/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tyske prøveplader, hvordan gør man i praks~
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 08-11-04 15:27

Jeg påtænker at købe en bil i tyskland.
Men det med at få den hjem er et lille problem.
Jeg tænkte at "Tyske prøveplader" måtte være løsningen, men efter at
have talt med en tysk embedsmand på noget "stadsamt" blev jeg ikke
klogere på hvor man henvender sig i tyskland for at få disse plader.
Er der nogen med praktisk erfaring i dette, der kan fortælle lidt om
hvordan man gør, og hvilke papirer der behøves ?
/Hans

 
 
Cosworth POWER (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Cosworth POWER


Dato : 08-11-04 15:32

> Er der nogen med praktisk erfaring i dette, der kan fortælle lidt om
> hvordan man gør, og hvilke papirer der behøves ?

Aftal med sælger at han ordner det. Alternativ kører du ned og ser bilen,
køber den af sælger og i tager så sammen op på det tyske motorkontor og får
pladerne. I skal bruge den tyske registreringsattest.

Forskel til Danmark = ingen.

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide



Ukendt (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-11-04 15:51


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
news:r90vo0pvh1pf02lcvh1t5qr82ncpvc0bf8@4ax.com...
> Jeg påtænker at købe en bil i tyskland.
> Men det med at få den hjem er et lille problem.
> Jeg tænkte at "Tyske prøveplader" måtte være løsningen, men efter at
> have talt med en tysk embedsmand på noget "stadsamt" blev jeg ikke
> klogere på hvor man henvender sig i tyskland for at få disse plader.

hihi, jeg gætter på der skulle have stået "standesamt" som er til borgerlige
vielser

BKA må være dem der ved noget om det. Bundes Kraftfahrzeug Amt

Men som Thomas siger så lad sælger ordne det

--
Tom



Hans Kjaergaard (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 08-11-04 18:16

On Mon, 8 Nov 2004 15:51:24 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>
>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
>news:r90vo0pvh1pf02lcvh1t5qr82ncpvc0bf8@4ax.com...
>> Jeg påtænker at købe en bil i tyskland.
>> Men det med at få den hjem er et lille problem.
>> Jeg tænkte at "Tyske prøveplader" måtte være løsningen, men efter at
>> have talt med en tysk embedsmand på noget "stadsamt" blev jeg ikke
>> klogere på hvor man henvender sig i tyskland for at få disse plader.
>
>hihi, jeg gætter på der skulle have stået "standesamt" som er til borgerlige
>vielser
Jeg må erkende at mit tyske stammer fra da Matador blev vist første
gang, så det er nok noget rustent. Jeg var også meget i tvivl om jeg
havde fået fat i alle detaljerne efter min samtal med tyskeren.

>BKA må være dem der ved noget om det. Bundes Kraftfahrzeug Amt
>
>Men som Thomas siger så lad sælger ordne det
Det er nok et spørgsmål om han gider, han er privatperson.

/Hans

John Sahl (08-11-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 08-11-04 16:14

Hans Kjaergaard wrote:
> Er der nogen med praktisk erfaring i dette, der kan fortælle lidt om
> hvordan man gør, og hvilke papirer der behøves ?

Enten lader du som de andre siger sælger om det, ellers kan
du bruge dem her: http://www.daniatruck.dk/sider/plader.htm

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik B. (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 08-11-04 16:27


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cmo2lk$2a3q$1@news.cybercity.dk...

>> Er der nogen med praktisk erfaring i dette, der kan fortælle lidt om
>> hvordan man gør, og hvilke papirer der behøves ?
>
> Enten lader du som de andre siger sælger om det, ellers kan
> du bruge dem her: http://www.daniatruck.dk/sider/plader.htm

Ja, hvis man vil gi' det dobbelte af hvad man selv kan hente pladerne til i
Tyskland.

--
M.v.h.
-----------------------------
Det handler om at ha' TRYK



John Sahl (08-11-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 08-11-04 16:31

Henrik B. wrote:
> Ja, hvis man vil gi' det dobbelte af hvad man selv kan hente pladerne
> til i Tyskland.

