Hvilken film: "1000 fly angriber" eller...
Fra : Jan Konstmann

Dato : 08-11-04 16:01

Engang i starten af 70'erne så jeg en amerikansk film, der vistnok hed
"1000 fly angriber" i den danske biograf-udgave. Jeg husker ikke andet
om handlingen, end den handlede om amerikanernes
"daylight"-massebombardementer af Tyskland under 2. Verdenskrig - og
at flyene vist hovedsagelig var Boeing B-17'er. Filmen var i farver og
næsten helt sikkert fra 60'erne eller de første år af 70'erne. (Så det
er ikke "Memphis Belle"!)

Er der nogen der kender den amerikanske titel - eller, hvis jeg husker
forkert, den rigtige danske titel?

mvh
Jan Konstmann

Fra : Ole Kofoed

Dato : 08-11-04 23:26

"Jan Konstmann" <jan.rk@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender den amerikanske titel - eller, hvis jeg husker
> forkert, den rigtige danske titel?

Snuppet fra http://www.coastcomp.com/av/fltline2/avmovie.htm :

Thousand Plane Raid
1969 *
USAAF- Christopher George; B-17's in the 8th Air Force. Not up to the other
B-17 epics. Shot at Santa Maria Airport in California. 3 B-17's (RB-17F
N17W; DB-17G N83575-Weeks; DB-17G/P N3713G-Chino).
Don Lykins flew the Air Museum '17 during the field beat-up scene. Frank
Tallman flew the TB-25J camera plane (N1042B). FLUB- apparently you see
pick-up trucks and mobile homes behind a taxing B-17!

Stock footage from "12 O'Clock High" and "Memphis Belle".

http://www.imdb.com/title/tt0065093/

Fra : Jan Konstmann

Dato : 09-11-04 16:40

Tak Ole, du har reddet min dag/uge fra vilde søgninger på nettet - og tak
for linket med fly-filmene! Så vidt jeg kan se er "Thousand Plane Raid" ikke
tilgængelig på DVD (endnu), selv om jeg fandt en asiatisk side, hvor den
muligvis er (pirat)udgivet.

Jeg må vist også have fat på både "12 O'Clock High" og den gamle "Memphis
Belle"-film, som vist begge også er kommet på DVD.

Mvh
Jan Konstmann