glucosamin
Fra : Kate

Dato : 08-11-04 07:38

Jeg ved der er mindst én her som har kendskab til Glucosamin, kan bare
ikke huske hvem.
Lante måtte tilbringe Weekenden på Valby dyrehospital ;-( Han vækkede
mig Lørdag morgen/nat kl. 3.30 højt klagende, han nærmest skreg i
smerte, så jeg drønede igennem den folketomme nat med ham.
Jeg er fuldstædigt ude af flippen over at han bliver ved med at få
lukket sit urinrør.

Nå, ang. Glucosaminen....Hvad gør den egentligt godt for? Dyrlægen gav
mig en længere forklaring igår, men jeg synes ikke jeg helt forstod det
og tænkte måske en her kunne gi' mig en forklaring i "menneskesprog".
Åhja, jeg spørger fordi jeg fik det med hjem til Lante.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Denise

Dato : 08-11-04 08:31

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message
> [...]
> og tænkte måske en her kunne gi' mig en forklaring i "menneskesprog".
> Åhja, jeg spørger fordi jeg fik det med hjem til Lante.

Åh nej dog, kan maden ikke engang hjælpe på det. Stakkels Lante og dig. Det
er nok ikke mig du tænker på med Glucosamin, selv om jeg jo bruger det til
Molly. Det er for gigt, hun har jo noget gigt, som man kunne se på billeder
for 3 år siden. Hun har siden hver dag fået en kapsel Synoquin, der
indeholder Glucosamin, og hun går da pænt og kan stadig hoppe op i seng og
sofa. Men hvad Glucosamin har det med urinrør at gøre ved jeg ikke, det kan
være andre svarer. Hvad siger dyrlægen til hvad mad du skal bruge, var det
ikke C/D der skulle kunne ordne problemet og hvorfor gør det ikke det. Kan
du ikke prøve og ringe til Raiku og høre hendes mening og så prøv bagefter
Marianne fra Husum, bare for at få forskellige ideer måske.
God bedring til Lante og må det da snart holde op.

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-11-04 08:32

Hej Kate

Det gør mig så ondt at I skal trækkes med det igen.

Jeg kunne ikke lige huske hvad det var med Glucosamin, udover at det er godt
mod gigt, så jeg saksede lidt, efter
på Google-sider

(mennesker)**Hvordan virker det?

Glucosamin er et sukkerstof, der findes naturligt i kroppen, hvor det holder
på væsken i ledbrusk, så den bliver elastisk. Glucosamin medvirker også til
at smørre leddene, ligesom det kan hæmme virkningen af de enzymer, som er
med til at ødelægge brusken ved slidgigt.

Glucosamin udvindes normalt fra skaldyr, som for eksempel krebs. Det kan dog
også fremstilles kunstigt.

Hvad bruges det imod?

Midlet anvendes ved slidgigt, hvor det dæmper smerterne, giver øget
bevægelighed i leddene og hjælper med genopbygningen af nyt bruskvæv.**

(kat)**
Min hankat (kastreret på næsten 2 år) har for for stærk urin, med irriteret
silmhinde i blæren og blod i urinen til følge. Af denne grund skal han have
tranebærsaft og Cosequin (Glucosamin produkt) tabletter hver dag resten af
sit liv, så derfor ville jeg høre jeres erfaringer med Cosequinen...

Min Laban er i hvert fald kvikket gevaldigt op efter bare den første tablet
:)
Vi har fået vores gamle glade mis tilbage, han er gået totalt i barndom ;)**

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 08-11-04 11:16

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> wrote in

> [...]
> grund skal han have tranebærsaft og Cosequin (Glucosamin produkt)
> tabletter hver dag resten af sit liv, så derfor ville jeg høre

Åhja, det er rigtigt, det var det han sagde.
På den dåse jeg har fået står der:
Vetri-science
Laboratories
A-cetylator
125mg plus

Dyrlægen nævnte også at jeg måske skulle give det resten af Lantes liv,
og det gør jeg gerne hvis det kan hjælpe ham for at se ham sådan det
gør _så_ ondt.

Jeg fik ham hjem i går aftes, hentede ham ca. kl. 18 og han er stadig
ikke helt sig selv. Han vil bare være i fred, ikke nusse med mig som
han plejer. Han har ikke spist efter han er kommet hjem, kun drukket.
Jeg er virkeligt trist over at han skal ha' det så slemt

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-11-04 12:01

Kate skrev
<Jeg er virkeligt trist over at han skal ha' det så slemt >

Ja det er næsten ikke til at bære når de har det dårligt,
så masser af trøsteknus til Lante og dig, og krydsede poter for at det
hurtigt bliver bedre med ham.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-11-04 10:57

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> writes:

> [...]
> smerte, så jeg drønede igennem den folketomme nat med ham.
> Jeg er fuldstædigt ude af flippen over at han bliver ved med at få

Stakkels jer, krydser fingre og tæer for at det hurtigt går over og at
det nye hjælper

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : AEK

Dato : 08-11-04 13:59

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> Lante måtte tilbringe Weekenden på Valby dyrehospital ;-(

Ååh Kate, det gør mig meget ondt at høre med Lante.
Det er da utroligt, at det kan blive ved at " hænge " på ham
I ønskes rigtig go´ bedring herfra.