Jo jo, men det er der nu en del der gerne vil

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Daddy (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Daddy


Dato : 08-11-04 21:36

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> wrote in message news:<cmo3c7$2b3k$1@news.cybercity.dk>...
> Henrik B. wrote:
> > Ja, hvis man vil gi' det dobbelte af hvad man selv kan hente pladerne
> > til i Tyskland.
>
> Jo jo, men det er der nu en del der gerne vil

Hej!

Det hedder KraftfahrtBundesAmt (KBA), men det er ikke dem du skal tale
med. I stedet skal du henvende dig hos det, der hedder
"Zulassungsstelle" - f.eks. dét i Flensborg. "Zulassungstelle" svarer
til "Motorkontor" - altså tilladelser i forbindelse med at køre bil.
Derimod har KBA registre over dem, der har mistet "klip" i deres
kørekort, samt dét, der svarer til typegodkendelser af biler.

Zulassungsstelle i Flensborg:
Adresse og tlf. nr. 0049 461 852257 ma-fr 8-12 + torsdag 14-17.30. Se
selv på http://db.flensburg.de/buergerinfo/public/produkt_detail.cfm?Produkt_ID=199

Er du heldig, kan du - på tysk - spørge om de har en medarbejder der
kan tale dansk. Det er der næsten altid en der kan på nordtyske,
offentlige kontorer - hvis man spørger pænt.


Læs om de forskellige nummerplade typer i D her:
http://db.flensburg.de/buergerinfo/public/produkt_detail.cfm?Produkt_ID=199

Læs om (ja, nu kommer det!) plader der bruges ved udførsel her:
http://db.flensburg.de/buergerinfo/public/produkt_detail.cfm?Produkt_ID=126

Du skal altså f.eks. have en midlertidig forsikring til din nye bil
(hvis den er "afmeldt" af sælgeren) samt dit pas (som du jo alligevel
skal have med ved grænsepassage).

Om der skal være mere papir véd jeg ikke, men det ved Zulassung.

Men du skal tjekke med de danske myndigheder (motorkontoret i "din"
by), om du må køre bilen på de tyske plader fra grænsen og hjem.....og
det tror jeg ikke du får lov til! Men spørg evt. selv.


Jeg ved af bitter erfaring (har boet i Flensborg i 7 år) at der ofte
(altid) er mange timers ventetid på Zulassungs-kontoret.

Mit bedste råd: Lej dog en autotransport-trailer - så kan du også
fragte den nye, brugte helt hjem til din bopæl uden problemer og køre
lovligt i både Danmark og Tyskland. Jeg tror det koster 4-500 kr pr
dag - f.eks. hos Shell i Kruså.

Viel Spass - Steen

Fly Christensen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 08-11-04 21:53

On 8 Nov 2004 12:36:04 -0800, shboisen@mail.dk (Daddy) wrote:


>Er du heldig, kan du - på tysk - spørge om de har en medarbejder der
>kan tale dansk. Det er der næsten altid en der kan på nordtyske,
>offentlige kontorer - hvis man spørger pænt.

Det har ikke noget med "heldig" at gøre. Dansk er Amtssprache i
Schleswig-Holstein. Det vil sige, at du ved en hver offentlig
forvaltning har krav på at kunne fremføre dit forehavende på dansk. Jeg
har selv benyttet mig af det i forbindelse med et par parkeringsbøder.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Ukendt (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-11-04 21:59


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:o0nvo0hoem1ha15ep5si65feutobrpoj6j@4ax.com...
> On 8 Nov 2004 12:36:04 -0800, shboisen@mail.dk (Daddy) wrote:
>
>
>>Er du heldig, kan du - på tysk - spørge om de har en medarbejder der
>>kan tale dansk. Det er der næsten altid en der kan på nordtyske,
>>offentlige kontorer - hvis man spørger pænt.
>
> Det har ikke noget med "heldig" at gøre. Dansk er Amtssprache i
> Schleswig-Holstein. Det vil sige, at du ved en hver offentlig
> forvaltning har krav på at kunne fremføre dit forehavende på dansk. Jeg
> har selv benyttet mig af det i forbindelse med et par parkeringsbøder.

