Olieprop
Fra : Jesper Kristensen

Dato : 09-11-04 09:17

Hej,

Dette er muligvis et ret dumt spørgsmål, men nu prøver jeg altså alligevel.

Jeg kom til at kigge på olieproppen på min nyindkøbte gamle Ford Transit.
Inde i toppen af proppen sidder noget der ligner sammenrullet ståltråd. Hvad
i alverden er meningen med det? Og er det ikke lidt farligt at have sådan
noget siddende inde i proppen - det kunne jo falde ned i motoren?

Mvh.
Jesper

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-04 12:01

Jesper Kristensen wrote:
> [...]
> sammenrullet ståltråd. Hvad i alverden er meningen med det? Og er det
> ikke lidt farligt at have sådan noget siddende inde i proppen - det

Det er et filter, som skal sortere de største ting fra (visne blade,
gråspurve og andet ), så de ikke bliver suget med ind i maskinen.
Filteret er en del af krumtaphusudluftningen, og det er den vej at motoren
suger ren luft ind til krumtaphusventilationssystemet.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-11-04 17:50

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Filteret er en del af krumtaphusudluftningen, og det er den vej at
> motoren suger ren luft ind til krumtaphusventilationssystemet.

Tror dig ikke Per, deen vil _aldrig_ suge, derimod måske lave en svag
"udåning", _svag_ alt efter hvor gammel/slidt maskinen er.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-04 19:04

Hans L. Jørgensen wrote:

> Tror dig ikke Per, deen vil _aldrig_ suge, derimod måske lave en svag
> "udåning", _svag_ alt efter hvor gammel/slidt maskinen er.

Du er selvfølgelig velkommen til at tro hvad du vil
Men den suger nu ind gennem oliepåfyldningsdækslet.
Vacuummet opstår ved hjælp af en "snøfter" ventil, som sidder længere nede
på motorblokken i en olieudskiller.
Den dårlige luft, fra krumtaphuset, bliver herigennem suget op i
indsugningsmanifoldet og det er herfra at vacuummet stammer fra.
Så jo, den suger altså gennem proppen.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-11-04 08:35

> Du er selvfølgelig velkommen til at tro hvad du vil
> Men den suger nu ind gennem oliepåfyldningsdækslet.
> Vacuummet opstår ved hjælp af en "snøfter" ventil, som sidder længere nede
> på motorblokken i en olieudskiller.

Tillægsspørgsmål:
Hvordan foregår det så på andre biler end gamle fårder ? - mit oliedæksel
slutter tæt til med gummipakning og ingen synlige huller ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-11-04 18:43

Andreas M. Hansen wrote:

> Tillægsspørgsmål:
> Hvordan foregår det så på andre biler end gamle fårder ? - mit
> oliedæksel slutter tæt til med gummipakning og ingen synlige huller ?

Det kan være lavet på flere forskellige måder, f.eks. med en slange/rør fra
ventildækslet til luftfilter/indsugningsmanifold eller andet.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 13:51

Det skal du ikke fjerne, det er de gamle dages filter mod skidt - er det kaput så
brugte man i gl.dage bare en ny stål grydesvamp så er en Ford køreklar igen!!

Jes

"Olieprop"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.72.180.217)

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 09-11-04 20:33

<Jes> wrote in message
> Det skal du ikke fjerne, det er de gamle dages filter mod skidt - er det
> kaput så
> brugte man i gl.dage bare en ny stål grydesvamp så er en Ford køreklar
> igen!!

Tak for svarene. Det ligner faktisk en grydesvamp der sidder i. Men er det
ikke skidt, hvis stålulden drysser ned i motoren?

Mvh.
Jesper

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-11-04 20:53

> Tak for svarene. Det ligner faktisk en grydesvamp der sidder i. Men er det
> ikke skidt, hvis stålulden drysser ned i motoren?

Så får du en skindende "poleret" motor indvendig

Mvh.
Michael