opdatering af bios
Fra : julia

Dato : 11-11-04 13:52

Jeg har fået fortalt at min bios er gammel
så jeg vil gerne opdatere den

så jeg har fået fat i et program der hedder
MSI Live update
og det har så fundet en opdatering af div
til mit bundkort (MS-6330)

Men jeg har så fået fortalt at det er meget farligt
selv at gøre det er der nogen her der har nogle
gode råd så ville jeg blive glad

Julia

Fra : ///JJ

Dato : 11-11-04 15:00

julia wrote:
> Jeg har fået fortalt at min bios er gammel
> så jeg vil gerne opdatere den

Det er der såmænd ingen grund til, medmindre du oplever et problem som
bios-opdateringen fjerner, fx. hvis du vil sætte en stor harddisk i pc'en og
den pt. ikke understøtter så stor en disk.

> Men jeg har så fået fortalt at det er meget farligt
> selv at gøre det er der nogen her der har nogle
> gode råd så ville jeg blive glad

Risikoen er at der går noget galt under opdateringen og at man derved
ødelægger BIOS. Sker det, er pc'en død indtil man får en ny bios sat i, og
det er ikke noget man kan gøre selv, medmindre man har noget eeprom
brænde-udstyr eller kender nogen der har. Risikoen var dog størst i "gamle"
dage hvor man kunne komme til at lægge en forkert bios ind. I dag er den
største risiko nok hvis der skulle ske et strømudfald mens opdateringen
foregår, for i så fald vil pc'en også "dø". Jeg har opdateret i dusinvis af
pc'eres BIOS og aldrig været uheldig, men det kan ske. Men som sagt, hvis du
ikke har en årsag til at gøre det, så lad vær. Du kan læse en opdateringens
effekt på producentens hjemmeside, og hvis du ikke finder noget du får glæde
af (hurtighed, kompabilitet m.m.) så er mit råd, at lade være.

///JJ

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 11-11-04 15:17

On Thu, 11 Nov 2004 12:52:15 GMT, julia <julia@no.dk> wrote:

> [...]
>til mit bundkort (MS-6330)
>
>Men jeg har så fået fortalt at det er meget farligt
>selv at gøre det er der nogen her der har nogle

Om bios opdatering er der et mundheld:

'If it ain't broken, don't fix it'.

Du har vist ikke noget konkret problem, vel ?

Så er det rigtigt, at det er en risiko. Du vil fortryde initiativet,
hvis det ikke lykkes.

Bios opdatering burde ikke spille nogen rolle, med mindre du sætter en
meget stor harddisk i, eller en meget moderne, ny type CPU, - har
problemer med standby, wake-up fra standby eller lignende.

Få en bekendt med rutine i sådan noget til at gøre det, forudsat at
han/hun reelt tager ansvaret også.

Du skal være sikker på, at din hentede bios er til rette model.
MS-6330 er næppe nok.

http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=128&kind=1

Men det ser ud til at bios-fil er fælles for 2 modeller: 6330v36.exe
hedder filen.

Denne fil indeholder: bios-fil, et howto-dokument, en text-fil og en
dos-flasher.

Den sikreste metode er at boote på en dos-diskette (startup diskette
fra en gammel windows 98 eller 95 eller ME). Læg bios-fil og
flasheprogram på en anden diskette.

Hvis problemet er at sætte en større CPU på bundkortet, så kan jeg se
med et halvt øje, at dette bundkort kun understøtter såkaldte fsb200
cpu'er. De er slet ikke i handlen mere.

AMD's 32-bits cpu'er i dag er alle fsb266, fsb333 og fsb400. Så stærkt
kan dit bundkort ikke køre. Det kører fsb100 på bundkortet, og CPU'en
kaldes fsb200 (2x100).

mvh

John

Fra : Carsten

Dato : 11-11-04 15:39

Hvis det går galt er der en redning her:
http://www.bios-flash.dk/

Hilsen Carsten