P-bøder, er det ikke bare dem man krøller sammen og smider væk?

--
Tom



Fly Christensen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 08-11-04 22:03

On Mon, 8 Nov 2004 21:58:52 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>P-bøder, er det ikke bare dem man krøller sammen og smider væk?

Jo, hvis der står "Politimesteren" på.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Bo Ramsing (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Bo Ramsing


Dato : 08-11-04 16:18

Prøveplader findes ikke mere i Tyskland. De er blevet afløst af
"Korttidsplader" der gælder 5 dage. De fås ved "Zulassungsstelle" eller ved
det lokale forsikringsselskab. Det kostede, sidst jeg skulle bruge dem, ca.
500 kr. Pladerne skal ikke returneres, men blot smides væk efter brug.
Mvh
Bo


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:r90vo0pvh1pf02lcvh1t5qr82ncpvc0bf8@4ax.com...
> Jeg påtænker at købe en bil i tyskland.
> Men det med at få den hjem er et lille problem.
> Jeg tænkte at "Tyske prøveplader" måtte være løsningen, men efter at
> have talt med en tysk embedsmand på noget "stadsamt" blev jeg ikke
> klogere på hvor man henvender sig i tyskland for at få disse plader.
> Er der nogen med praktisk erfaring i dette, der kan fortælle lidt om
> hvordan man gør, og hvilke papirer der behøves ?
> /Hans



Mogens (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 08-11-04 21:22

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse
news:418f8e19$0$33743$14726298@news.sunsite.dk...

> Prøveplader findes ikke mere i Tyskland. De er blevet afløst af
> "Korttidsplader" der gælder 5 dage. De fås ved "Zulassungsstelle" eller
ved
> det lokale forsikringsselskab. Det kostede, sidst jeg skulle bruge dem,
ca.
> 500 kr. Pladerne skal ikke returneres, men blot smides væk efter brug.

Sidst jeg hentede en bil, købte jeg en tysk 1-dagsprøveplade.
Den gælder kun indenrigs i Tyskland, men jeg skulle heller
ikke andet, idet tyske prøveplader ikke må bruges af danske-
re i DK !
(man har jo en DK prøveplade at sætte på bilen ved
den danske grænse...)



Hans L. Jørgensen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 08-11-04 21:49

Bo Ramsing wrote:
> Prøveplader findes ikke mere i Tyskland. De er blevet afløst af
> "Korttidsplader" der gælder 5 dage. De fås ved "Zulassungsstelle"
> eller ved det lokale forsikringsselskab. Det kostede, sidst jeg
> skulle bruge dem, ca. 500 kr. Pladerne skal ikke returneres, men blot
> smides væk efter brug.
> Mvh
> Bo
>

Kender ikke de beskrevne ændringer med tyske prøveplader.

Meen, - ingen tyske prøveplader er lovlige i Danmark.

I Tyskland har der tidligere (indtil for ca. 1 måned siden) været to
kategorier prøveplader.

En plade med gul markering i højre side til intern brug i Tyskland, ingen
gældende forsikring uden for de tyske grænser.

En anden plade med rød markering i højre side, på disse plader er
forsikringen også gældende uden for de tyske grænser (formentlig et tysk
forsøg på EU harmonisering).

Ingen af disse plader annerkendes ikke i Danmark. (Oplyst i
Justitsministeriet - udlandskontoret)

Dog oplyste man på udlandskontoret at politiet ofte lod folk køre biler hjem
på de "røde" plader, som heller ikke anneerkendes i Danmark.

Du kan ikke stille til Reg. syn & Toldsyn med disse plader, og vil afvist.

Så undlad at hoppe på den "limpind" med at tyske prøveplader kan bruges i
Danmark, _det_kan_de_ikke_.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408649
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste