total umulig
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 16-05-01 22:38

Godaften!

Jeg håber nogen kan hjælpe, for jeg føler mig total magtes løs.

Vores hvalp der nu er 3 måneder, er meget vild, men kun om aftenen, han går
total "amok", han bider i os, i vores tøj, gør, og laver alt det han godt
ved han ikke må. Hvad kan vi gøre?.
Det skal lige siges, at han har respekt for min kæreste, når han siger NEJ,
så stoppe han, men når jeg siger det, er det bare sjovt at fortsætte, kan
det ha' noget at gøre med min stemme, at den ikke er dyb nok?, for jeg siger
det hårdt nok synes jeg.
Vi har lært på hvalpeskolen, at man kan berolige dem ved at nusse dem stille
og roligt på brystet, men det hjælper bare ikke her.
Er han i den "fase" hvor han skal prøve vores grænser af?
Jeg håber virkelig nogen har et godt bud på hvad vi kan gøre.

På forhånd tak

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 16-05-01 22:52

Hej Bolette

Først vil jeg spørge om han er alene hjemme om dagen. Hvis han er det kan
det være en af grundene til at han er lidt vild. For det andet, har det ikke
noget at gøre med om din stemme er mørk eller lys, men måden Du får det sagt
på. Og hvordan Du ellers håndtere ham i løbet af dagen.

Hvis han ikke får brugt den energi han har oparbejdet i løbet af dagen, kan
det også være en af forklaringerne på hans opførelse. Men ellers vil jeg
sige, tålmodighed og udholdenhed, så skal det nok lykkedes. Hvalpe kan til
tiden være lidt vilde, og der kan næsten ikke forventes andet, men
selvfølgelig skal hvalpen prøve om den kan flytte lidt grænser.

Hilsen
Jesper

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-05-01 03:47

Hej Bolette.

Jeg er enig med Jesper!!

En af de ting du kan gøre er, at flytte hundens måltid, så det passer med
fræse-perioden. Strø så foderet ud et sted og lad ham bruge energien på at
finde det. Du kan også bruge en 1½l sodavandsflaske som du putter maden i.
Så er det så op til hunde at få maden ud. (Ikke alle hunde gidder at kæmpe
med en Buster Cube).

Hvordan er jeres aften?? Kan det være, at hunden føler noget (TV feks.)
stjæler den opmærksomhed den mener den skulle ha'??

Mht. at den ikke lystrer dit nej, så er det noget i skal arbejde på igennem
den daglige træning. Det er vigtigt at dit nej bliver sagt på den rigtige
måde: Et nej, der indikerer at du altså ved hvad du vil og ikke er usikker
på det du siger. Det kan sagtens blive sagt p en pæn måde, samtidig med, at
hunden ikke er i tvivl om at det her skal ikke diskuteres!!

Rinnie Ilsøe
(Oppe på dette skrækkelige tidspunkt med en dejlig lille baby der kun vil
sove når hun kan høre jeg er vågen! *gaaaab*)

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 17-05-01 07:06

Bolette Nielsen <bobo@kimj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9durrj$c78$1@news.cybercity.dk...
> Godaften!
>
> Jeg håber nogen kan hjælpe, for jeg føler mig total magtes løs.

<> umiddelbart kunne det tyde på at vovse mangler aktivering .. rådet om at
servere maden strøet ud over gulv eller græsplæne eller i en
plasticsodavandsflaske er rigtig godt .. derud over kunne du aktivere den
/lære den nogle kunster i løbet af dagen ... og begynde at træne
lederskabsøvelser med den ... f.eks nej-øvelsen ... og hvem der går først ud
og ind af fordøren/bildøren osv. ( det skal jo altid være dig) en god ide er
også at lave kontaktøvelser med den ... held og lykke ...
MVH Ami

Fra : Aino

Dato : 17-05-01 08:23

Hej Bolette

Det med, at han gør alt det han ved han ikke må, tyder også på, at han
kræver opmærksomhed. Og her er selv et 'Nej!' succes.

Prøv (så vidt muligt) at ignorere ham, når han går amok, men til gengæld
straks kontakte ham, når han et øjeblik slapper af. Det er også en del
af lederskabet, at være ansvarlig for hvornår der skal leges, og hvornår
der ikke skal. Her er første del mindst lige så vigtig som anden del.

