ADB-mus på ThinkPad
Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-04 12:42

Jeg har forsøgt at slutte en mus og et tastatur til min IBM Thinkpad R50
{ja, jeg er normalt Mac-bruger, men maskinen er stillet gratis til
rådighed}, og det er ikke lykkedes, med mindre jeg tilsluttede gennem
usb. Så kiggede jeg nærmere på stikket og fandt ud af at det minsandten
passede med asb-enheder.

Jeg har nu forsøgsvist sat en Microspeed 3-knaps adb-mus på, dog uden at
den bliver opdaget.

Er der nogen der har en forklaring? ADB-port på en Windows-laptop årgang
2004 - og som så ikke engang registrerer musens tilstedeværelse?

Ja, spurgte jeg på en Windows-gruppe, ville de vel ikke engang vide
/hvad/ en ADB-port var for en størrelse ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-11-04 13:25

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har en forklaring? ADB-port på en Windows-laptop årgang
> 2004 - og som så ikke engang registrerer musens tilstedeværelse?

ADB= Apple Desktop Bus. - No Way.
Prøv at sætte et S-videokabel* på og forbind til et TV

*Apple gamle printerkabler passer.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-11-04 13:29

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> passede med asb-enheder.
>
> Jeg har nu forsøgsvist sat en Microspeed 3-knaps adb-mus på, dog uden at

Ummm, Per, som datalog har du vel læst manualen? Det er et s-video ud
stik. De bruger ganske vist samme mini din-4 stik som ADB, men det er
noget helt helt andet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Skovgaard

Dato : 08-11-04 14:01

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Ummm, Per, som datalog har du vel læst manualen? Det er et s-video ud
> stik. De bruger ganske vist samme mini din-4 stik som ADB, men det er
> noget helt helt andet.

Er der kommet film på musen? IBM har altid været fremme med nytænkning,
men på en gammel Mac mus er da helt nyt.
--
Husk at fjerne/fjern i mailadresse.
mvh Erik Skovgaard KBH 2400 NV

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-04 14:05

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Ummm, Per, som datalog har du vel læst manualen?

Den har forputtet sig. Det varede i øvrigt noget tid før jeg fandt ud af
at der faktisk var en FireWire-udgang på den; porten så ikke ud som en
normal FW-udgang, og den blev beskrevet som en 1394 netværksforbindelse.
Men min eksterne FW-harddisk kom med to kabler, hvoraf det hidtil
ubrugte altså passede.

> Det er et s-video ud stik. De bruger ganske vist samme mini din-4 stik
> som ADB, men det er noget helt helt andet.

OK, det forklarer jo så tingene {og så også tak til de to øvrige
svarere, hvoraf den ene dog var lidt galt på den}.

Men det gør jo at man til undervisning kan lave en PowerPoint
præsentation, og så ellers køre den op på et fjernsyn.

Projektorer er ikke lige så almindelige, især ikke med tilslutning til
trådløst netværk ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-11-04 13:38

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> ADB= Apple Desktop Bus. - No Way.
> Prøv at sætte et S-videokabel* på og forbind til et TV
>
> *Apple gamle printerkabler passer.

ADB kabel, Preben. Apples RS-422 printer/modem porte var DIN-8 stik.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-11-04 16:54

> [...]

> Ja, spurgte jeg på en Windows-gruppe, ville de vel ikke engang vide
> /hvad/ en ADB-port var for en størrelse ...

sikkert fordi ADB betyder "Apple Desktop Bus" - det er bestemt ikke
den samme bus som den PS2 bus du har forsøgt at slutte din ADB mus til.
PS2 er tilslutningsstandarten på x86 PC'ere for mus og tastature.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-11-04 23:08

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> writes:

> sikkert fordi ADB betyder "Apple Desktop Bus" - det er bestemt ikke
> den samme bus som den PS2 bus du har forsøgt at slutte din ADB mus til.
> PS2 er tilslutningsstandarten på x86 PC'ere for mus og tastature.

PS/2 bruger /ikke/ samme stiktype som ADB.

- -
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-11-04 23:39

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> PS/2 bruger /ikke/ samme stiktype som ADB.

korrekt, jeg så efterfølgende at Per havde sluttet musen til s-video
porten. jeg havde umidelbart forstillet mig at Per ikke havde fantasi
til at tilsutte en mus til en skærmport pga af ikonerne ud for portene.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-04 04:46

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> korrekt, jeg så efterfølgende at Per havde sluttet musen til s-video
> porten. jeg havde umidelbart forstillet mig at Per ikke havde fantasi
> til at tilsutte en mus til en skærmport pga af ikonerne ud for portene.

Ikonet på den pågældende port ser faktisk temmelig »museagtig« ud.
--
Per Erik Rønne