Biosflash gået galt :(
Fra : Carsten Steffensen

Dato : 11-11-04 16:43

Hejsa Ng

Jeg har dummet mig... Man skal ikke lægge mere end den biosfil man skal
flashe på samme cd som man bruger :( Men, jeg får fat på en
Award BootBlock Bios v1.0 som melder
BIOS ROM Checksum error.
Detecting floppy drive A media..

Så jeg tænkte at det nok var standard udgaven med en awdflash.exe
biosfil.bin /sy /sn i en autoexec.bat på en bootdisk.

Det sker der bare ikke meget ved, nogen forslag eller bud på en løsning?
Google hjalp mig ikke :( Eventuelt nogen der kan flashe PLCC chip i Aalborg?

MVH
Carsten "Som ikke bare flasher i fremtiden" Steffensen

Fra : ///JJ

Dato : 11-11-04 17:02

Carsten Steffensen wrote:
> [...]
> chip i Aalborg?
> MVH
> Carsten "Som ikke bare flasher i fremtiden" Steffensen

Det var som syv sytten - når man nu snakker om uheldet.... (se tråden
"opdatering af bios").

En der hedder Carsten postede i den sammenhæng dette:

Hvis det går galt er der en redning her:
http://www.bios-flash.dk/

///JJ

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 11-11-04 17:07

///JJ wrote:
> [...]
> "opdatering af bios").
>
> En der hedder Carsten postede i den sammenhæng dette:
>
> Hvis det går galt er der en redning her:

Hmm, det lyder jo ganske ok. En skam det er over på øen, ville jo
unægteligt være lidt nemmere hvis der var en i Aalborg ;) Eller endnu
bedre at der var et tip til at komme videre, den er jo sjovt nok ikke
helt død, når jeg kan få fat i BootBlock. Men det kan jo være jeg bare
skal give fortabt og få flået den chip ud og sendt afsted.

/Carsten

Fra : Peet

Dato : 11-11-04 19:45

"Carsten Steffensen" <cs@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse news:41938870$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg har dummet mig... Man skal ikke lægge mere end den biosfil man skal flashe på samme cd som man bruger :( Men, jeg får fat på

Hvad er det helt præcis du har gjort og gør ?
Hvis du kan boote på et eller andet kan din
maskine jo ikke være død ?
Desuden er der visse tjek som gør, at du ikke
umiddelbart kan flashe med en helt forkert BIOS.
Skriv lidt om dit system i stedet for også, nogle
bundkort kan godt reddes selv om opgradering
af BIOS er gået fejl.
Læg i øvrigt din bin-fil og flash-program på
harddisk i stedet for, det giver mindst sansynlighed
for læsefejl eller andre fejl.

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 11-11-04 20:37

Peet wrote:
> Hvad er det helt præcis du har gjort og gør ?
Jeg har flashet med en forkert BIOS, lod mig snyde af at den var til et
AU31 bundkort. Som man kan gætte er mobo også et AU31, men den er
tilsyneladende ikke korrekt. Den kommer med en BootBlock recovery som
jeg så desværre ikke kan loade en ny bios fra, den stopper så snart jeg
den har nået til "Starter Windows 98" som var den sidste bootdisk jeg
prøvede med efter at have rigget floppy til. Det samme med en 2K og en
Dos 6.22 disk. Når til at initialise og den læser godt nok fra disketten.

> Hvis du kan boote på et eller andet kan din
> maskine jo ikke være død ?
Den kan boot til BootBlock som er de første 32kb af bios som normalt
ikke bliver slettet ved flash. Der er en minimalt sæt IO gemt her, ISA
floppy etc. Her vil man normalt kunne køre en recover fra.

> Desuden er der visse tjek som gør, at du ikke
> umiddelbart kan flashe med en helt forkert BIOS.
Enig, fik ikke engang en Checksum fejl.

> Skriv lidt om dit system i stedet for også, nogle
> bundkort kan godt reddes selv om opgradering
> af BIOS er gået fejl.
FIC AU31
1 GB PC2700 DDR kørende i Dual Channel.
Sempron 2500+
Maxtor 80 gb
FX5900XT
Sidder i et Antex Aria

> Læg i øvrigt din bin-fil og flash-program på
> harddisk i stedet for, det giver mindst sansynlighed
> for læsefejl eller andre fejl.
Det gjorde jeg også i gamle dage, men med en NTFS partition er det ikke
så nemt. Har heller ikke floppy længere, så det var umiddelbart smartest
med en bootbar CDR. Det var det så måske ikke ;)

Er ganske spændt på om der er nogen idéer ;)

/Carsten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-11-04 22:23

> [...]
> prøvede med efter at have rigget floppy til. Det samme med en 2K og en
> Dos 6.22 disk. Når til at initialise og den læser godt nok fra disketten.

Mange bios kan ikke flashe med disse bootdiske, idet de ikke efterlader nok
ledig hukommelse.
Man skal i stedet lave en såkaldt minimal bootdisk.
I win 98 kan man gøre det ved at stille sig i en dos prompt og skrive
sys a:
Så overføres nødvendige filer til at den lige nøjagtig kan starte op. Man
kopierer så flash fil og bios fil over på den diskette og booter.
I win xp kan man lave en bootdiskette ved at højreklikke på a-drevet i
Stifinder og vælge formater. Så er der et sted, hvor der står noget med
bootdiskette forneden.

