Ang. Joule måler...
Fra : Tommy

Dato : 09-11-04 17:58

Hej ved ikke om dette er den rigtige gruppe, jeg går og spekulerer på den
Joule måler der sidder på min radiator, den regner vel Joule forbruget ud
fra temperarurforskellen imellem rum og radiator......

Kan man så ikke snyde forsyningen ved at sætte en en isolerende box op
omkring måleren?
Så vil den vel måle en lille temp. differens og derved vise et "lavere
forbrug"...

Mvh. Tommy C

---

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-04 01:12

Tommy wrote:

> [...]
> omkring måleren?
> Så vil den vel måle en lille temp. differens og derved vise et "lavere

Den vil højest sansynligt måle på forskellen mellem tilløbet til
radiatoren og returløbet. Således at den måler hvad du får ud i rummet
af varme.

Nu har jeg ikke erfaringer med de "nye" målere, dem der udregner
forbruger i Joule. Men i gammel tid, da man målte på den
gennemstrømmende mængde vand, ville man få mest ud af det hvis man
sørgede for at temperaturen var så lav som mulig inden den forlod
radiatoren. Dog kun i det tilfælde at man havde fjernvarme.

Med centralvarme stillede sig lidt anderledes.

Men det undrer mig lidt at du har en måler af den slags siddende på
radiatoren. Normalt ville de sidde hvor rørene kom ind i boligen, inden
de blev fordelt rundt.

Er det derimod en måler med et rør med en farvet vædske i, er det en
tilsnigelse at sige at det er Joule den måler. Det den måler er
afstrømning af varme fra radiatoren på det sted den er placeret.
Rumtemperaturen har en absolut minimal indflydelse på fordampningen.

Men er det sådan en måler vil du få mest ud af dine varmepenge hvis du
regulerer varmen så det kun er den del af radiatoren der er ovenover
måleren der bliver mærkbar varm. Men om det så kan give en temperatur
der er høj nok til at du kan holde det ud er en anden sag.

--
MVH Finn
To, på hinnanden følgende, undertekster i en udsendelse om

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-04 13:30

> [...]
> afstrømning af varme fra radiatoren på det sted den er placeret.
> Rumtemperaturen har en absolut minimal indflydelse på fordampningen.

Det vil sige at hvis det er en meget varm sommer (eller man tit har mange
gæster på besøg og stearinlys osv.) så vil måleren registrere et forbrug
(fordampning), det er da uretfærdigt (hvis man vel at mærke skal betale på
baggrund måleraflæsning).

Flemming

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-11-04 13:21

Flemming wrote:

> [...]
> (fordampning), det er da uretfærdigt (hvis man vel at mærke skal betale på

Den skulle være konstrueret så påvirkningen andre steder fra end fra
radiatoren skulle være absolut minimal. Så minimal at den ikke vil kunne
ses, selvom du holder fest hver aften hele året.

Men jo der _er_ en fordampning p.g.a. rumvarmen. Men altså ikke så stor
at den er målebar med de metoder der bruges til at registrere forbruget.