Amerikansk kørekort - spørgsmål....
Fra : Brian S Jensen

Dato : 11-11-04 07:35

Hej

Vi er et par kollegaer som er kommet i tvivl om følgende :

Hvis man som amerikansk statsborger får kørekort som 16 årig og
flytter til DK som 18 årig - kan man så umiddelbart få det byttet til
et DK-Kørekort, eller skal man op til køreprøve ?

Hvis man som amerikansk statsborger tager på ferie i DK, må man
så køre et familiemedlems bil - enten alene, eller med ejeren på
passagersædet ?

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : BB

Dato : 11-11-04 08:42

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> flytter til DK som 18 årig - kan man så umiddelbart få det byttet til
> et DK-Kørekort, eller skal man op til køreprøve ?

Det kommer an på om køreundervisningen pågældende sted anses for at være på
niveau med den danske. Den udenlandske statsborger skal muligvis op til en
orienterende køreprøve (samme system som når du betinget fradømmes
kørekortet). Du skal bestå præcis samme test som danske elever, men du
behøver ikke følge køreundervisning forud - selvom det nok anbefales at gøre
det.

BB

Fra : Elbarto

Dato : 11-11-04 09:24

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> kørekortet). Du skal bestå præcis samme test som danske elever, men du
> behøver ikke følge køreundervisning forud - selvom det nok anbefales at

Har en bekendt som er kommet fra staterne og bor nu i DK
Han skulle på den lokale politistation og betale 300kr også få byttet
kørekortet til et dansk
OK gutten var 25 da han flyttede her til
Den med at amrikaneren køre en dansk bil (vens bil) skulle da ikke betyde
noget hvis det ellers er et internationalt køre kort

Elbarto OZ3BTO

Fra : BB

Dato : 11-11-04 10:23

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Den med at amrikaneren køre en dansk bil (vens bil) skulle da ikke
betyde
> noget hvis det ellers er et internationalt køre kort

Begrebet 'Internationalt kørekort' er reelt noget flop - det er bare en
(engelsk) oversættelse af de nationale kørekort, således det lokale politi
også kan læse kortet selvom det er skrevet på kinesisk, russisk eller
serbokroatisk. Et internatinalt kørekort er værdiløs uden samtidig brug af
det nationale.

BB

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 11-11-04 12:39

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvis man som amerikansk statsborger tager på ferie i DK, må man
> så køre et familiemedlems bil - enten alene, eller med ejeren på

Da jeg i 1992 kom hjem til Danmark efter et ophold i Idaho havde jeg det
amerikanske kørekort med hjem. Reglerne var DENGANG:

- Ophold med adresse i USA skulle være mindst 12 måneder.
- Jeg kulle være 18 år inden jeg rejste hjem

Jeg var dengang 17 år og havde taget kørekortet i Idaho. 3 køretimer i bil
med automatgear. Største by havde 1 lysreguleret kryds.
Jeg valgte at holde 4 ugers ferie der ovre, så jeg ialt havde været det over
de krævede 12 måneder. Og samtidig nåede at fylde 18 år.

Da jeg kom hjem afleverede jeg mit kørekort sammen med 400kr og fik et dansk
i bytte. Det gjaldt iøvrigt både til bil og MC, da man i Idaho kun skal have
bilkørekort for at køre MC. Iøvrigt kostede kørtet i USA $19,95.
Undervisningen var gratis, da det var på den lokale skole på samme måde som
man tager knallertkørekort her hjemme.

Jeg kan hilse og sige, at det var en meget skæmmende oplevelse første gang
jeg skulle ind i Århus Centrum, med manuel gear og lige pludslig skulle
forholde sig til noget så usansynligt som cykellister. :)

Nå, men nu er der gået 12 år siden....uden buler, så nu går det nok.

Det var bare min lille historie.

Dengang kunne man iøvrigt få kørekort til Bil/MC når man blev 14 år i Idaho.

Hilsen Ole Frederiksen