Søger noget ala ASPimage
Fra : Kasper Birk Rasmusse~

Dato : 09-11-04 12:11

Hejsa.
Jeg arbejdede engang med noget som hed asp image i asp self, men søger nu
noget lign. i php.. Men findes det overhovedet..?
Jeg er ikke på php5 vognen endnu, så det skal helst være noget som kan
bruges med det gamle..
Det eneste krav til det er faktisk at jeg skal kunne ændre i størrelsen på
billedet, evt. skære det til, så alle billeder bliver i samme format..
Nogen som kan hjælpe..?
Mvh. Kasper Birk..

Fra : Martin Clemmensen

Dato : 09-11-04 16:42

Kasper Birk Rasmussen wrote:
> Det eneste krav til det er faktisk at jeg skal kunne ændre i størrelsen på
> billedet, evt. skære det til, så alle billeder bliver i samme format..

http://phpclasses.mkdata.net/browse/file/4571.html
Bruger den selv i php4, den kan resize billeder. Du kan jo evt.
kombinere den med noget der kan klippe i billeder.

Hint: kig på http://dk.php.net/gd

--
Martin Clemmensen
ps: erstat invalid med dk ved direkte mail

Fra : Janf

Dato : 09-11-04 19:05

Denne funktion resizer et image til en given bredde i pixels. Aspect
ratio er samme i den nye fil som i den gamle. Den oprindelige imagefil
bevares, men der laves en ny med den nye bredde. Returnerer navnet på
resultatet. Hvis det ikke lykkes returneres navnet på originalen.

function cr_image ($ext, $width, $fname, $newfname) {
// get original image
if ($ext == "jpg" || $ext == "jpeg") {
$org = @imagecreatefromjpeg ($fname);
}
else if ($ext == "png") {
$org = @imagecreatefrompng ($fname);
}
else if ($ext == "gif") {
$org = @imagecreatefromgif ($fname);
}
else {
return ($fname); // unsupportet extension
}
if (!$org) {
return ($fname); // something went wrong
}
// resize
$orgx = imagesx ($org);
$orgy = imagesy ($org);
$scale = $width / $orgx;
$newx = $width;
$newy = $orgy * $scale;

// print ($orgx."x".$orgy." => ".$newx."x".$newy."
// scale=".$scale."\n");
$new = imagecreate ($newx, $newy);
$r = imagecopyresized ($new, $org, 0, 0, 0, 0,
$newx, $newy, $orgx, $orgy);
imagedestroy ($org);

// store new image
if ($ext == "jpg" || $ext == "jpeg") {
imagejpeg ($new, $newfname);
}
else if ($ext == "png") {
imagepng ($new, $newfname);
}
else if ($ext == "gif") {
imagegif ($new, $newfname);
}
else {
return ($fname);
}

imagedestroy ($new);
return ($newfname);
}

--
Jan Fjeldmark mailto:janf@janf.dk http://janf.dk/
Hvad du end tror du er, så er du altid meget mere.

Fra : Chris

Dato : 10-11-04 18:37

> [...]
> Det eneste krav til det er faktisk at jeg skal kunne ændre i størrelsen på
> billedet, evt. skære det til, så alle billeder bliver i samme format..

prøv at tjekke phpThumb() ud - det kunne godt tænkes at være det du søger.

http://phpthumb.sourceforge.net/

Hilsen Chris