Derudover har sådan en hvalp altså en del krudt, der skal brændes af på
en dag, så man skal ikke forvente, at han kan være alene hjemme en del
af dagen, og om aftenen bare ligge og sove medens man ser fjernsyn.
(Ikke fordi jeg beskylder jer for at gøre det) Her er der allerede
kommet nogen gode forslag til aktivering.

I kan da i hvert fald glæde jer over, at der er kommet liv i huset,
senere vil I smile når I tænker tilbage på hans hvalpetid

Held og lykke

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 17-05-01 15:36

> [...]
>

> --
> Mvh Aino
>
> Never trust anything that can think for itself if you can't see where it

Efter en gammel hund har man helt og aldeles glemt, hvordan det er
at have en hvalp i huset. Vi havde i hvert fald, men fik det genop-
frisket for nylig med Mille.
Hilsen Margit

Fra : Lars

Dato : 18-05-01 19:54

Hej Bolette

Jeg er helt enig med Aino om, at I/du skal ignorere ham, når situationen er
der.
Begrundelsen er, at det han ønsker er kontakt / leg / opmærksomhed fra jer
og det får han, hvis ikke I ignorerer ham (vær opmærksom på at "negativ
kontakt", dvs. f.eks skæld ud fra jeg, for ham godt kan være positivt og
opfattes som leg)
Ros ham stille, når han falder til ro efter et af sine "anfald" (de første
gange nogle sekunder efter at han er blevet stille), således at han lærer at
kontakt får man, når man er rolig.

Held og lykke
Lars

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-05-01 21:56

problemet er bare, at han bider sig fast i mit tøj, også selvom jeg prøver
at ignorerer ham.
Jeg har læst i flere hundebøger, at han er ved at være halv kønsmoden, og
det er derfor, og at de fleste hvalpe vil få disse "flip", men det der
virker underligt synes jeg, at det kun er mig han "flipper" sådanne ud på,
er det ikke det?.

hilsen fra

Bolette

Fra : Ann K.

Dato : 18-05-01 23:57

Hej Bolette.
Det kunne lyde som om det ikke bare er et spm om at aktivere jeres hvalp,
men også om at sætte dig i respekt... Han skal have forklaret at det altså
er dig som er lederen i dette forhold og at han ikke på noget tidspunkt skal
tro noget andet!
Ami har længere oppe i tråden givet dig nogle ex. på lederskabsøvelser og
her er der nogle flere ex (kopieret fra et svar jeg engang gav Lonnie):
Citat start:
Altså nogle helt basale regler:
1. Han må ikke gå først ud af døren... Dvs han er ikke den første til at
udforske et nyt område - det er lederens opgave.
2. Det er dig, der først hilser på husets gæster!!! En leder undersøger
altid "territorieindtrængere" og beslutter hvad der skal gøres ved dem (her
i huset bliver de oftest budt på en kop te! Natlige tyve jages på porten af
mig og katten *sss*)
3. Han spiser ikke når han vil... kun når du har givet ham lov... og altid
efter dig (=lederen) Tiggen ved bordet accepteres ikke!
4. Hyggestunder i sofaen findes kun på dit initiativ... han skal have
tilladelse til at ligge i møblerne... smid ham ud af sengen (HA -gæt hvor
Dise sover???
5. Ja/nej øvelser... brug kun Nej, når du virkelig mener at noget er totalt
forbudt og aldrig må gentages... dvs lad være med at sige nej når fx du har
kastet en bold og han vil ræse efter den - det er jo meningen at han på et
tidspunkt skal hente bolden til dig og du vil vel heller ikke forbyde ham
nogensinde igen at rejse sig fra fx sit I den situation siger jeg
Vent...
Vær konsekvent... det guf du bruger til øvelsen må han heller ikke få senere
(det er "forbudt") - går du til træning kan du måske finde én eller anden at
bytte guf med? :) Og husk at ROSE når Nej'et respekteres....
6. Lær ham at sidde med en guf på snuden.
7. Hvis han finder en interessant duft, så skub han en gang i mellem væk fra
den, og lad som om du selv tjekker - og så går I ellers væk fra duften...
Citat slut.

