MS Windows
briani 27239
Deaktivering af tjenester i Win98?
Fra : Jakob G.

Dato : 10-11-04 15:50

Hej igen...

Nu da jeg er ved at opsætte en maskine til min far, som gerne vil køre med
Win98, tænkte jeg på, om man også her kan deaktivere nogle tjenester for at
lukke huller og gøre den lidt mere sikker, ligesom i XP iflg. Madsens's
"Tjenester.pdf."
Den skal kun køre med modem, og er altså ikke online hele tiden, men lidt
kan jo osgå være nok...

Hvad kan jeg gøre for at gøre Win98 sikker? - Hvis man kan sige det sådan...

--
Hilsen Jakob

Fra : emj

Dato : 10-11-04 16:58

On Wed, 10 Nov 2004 15:49:39 +0100, "Jakob G." <nogen@emialadresse.dk>
wrote:

>Hvad kan jeg gøre for at gøre Win98 sikker? - Hvis man kan sige det sådan...

Du behøver kun protokollen TCP/IP
Hilsen emj

Fra : Jakob G.

Dato : 10-11-04 17:19

> Du behøver kun protokollen TCP/IP

Ok, men findes der en vejledning a la den til XP på hvordan man deaktiverer
alt det andet?
Jeg er ikke så ferm til det...

--
Hilsen Jakob

Fra : emj

Dato : 10-11-04 18:08

On Wed, 10 Nov 2004 17:18:31 +0100, "Jakob G." <nogen@emialadresse.dk>
wrote:

>Ok, men findes der en vejledning a la den til XP på hvordan man deaktiverer
>alt det andet?

Hvilket andet?
Når du bare holder dig til at TCP/IP er det eneste nødvendige, så kan
du fjerne alle andre netværksprotokoller og netværkstjenester.

Hilsen emj

Fra : Jakob G.

Dato : 10-11-04 18:38

> Hvilket andet?
> Når du bare holder dig til at TCP/IP er det eneste nødvendige, så kan
> du fjerne alle andre netværksprotokoller og netværkstjenester.

Jeg vil bare være sikker at jeg finder de rigtige steder.
I Kontrolpanel er der et ikon der hedder "Netværk". Der kan jeg tilføje og
fjerne netværkskomponenter så som "Microsoft Family Logon" osv. Bl.a. er mit
Realtek-kort nævnt her. Skal jeg slette det?!

Undskyld, hvis jeg spørger dumt, men i XP kunne jeg jo bare følge
anvisningen "Deaktivering af tjenester...", som dejligt nok er skåret ud i
pap. Med billeder og det hele. For os, der ikke er proffer, er det jo en
dejlig ting.

--
Hilsen Jakob

Fra : emj

Dato : 10-11-04 19:34

On Wed, 10 Nov 2004 18:37:36 +0100, in dk.edb.system.ms-windows you
wrote:

> [...]
>fjerne netværkskomponenter så som "Microsoft Family Logon" osv. Bl.a. er mit
>Realtek-kort nævnt her. Skal jeg slette det?!

Ja, det har din far ikke noget at bruge netkort til, da han jo skal på
nettet via modem.

> [...]
>pap. Med billeder og det hele. For os, der ikke er proffer, er det jo en

Xp har en helt anden opbygning af tjenester end win 98.
Når det drejer sig om win 98, så gælder det blot om at få lukket nogle
af de porte, som er unødvendige at holde åbne.

Du kan altid gå på
http://grc.com/zonealarm.htm
og tjekke, om du fik alle din fars porte lukket.
Hilsen emj

Fra : Kim

Dato : 10-11-04 20:44

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev
> Xp har en helt anden opbygning af tjenester end win 98.
> Når det drejer sig om win 98, så gælder det blot om at få lukket nogle
> af de porte, som er unødvendige at holde åbne.

Hvad så hvis ens win98 er koblet op via netværk ?
( mht at lukke porte og tjenester )

Mvh Kim

Fra : emj

Dato : 10-11-04 22:04

On Wed, 10 Nov 2004 20:43:35 +0100, "Kim" <No@SpaM.dk> wrote:

>Hvad så hvis ens win98 er koblet op via netværk ?
>( mht at lukke porte og tjenester )

Deaktiver alt andet end TCP/IP
Hilsen emj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-11-04 17:22

"Jakob G." skriver:

> Hvad kan jeg gøre for at gøre Win98 sikker? - Hvis man kan sige det sådan...

Installer 98light (uden IE og alt det andet unødige skrammel)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : N_B_DK

Dato : 10-11-04 23:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Jakob G." skriver:

> Installer 98light (uden IE og alt det andet unødige skrammel)
>
> Klaus

Hvor finder man lige en 98Light ? (det er i mine øjne bare at vælge eller
rettere fravælge de rette options under en install)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-11-04 06:03

N_B_DK skriver:

> Hvor finder man lige en 98Light ? (det er i mine øjne bare at vælge eller
> rettere fravælge de rette options under en install)

Sorry stavede forkert 98lite:

http://www.litepc.com/download.html

Fra : Pico

Dato : 10-11-04 23:33

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Jakob G." skriver:

> Installer 98light (uden IE og alt det andet unødige skrammel)

Hvor finder du 98 light, jeg har aldrig hørt om den og kan ikke finde
noget, muligvis mig ?
Pico

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-11-04 06:04

Pico skriver:

> Hvor finder du 98 light, jeg har aldrig hørt om den og kan ikke finde
> noget, muligvis mig ?

Nej, mig der skulle have skrevet lite i stedet

Fra : Pico

Dato : 12-11-04 01:16

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Pico skriver:

> Nej, mig der skulle have skrevet lite i stedet
> http://www.litepc.com/download.html

Tak for linket.
Pico