Hvor stort moment?
Fra : Tue

Dato : 08-11-04 19:01

Jeg skal her til weekenden sætte vinterdæk på en Golf IV og en Peugeot 106.
Men hvor stort moment skal boltene spændes med?
--
Tue Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 19:05

"Tue" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal her til weekenden sætte vinterdæk på en Golf IV og en Peugeot
> 106.
> Men hvor stort moment skal boltene spændes med?

Mon ikke en 85 Nm kan gøre det hvis det er stålfælge og en 100 Nm hvis det
er alufælge

--
Tom
Som mener at moment skal opgives i Nm og ikke Kilo

Fra : Tue

Dato : 08-11-04 19:07

On Mon, 8 Nov 2004 19:04:50 +0100, Tom wrote:

> "Tue" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Mon ikke en 85 Nm kan gøre det hvis det er stålfælge og en 100 Nm hvis det
> er alufælge

Hvorfor mere på alufælge?

--
Tue Jensen
SV650S - DT125LC

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 19:09

> Hvorfor mere på alufælge?

Fordi materialet er blødere og derfor lettere kan arbejde sig løst. Eller
sagt anderledes "fordi ellers falder hjulene af" )

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 19:10

"Tue" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal her til weekenden sætte vinterdæk på en Golf IV og en Peugeot
106.
> Men hvor stort moment skal boltene spændes med?

Golf IV hjulbolte skal tilpændes med 120 NM.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Rasmus

Dato : 08-11-04 20:03

> "Tue" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
> 106.
>
> Golf IV hjulbolte skal tilpændes med 120 NM.

> [...]

Jeg plejer også at sige mellem 100-120 nm. Men det vigtigste er at
krydsspænde dem !!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-11-04 22:07

On Mon, 8 Nov 2004 20:02:55 +0100, "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk>
wrote:

>"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg plejer også at sige mellem 100-120 nm. Men det vigtigste er at
>krydsspænde dem !!

Krydsspænde??
Flemming Jacobsen

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-11-04 22:16

On Mon, 08 Nov 2004 22:06:50 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> wrote:

>Krydsspænde??

I stedet for at spænde i ring, så spænder man bolten overfor. Ved 5
bolte spænder man i stjerneform.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Frederik

Dato : 08-11-04 20:52

"Tue" <tuesj03@civil.auc.dk> wrote in message
> [...]
106.
> Men hvor stort moment skal boltene spændes med?

Afhænger af omdrejningstallet...

Mvh.

Frederik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-04 05:53

Tue skrev:

> Jeg skal her til weekenden sætte vinterdæk på en Golf IV og en Peugeot
> 106. Men hvor stort moment skal boltene spændes med?

De skal vel bare spændes "mit gefühl".

Har godt nok aldrig tabt, endsige haft et løsnet hjul pga. forkert
tilspænding.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-11-04 00:10

Martin Johansen [6000] wrote:

> De skal vel bare spændes "mit gefühl".

Nemlig.

> Har godt nok aldrig tabt, endsige haft et løsnet hjul pga. forkert
> tilspænding.

Bin there, done that. Det var desværre i en lånebil. Sådan en 2CV
lavede aflange huller i fælgen ved at boltene ikke var spændt rigtigt.

mvh
Henning

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-11-04 17:19

Henning Præstegaard skrev:

> Bin there, done that. Det var desværre i en lånebil. Sådan en 2CV
> lavede aflange huller i fælgen ved at boltene ikke var spændt rigtigt.

Ubehageligt.

Jeg har også prøvet det i min egen bil men det var min egen fejl da jeg
kun havde spændt dem med fingerkraft.

Jeg fattede ikke hvad det var for en underlig lyd men tænkte det var
klodserne som ikke sad rigtigt (havde lige renoveret bremser) så ud og
lave nogle bremse tests... lydende stoppede ikke... mærkeligt tænkte
jeg.. nå hjem og ud og kigge... løftede bilen op og tog fat i
forhjulet... ups... *røde ører*