Ok jeg ved at oventstående lyder meget restiktivt, men det er det ikke...
Der er tale om nogle helt basale sociale regler hunde imellem - og i jeres
hvalps lille hoved er I altså også en slags hunde og dermed hans flok... Og
enhver hundeflok er dybt afhængig af en god, rolig og konsekvent leder

Dengang fik jeg også et rigtig godt link fra Carina Graversen -hi, hi, den
egentlige grund til at jeg gemte denne post Artiklen er GOD!!!!
http://www.dch-kalovig.dk/lederskab.htm

Mange af lederskabs øvelserne er også øvelser i kropskontrol og aktivering,
så man får kombineret en masse ved at lave dem
Andre sjove lederskabs-/aktiveringsøvelser findes i Maria Hanssons bog " Du
og din hund" (tror jeg den hedder???). Kan lånes på biblioteket...

Mvh Ann

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-05-01 05:46

Ann K. <tsars@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:QUhN6.19446$zv2.2326843@news010.worldonline.dk...
> 6. Lær ham at sidde med en guf på snuden.

<> Hejsa

Ja alle dine lederskabsøvelser er jo gode men jeg forstår blot ikke hvorfor
du mener ovenstående er en lederskabsøvelse .... jeg vil kalde det et trick
eller en kunst .... ellers har jeg i al fald meget dårlig lederskab over
mine to hunde

Masser af lørdagshils fra Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-05-01 13:10

Hej

At sidde med guf på snuden er ikke en lederskabsøvelse, men øvelsen er
vældig god til at lære hunden selvbeherskelse.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-05-01 13:13

Nina El Falaki <feca@edb.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e5nmb$26vj$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> At sidde med guf på snuden er ikke en lederskabsøvelse, men øvelsen er
> vældig god til at lære hunden selvbeherskelse.

<> nå så er jeg da ikke helt forkert på den ... men tog faktisk også for 1½
måned siden en diskussion med vores træner i DCH om det ... hun påstod
nemlig at godbidden på snuden var en lederskabsøvelse og uanset hvor meget
jeg protesterede holdt hun fast ved sit ...!

God weekendhils fra Ami

Fra : Søren Petersen

Dato : 19-05-01 16:46

> [...]

> nemlig at godbidden på snuden var en lederskabsøvelse og uanset hvor meget
> jeg protesterede holdt hun fast ved sit ...!

Jeg mener nu heller ikke at din træner er helt forkert på den. Øvelsen med
godbid på snuden kan sagtens bruges som en alternativ ja/nej-øvelse,
belønningen er bare lidt anderledes. Så jeg synes da både at det er en
lederskabsøvelse og en selvbeherskelsesøvelse. Det er jo mig, som leder, der
bestemmer hvornår godbidden må spises. Øvelsen er godt nok lidt sværere, men
til gengæld sjov for både hund og ejer.

Desuden er det vigtigt, som der tidligere er blevet påpeget, at når hunden
får sine anfald, så må man ikke skælde ud, da negativ opmærksomhed er lig
med opmærksomhed til hunden, og det har den jo for længst fundet ud af.
Desuden snakker I om at I beroliger den ved at ae brystkassen, hvilket jo
også er en form for opmærksomhed. Bid det I jer og ros hunden når den
omsider falder ned igen.

Brug især også de lederskabsøvelser som Ann skrev ned - de er gode, og
nødvendige for at skabe den respekt. Som leder skal du også altid kunne
overskue situationer og have en løsning på dem. Hvis du som leder er bange
for et eller andet, ja - så bliver hunden det også. Dette er bl.a. en af
grundende til at nogle hunde er bange for fyrværkeri (der kommer et skrald,
og ejeren finder det ubehageligt eller får et chock).

Mvh. Søren Petersen

Fra : Ann K.

Dato : 20-05-01 08:34

Hejsa.

Søren skrev:
>Øvelsen med godbid på snuden kan sagtens bruges som en alternativ
ja/nej-øvelse, belønningen er bare lidt anderledes. Så jeg synes da både at
det er er lederskabsøvelse og en selvbeherskelsesøvelse. Det er jo mig, som
leder, der bestemmer hvornår godbidden må spises. Øvelsen er godt nok lidt
sværere, men til gengæld sjov for både hund og ejer.

