Bo i Sverige, bil på danske plader og dans~
Fra : Nenad

Dato : 10-11-04 10:06

Hejsa

En af mine bekendte kører rundt i dansk bil med dansk kørerkort mens
han bor i Sverige.
Han har svensk sygesikringskort og folkeadresse i sverige men dansk
kørerkort.

Er dette lovligt?

Han gør det pga. en stor restgæld hvis han sælger den.

På forhånd tak
Nenad

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-11-04 10:15

"Nenad" <newsgroup@dragic.com> wrote in message
> [...]
> han bor i Sverige.
> Han har svensk sygesikringskort og folkeadresse i sverige men dansk

Det kan sikkert sagtens lade sig gøre - det kommer an på de svenske
myndigheder. Jeg har selv boet permanent 2 år i Finland en gang, hvor jeg
helt legalt havde min dansk indregistrerede bil med - biler er omtrent lige
så dyre i Finland som i DK...;o(
Dengang forespurgte jeg hos CRM, og de var ligeglade - bare der blev betalt
dansk vægtafgift. Min forsikring blev også spurgt - de var også med på det,
under forudsætning af at præmien blev fastsat ud fra taksten for København
(jeg er sønderjyde).
Derefter skulle jeg så bare have en toldattest fra det finske toldvæsen,
hvor jeg skrev under på at bilen var midlertidigt indført i landet - denne
tilladelse kunne jeg få for et år ad gangen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 11:32

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> "Nenad" <newsgroup@dragic.com> wrote in message

Det omvendte er værre: http://www.jp.dk/arkiv:aid=2712124

Toldogskat regner med, at en bil købt i S til ca. kr. 200.000,- vil løbe op
i en efterbetaling på 933.000.- i afgift og bøde. Foreløbigt er 600 sager
under behandling.
Der er vist nogle der skal have deres biler omregistreret hurtigst muligt,
eller flytte til Sverige
--
Møller

Fra : Lars

Dato : 10-11-04 11:24

Hejsa,

> [...]

> han bor i Sverige.
> Han har svensk sygesikringskort og folkeadresse i sverige men dansk

Jeg er ret sikker på, at den skal omregistreres til svenske plader hvis han
bor fast i Sverige. Kig ind forbi http://www.vv.se/ der står formentlig
noget, eller der er ihvertifælde et kontaktnummer.

> Han gør det pga. en stor restgæld hvis han sælger den.

Kan han ikke bare eksportere den til Sverige? Så får han en del af den
danske registeringsafgift tilbagebetalt.

** Lars

Fra : ENN

Dato : 10-11-04 18:14

Så er han da lidt "dum" sælg bilen i DK og købe en meget større bil for
samme penge i Sverige, det er da idiotisk at køre i en højtbeskattet Dansk
æske i Sverige når bilerne koster det halve derovre.

Og så til dit egentlige SP nej det er ikke lovligt at køre i en Dansk reg.
bil i Sverige når man er bosat i Sverige, det er præcis som med Danskere der
er bosiddende i DK der har Svensk indreg. biler som de kører med i DK det er
heller ikke lovligt, Men kontrollen er meget kraftigere i DK da det er
attraktivt at køre med udenlandsk reg biler grundet vores astronimiske
bilafgifter, i S er der ikke mange der får den ide at købe en højtbeskattet
Dansk indreg bil for at køre med den i S så polisen er ikke specielt obs. på
det.