

Michael

Fra : K ö n i g

Dato : 11-11-04 18:05

> [...]
> batteriet der er dødt. Hvis generatoren fejlede skulle ladelampen så ikke

Skift akkumulatoren - så er dit problem med stor sandsynlighed løst.

At sende den til mekanikeren koster mange penge - en akkumulator koster
300-500 kr. og er mere end nemt at skifte !

MVH Peter König

Fra : DirectX

Dato : 11-11-04 18:30

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse

> Skift akkumulatoren - så er dit problem med stor sandsynlighed løst.

Jeg mener man skal nok lige se om den lader og at der ikke er en stor
afladning før jeg skifter noget som helst

Mvh
C@ss

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-11-04 19:04

"DirectX" <stendrup@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener man skal nok lige se om den lader og at der ikke er en stor
> afladning før jeg skifter noget som helst

Jeg mener som "Kö n i g" , på med et nyt batt. så er den sag ude af verden,
det var den for mig ;). Det er >5 år, alt over 2 er lånt tid, og et nyt
koster < end 1. værstedstime. .

Fra : Michael

Dato : 11-11-04 19:08

Ja batteriet har klaret sig i næsten 6 år nu. Måske enden på dets levetid.
Kulden og det forhøjede strømforbrug har sandssynligvis kvalt det...

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-04 21:08

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse

> Skift akkumulatoren - så er dit problem med stor sandsynlighed løst.

Nej men finder først fejlen og bagefter køber man reservedelene.
Man skal have starthjælp EN gang til og så måle med en voltmeter på
batteripolerne. Når motoren kører skal der minimum være 13.5V og gerne
14.5V. Er der ikke det så gavner det hat og briller at skifte batteri, så er
det måske generator eller stelledninger.
Er der min. 13.5V når motoren kører, så er det nok batteriet.

--
Tom

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 11-11-04 22:30

<snip> et lille strøm problem

Mål lige om din generator nu også lader nok... inden du starter. Måler
spændingen på batteriet under 12.5v kan du godt glemme alt om at starte
bilen, det bør måle omkring 13.5v (inden start) :-/
start bilen og mål volt på batteriet... 14.2-14.5 ikke meget over og slet
ikke under. Så er det sikkert dit batteri der skal skiftes.
Det er en typist fejl at finde netop omkring denne tid, lige som is i
karburatoren og se gnisterne danse på tændkablerne.

Leon

PS. Hvornår har du sidst været en tur rundt om din bil for at checke dit lys
???

---

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-04 00:14

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spændingen på batteriet under 12.5v kan du godt glemme alt om at starte
> bilen, det bør måle omkring 13.5v (inden start) :-/

Forkert, så meget vil der ikke være på et 12V batteri når der ikke lades på
det og man måler efter ca. 20 min fra der har været ladet på batteriet.
mindre end 12.2V = Lav opladet
ca. 12.3V = middel opladet
større end 12.4V = fuldt opladet

13.5-14.5V kan og skal måles når motoren kører og generatoren lader. De kan
dog også måles lige efter motoren er stoppet, men vil dog hurtigt falde ned
på 12.2 til 12.5V alt efter batteriets ladetilstand.

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-11-04 23:44

"Michael" <arkian@hotmail.com!> skrev

> Min Opel Vectra 1,8 fra 1999 ville ikke starte idag. Jeg kan først få den
> til mekaniker på mandag, så jeg vil lige høre dfb's eksperters mening om
> hvad årsagen til problemet er.

Siden det nu er en Opel, vil jeg da lige foreslå at du tjecker om der er
ordentlig forbindelse, fra generatoren og til stel.

En fejl opstået det sted, vil medføre at bilen ikke lader, selvom ladelampen
ikke lyser under drift.

Mvh.

Fra : LostInSpace

Dato : 23-11-04 01:55

Hvis jeg var dig ...
Ville jeg se efter om der er vand i alle cellerne...
er der ikke det , så er det sikkert faldet sammen ..og klar til udskiftning

Er der vand nok på alle cellerne...
Så har du en strømbruger , eller en defekt generator...

Og så kan du måle volt og ampr....