Kurt

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 11-11-04 22:53

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> I win xp kan man lave en bootdiskette ved at højreklikke på a-drevet i
> Stifinder og vælge formater. Så er der et sted, hvor der står noget med

Det fik jeg vist ikke forklaret godt nok, de er lavet ved henholdsvis
sys og format /q /s , har forsøgt mig med begge ;) Men ellers et ganske
godt tip. Jeg har vist desværre forsøgt mig med det meste.

/Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-11-04 20:41

Carsten Steffensen <cs@cs.aau.dk> skrev 2004-11-11:
> [...]
> Google hjalp mig ikke :( Eventuelt nogen der kan flashe PLCC chip i Aalborg?

Hvilke beeps kommer ud på pc speakeren?

"AWARD-BIOS:
We need our Bootdiskette and do only 1 Change on it:
Create (on a 2nd PC using a Texteditor) a File called: "AUTOEXEC.BAT", with
only one Line: "awdflash.exe updatefilename /py /sn" (without quotes!) and
copy it onto our Diskette.

Now, boot from Diskette and listen to the Beeps:

While Booting:
2 short Beeps = no Bootdiskette in Drive A:
Continuously short Beeps = no Floppydrive

After the Flash Process:
Continuously long Beeps = Programming successfully. RESTART!"

Hvis du kører sur i det, så snak med Nils-Emil hos bios-flash.dk

Thomas

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 11-11-04 20:52

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> Continuously long Beeps = Programming successfully. RESTART!"
>

> Hvis du kører sur i det, så snak med Nils-Emil hos bios-flash.dk

Ja, det er så lidt sjovt.. Den giver 2 beeps uden et AGP kort i
maskinen, med et AGP kort får jeg den tekstlige udgave, og den forsøger
at starte disken. Men den kommer aldrig videre "Starter Windows 98"
eller lignende. Har testet diskene, og skiftet drev. Man undres....

Har skrevet til Nils-Emil ;)

/Carsten

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 11-11-04 21:21

> [...]

> Det sker der bare ikke meget ved, nogen forslag eller bud på en løsning?
> Google hjalp mig ikke :( Eventuelt nogen der kan flashe PLCC chip i

Hvad er det for et bundkort?
Er det et der sidder i en mærkevaremaskine?

Hvis det er dét, så prøv at gå på fabrikantens hjemmeside, og se om der ikke
er en flash-opdatering/-recovery dér.
Måske det kan redde dig.

Det er i øvrigt vist nok sådan, at nogle boot block ikke skal have en
boot-diskette, men _kun_ bios-filen, med det rigtige navn.
Så skulle den være i stand til at flashe sig selv.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 11-11-04 22:58

Henrik Stavnshøj wrote:
> Hvad er det for et bundkort?
> Er det et der sidder i en mærkevaremaskine?
Det er et u-ATX nforce2 mobo. Det er ikke fra en mærkevare maskine, men
du har ganske ret i at det er et normalt OEM board. Men SHG sælger dem
også, som KN7NF18G eller nogen lignende.

> Hvis det er dét, så prøv at gå på fabrikantens hjemmeside, og se om der ikke
> er en flash-opdatering/-recovery dér.
> Måske det kan redde dig.
Det ville have været en glimrende idé ;)

> Det er i øvrigt vist nok sådan, at nogle boot block ikke skal have en
> boot-diskette, men _kun_ bios-filen, med det rigtige navn.
> Så skulle den være i stand til at flashe sig selv.
Det er vist normalt AMI bios´er der gør sådan. Lidt søgning gav at den
så blot skulle AMIBOOT.ROM hvilket desværre heller ikke fungerede. Men
tak for buddet. Jeg får da forsøgt nogle ting ;)

/Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-11-04 00:12

> [...]
> du har ganske ret i at det er et normalt OEM board. Men SHG sælger dem
> også, som KN7NF18G eller nogen lignende.

Hvis det er FIC boardet, har du så læst og prøvet:

http://www.fic.com.tw/support/motherboard/faq/faqbios.aspx#bios7

Jeg kunne dog ikke finde nogle bios filer til boardet:

http://www.fic.com.tw/product/motherboard/1stmainboard_detail.aspx?model_id=137

De lader ikke til at findes. Håber du selv har dem!!

Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 12-11-04 14:07

> Det er vist normalt AMI bios´er der gør sådan. Lidt søgning gav at den
> så blot skulle AMIBOOT.ROM hvilket desværre heller ikke fungerede. Men
> tak for buddet. Jeg får da forsøgt nogle ting ;)

Ved mit board (Asus A7N8X-X) skal jeg bare have en diskette med BIOS-ROM
filen på, ikke andet...
Jeg skal så under start-up trykke ALT+F1 (hvis jeg ikke husker galt), og så
kommer jeg ind i en menu hvor jeg kan loade en fil fra en diskette til
update af BIOS!

Og det er en award BIOS!

Brian

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 12-11-04 17:37

Brian Lund wrote:
> [...]
> kommer jeg ind i en menu hvor jeg kan loade en fil fra en diskette til

Tak for idéen, jeg har nu opgivet det. Nils Emil fra www.bios-flash.dk
måtte på banen. Der skulle gerne være en ny chip på vej til mig. Ganske
behagelig service, og en rimelig pris. Jeg tør godt anbefale
bios-flash.dk i fremtiden, omend jeg ikke får min chip før i morgen ;)

/Carsten