Log Spørgsmål
Fra : Arne Madsen

Dato : 09-11-04 07:51

Hej,

I min Zywall 2 log er der nogle ting som jeg gerne vil have en bedre
forståelse af, men emanuella oplyser ikke tilstrækkeligt om det. Det vil
glæde mig hvis der er et par stykker her der kan give et godt svar på det.

1.. Der står src="62.148.193.167:3159" dst="62.243.144.25
src = source og dst = destination, det lyder meget sansyneligt, er
det korrekt?

2. Der står også W/ZW ACCESS BLOCK - Hvad står W/ZW for?? W at det
kommer fra Wan siden forstås, men ZW kan jeg ikke placerer.

3. Log 17:36:44 Firewall session time out, sent TCP RST
195.215.210.117:4356 192.168.1.33:40500 TCP RST

Log 17:36:45 Firewall session time out, sent TCP RST 192.168.1.33:40500
195.215.210.117:4356

Det jeg får ud af det er følgende, der kommer en pakke fra
195.215.210.117:4356 til min maskine som er slukket 192.168.1.33:40500 men
hvad betyder "TCP RST"

Lige efter ser man at pakken går fra min IP og retur, men igen med en
timeout,

Hvad er det helt præcist der sker i Firewallen i den operation??

Jeg skal lige sige at jeg i firewallen har åbnet for port 40500 og lavet en
SUA regl for den port, derfor når den 192.168.1.33. Den bruges af Skype. Jeg
sad på arbejdet og prøvede at tilføje en kontaktperson fra en person på
arbejdet til min Skype konto, og det kunne selvfølgelig ikke lade sig gøre
da maskinen var slukket og skype ikke var online, men det gav ovenstående i
loggen.

Hilsen

Arne.

Fra : Polynomia

Dato : 20-11-04 13:16

Hej,

Jeg kan da prøve

1. Det er fulstændigt korrekt. src er source (afsender) og dst er
destination (modtager)

2. Det betyder WAN til ZyWALL WAN, altså trafik der kommer fra Internettet
til din routers WAN port.

3. TCP RST betyder TCP reset. Når du prøver at kontakte din PC udefra, har
du jo tilladt at trafikken må passere routeren på port 40500. Routeren
opretter så en session så den kan styre denne trafik, men da maskinen er
slukket kan den jo ikke svare.
For at routeren ikke kommer til at stå med en hel masse åbne sessioner (den
kan kun håndtere et vist antal) så den sender den en TCP reset til
afsenderen for at lukke sessionen.

Fra : Arne Madsen

Dato : 21-11-04 22:03

Hej Polynomia

Tak for dit svar, det var lige de guldkorn jeg søgte efter. Jeg er
overordentligt godt tilfreds med min ZyWall 2, og vil gerne
lære den godt at kende. Kun derved kan jeg få det fulde udbytte af den. Og
da jeg ofte hjælper andre er jeg lidt mere interesseret i detaljerne.

Hilsen
Arne.