Aussies
Fra : Lemmings

Dato : 09-11-04 09:06

Hej Gruppe!

I som ved så mangt og meget

Vi skal have ny hund, og da vi måske må erkende at vi ikke kan få helt
hvad vi ønsker (meget begrænset avl på racen), har vi kigget lidt på
andre muligheder.

Vi har nu kastet blikket på Australian Shepherds og kunne godt tænke
at høre lidt om denne race, bl.a.:

* fælder den meget (dvs. ligger der ALTID "hybelkaniner" efter den)?
* hvor megen pelspleje skal den have (vask, børstning ol.)
* hvordan er deres helbredstilstande (døjer de med nogle specielle
ting, HD, øjne, ører)
* er de meget dominerende eller kryber de - hvis de ikke får rette
opdragelse
* ER DER ANDRE TING PLUS/MINUS hører vi gerne efter

På forhånd tak for hjælpen, og med venlig hilsen
Lemmings

Fra : lunadc

Dato : 09-11-04 13:28

"Lemmings" skrev d. 09-11-04 09:06 dette indlæg :
> [...]
> opdragelse
> * ER DER ANDRE TING PLUS/MINUS hører vi gerne efter
>

> På forhånd tak for hjælpen, og med venlig hilsen
En Australian Shepherds er meget krævende ikke så meget i pelspleje osv
men den skal aktiveres.
Hvis man skal have en Australian Shepherds så skal det være fordi man
vil bruge den, dvs. agility, lydighed eller hyrdning, det er ikke en
hund man bare har for sjov, det kan hunden slet ikke klare, dvs. hvad
skal du bruge en hund til?
Den tid du skal bruge på pels og anden pleje er intet i forhold til den
øvrige tid som skal bruges på en Australian Shepherds.

http://www.kandu.dk/

Fra : Birgitte L. Jensen

Dato : 09-11-04 13:51

"lunadc" <lunadc.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den tid du skal bruge på pels og anden pleje er intet i forhold til den
> øvrige tid som skal bruges på en Australian Shepherds.

Det er ikke fordi jeg er nervøs for aktivering - vi har haft Entlebucher
før,
så aktiveringsmæssigt ved vi udemærket hvad vi går ind til. Det er faktisk
et
krav at hunden skal/kan bruges.

Ud over at være hund på gården - sammen med heste - skal der også trænes i
lydighed og hvis tiden yderligere er til det; agility. Havde vores
Entlebucher ikke haft HD
var han også blevet en agility-hund.

Grunden til pelspleje spørgsmålene er, at eksempelvis er der ved en
Entlebucher INGEN pelspleje,
den må faktisk helst ikke vaskes pga. fedtlaget i pelsen. Her går jeg ud fra
at det kan være anderledes med
en Aussie.

MVH
Lemming

Fra : Carina

Dato : 09-11-04 15:50

> [...]
> Entlebucher INGEN pelspleje,
> den må faktisk helst ikke vaskes pga. fedtlaget i pelsen. Her går jeg ud

En aussie fælder en del, især tæverne efter deres løbetid smider gerne en
del af pelsen, med mine hanhunde reder jeg dem gerne en gang om ugen, for at
minimere at der ligger hår overalt i huset. vask er ikke noget som sker tit,
da de er "selvrensende" når de tørrer igen, faktisk bliver de kun vasket op
til en udstilling eller ved at de hopper i vandet( de er store vandhunde).
men det er en dejlig beskæftigelse at rede dem, da de elsker den personlige
opmærksomhed som det giver helt op tæt på
Du kan kigge ind og se mine på http://www.aussies.dk

En aussie kryber aldrig, men vil gerne overtage magten, hvis den får den
mindste anledning til dette.
De tænker hurtigt og man skal ikke lade sig narre af, at det er en pysse
nysse blød pelsklump, hvilket bl.a mine trænere i politihunde klubben har
måttet sande, efter at have set dem i aktion.

Hvis du vælger en aussie, så er der et rigtigt godt kammeratskab aussieejere
imellem, der bliver lavet aussietræf en gang om året, med et skue og en
masse sjove konkurrencer og fælles spisning/hygge til lang ud på aftenen,
til udstillingerne er der god hjælp at hente hos de etablerede udstillere,
men hensyn til fremvisning og spørgsmål om racen.
håber dette fortalte lidt om Aussien (som er MIN favorithund*G*)
/Carina

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 10-11-04 07:56

Også min.
Obs for hyrde instinkt, forsvar af familiemedlemmer og som de andre skriver,
meget aktivitets behov.Den ene af mine har også jagtinstinkt selvom det
ikke er det største interesse feldt de har.
Ellers passer Carina´s beskrivelse.

V H Den glæde ejer af en hønsetyv og to Ag hunde. Gitte