<> Takker... så behøver jeg ikke at forklare
Faktisk mener jeg, at en stor del af de øvelser vi laver med vores hunde,
egentlig ikke er andet end et stort sammensurium, hvor der ofte indgår
elementer af både lederskab, kontakt, tillid, kropskontrol og aktivering....
Og i den sammenhæng hører "godbid på snuden" da så absolut til!

Hundekunsten kommer ind i spillet, når man kan få vovse til at sidde med
hovedet som en søløve, lægge guffet lige på "trynen", og når værs'go' lyder,
få vovse til at puste guffet op i luften inden det gribes og spises
Kan dine vuffere det, Ami?? Sif kan!! )))

Fra : Claus

Dato : 17-05-01 16:47

"Bolette Nielsen" <bobo@kimj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
går
> total "amok", han bider i os, i vores tøj, gør, og laver alt det han godt

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej.

Bare nysgerrig , hvad race er det??

Claus

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 17-05-01 21:33

Hej igen

først tak for alle de gode henvendelser.

Nicki er en Dansk/svensk gårdhund, en ellers utrolig dejlig hund.

Jeg mener ikke det er beskæftigelse han mangler, og heller ikke selskab, vi
træner med ham, leger med ham, går lange ture osv. og han er kun alene i
godt 4½ time dagligt, hvilket han klare ganske flot.
Nå, men det bliver forhåbenlig bedre med tiden, han er jo kun en lille
hvalp, på bare 3 måneder, selvom det kan virke meget håbløst lige nu.

mange hilsner fra

Bolette

Fra : Helle Hansen /SOC

Dato : 18-05-01 09:16

Hej Bolette.
Vores hvalp på nu 7 mdr. har også haft sådan nogle "anfald". Jeg tolker
det derhen, at det er ligesom børn, der ind imellem skal "vise" sig lidt.
Jeg synes det har hjulpet på vores at blive lidt ældre. Når hun skaber
sig, kigger jeg den anden vej, og så gider hun ikke mere. Jeg giver hende
også nogle gange et lille hudben, for jeg har indtryk af, at hun er sulten
hele tiden, og det hjælper faktisk.

Held og lykke med hvalpen.
Mange hilsner
Helle

Fra : bo nielsen

Dato : 20-05-01 16:51

Hej Bolette,
Vi har en hvalp på 6½ måned der får nogle ture hvor den fræser rundt og
vælter alt og alle, bider sig fast i trøjer og støvler oghopper op. Det er
alle ting den ellers aldrig gør, kun når det lige stikker den at gøre alt på
en gang.
Jeg ser det som en måde at få afreageret på, der er så mange ting, vi
bestemmer og laver regler om som den ikke forstår, samtidig med at vi holder
den i meget stramme tøjler. Det er en chaw-chaw og de har en meget
dominerende holdning overfor mennesker, de er ikke selskabs- eller hygge
hunde af natur, men de bliver det hvis de får den rigtige træning. Når vores
hund får disse ture, ca. hveranden dag i 15 minutter, sætter jeg mig ned på
vores trappe og venter, jeg siger ikke noget, hverken opmuntrer eller
skælder ud, kun hvis hun bider i mig. Når hun så er færdig med at drøne
rundt kommer hun hen til mig og så snakker vi, kæler og leger med bold. Hun
mener ikke noget ondt med at drøne sådan rundt, men viser bare at hun kan.
Min datter på 3½ synes det er det bedste show og deltager gerne uden at
komme til skade.
Jeg tror det aftager med alderen. Hun ved godt hvad nej betyder og lystrer
næsten hveranden gang, men også her er der en klar forskel på hvem der siger
nej, det er mit ord der gælder og jeg tror det er fordi det er mig der
sørger for mad, vand, gåture, underholdning, dyrlæge og kæleture. Det er
også mig der har lavet de fleste regler, den får aldrig lov at komme i
møblerne, får altid mad efter vi har spist. Vi har nogle faste rutiner som
gør det nemt for hunden at forstå hvad der nu skal ske, hvornår den kommer
ud om morgenen, hvordan vi går i seng, i hvilken rækkefølge tingene sker,
det lyder kedeligt, men det er det ikke, det er bare sådan vi har lyst til
at leve.
Og der virker på hunden, den er stille og rolig, nyder at være sammen med
os, men skal lige have lov at lufte ud engang imellem. Venlig hilsen Nina
Hald.