Knus,
Anya og de farlige rødder

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-11-04 14:28

On 2004-11-08 07:38:20 +0100, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> [...]
> så jeg drønede igennem den folketomme nat med ham.
> Jeg er fuldstædigt ude af flippen over at han bliver ved med at få

Årh nej, for pokker da :´(( Stakkels kat, stakkels dig..
Men jeg er i vildrede - som de andre skriver er glucosamin noget der
hjælper på slidgigt. Hvad har det med hans urinrør at gøre? eller var
det ikke det der var galt?
Årh, stakkels kat, da..
--
Knus fra Ann R

Fra : Kate

Dato : 08-11-04 18:31

Ann Rudbeck <webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote in

> Hvad har det med hans urinrør at gøre? eller var
> det ikke det der var galt?

Jo, men Marianne fik skrevet det dyrlægen havde sagt. Så snart jeg så
det på tryk kunne jeg genkende det

Desværre er Lante stadig noget ved siden af sig selv. Denne omgang har
været _meget_ hård ved ham. Først her for en halv times tid siden fik
jeg en lille smule mad i ham. Nu begynder han da heldigvis også at
opsøge mig igen. Lige før spandt han rigtigt og lagde sig helt ind til
mig da jeg tog ham op. Tænk engang at man kan blive så glad for så
lidt.
Meeeen, jeg er slet ikke færdig med at være bekymret for ham. Det er
faktisk fjerde gang på en måned at jeg må til dyrlæge med ham pga den
dumme urinvej

Fra : Denise

Dato : 08-11-04 19:44

Kate wrote:
> [...]
> opsøge mig igen. Lige før spandt han rigtigt og lagde sig helt ind til
> mig da jeg tog ham op. Tænk engang at man kan blive så glad for så

Ja, men det kan man .

> Meeeen, jeg er slet ikke færdig med at være bekymret for ham. Det er
> faktisk fjerde gang på en måned at jeg må til dyrlæge med ham pga den
> dumme urinvej

Det kan jeg godt forstå. Har du forespurgt hos andre dyrlæger, om de vil
bruge samme behandling, eller har andre ideer ? Jeg krydser fingre for, at
det du har fået nu, virker for ham.
NB! Tak for din tidligere opbakning i anden tråd

--
Hilsen Denise

Fra : Ragna

Dato : 08-11-04 20:10

Kate skrev:
> Meeeen, jeg er slet ikke færdig med at være bekymret for ham. Det er
> faktisk fjerde gang på en måned at jeg må til dyrlæge med ham pga den
> dumme urinvej

Hej Kate!
Nu kan jeg jo ikke huske, hvilken slags foder, du giver Lante nu, men jeg
kender en katteejer, der holder urinvejsproblemerne væk fra sin meget
sten-disponerede kat ved udelukkende at fodre med Hill's S/D.
Det gode ved den type foder er, at det ligefrem er i stand til at opløse
struvit-krystaller i blæren, så måske var det værd at overveje.
Forhåbentlig kommer han snart helt ovenpå igen. I det mindste er det da
godt, han har det bedre nu.

--
Mange medfølende hilsener fra Ragna

Fra : Kate

Dato : 08-11-04 21:16

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> men jeg kender en katteejer, der holder urinvejsproblemerne væk
> fra sin meget sten-disponerede kat ved udelukkende at fodre med

Han har fået Hill's S/D fra første gang han fik problemet. Før da fik
han Hill's R/D og det burde jo være et godt foder, derfor er jeg ret
meget bekymret, for hvad i alverden skal jeg så gi' ham hvis det ikke
virker.

Det er simpelthen ubærligt at han skal lide sådan. Jeg har jo fodret
alle mine katte, gennem snart 15 år, med Hill's C/D, R/D eller
killingefoder alt efter behov og Lante er den første som har problemer,
men de er jo også massive lige nu.

Han er nu begyndt at få lidt af gløden tilnage i øjnene, men det holder
hårdt. Spise vil han stadig ikke. Regner med at ringe til dyrlægen i
morgen og lige slå en sludder af med ham omkring det her problem,
ihvertfald hvis Lante stadig ikke spiser i morgen tidlig,

Fra : Ragna

Dato : 09-11-04 15:12

Kate skrev:
> [...]
>han Hill's R/D og det burde jo være et godt foder, derfor er jeg ret
>meget bekymret, for hvad i alverden skal jeg så gi' ham hvis det ikke

Nu er det jo ikke så længe siden at han har startet på S/D, så måske går der
noget tid, før den maksimale virkning viser sig.
På en eller anden måde har jeg fået lidt mistro til alle former for slanke-
eller light-fodertyper.
Da vores Fufu fik problemet, havde han været på Hill's Science light foder
et godt stykke tid, og jeg er lige ved at anse det for årsagen i stedet for
vådfoderet i folie-poserne, som mange netop anbefaler for at sikre at
kattene får væske nok.
Selvfølgelig er det kun gætteri, men det forekommer mig lidt påfaldende, at
mange katte med urinvejskrystaller tidligere er blevet fodret med
light-foder, men på den anden side, så disponerer overvægt vist også for
urinvejsbesvær, så hvad er årsag, og hvad er virkning?

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 09-11-04 16:15

Ragna skrev
[...]

Hej Ragna

Noget der kan være lidt af forklaringen er at i light-foderet
skærer man ned på animalsk fedt (som kattene har brug for) og erstatter det
med div. vegetabilske (og billigere)
foder emner som indeholder en masse kulhydrater (som
katte _ikke_ har brug for i den størrelsesorden) disse
kulhydrater vil hvis/når de ikke forbrændes omdanne sig
til fedt.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 09-11-04 16:31

> Nu er det jo ikke så længe siden at han har startet på S/D, så
> måske går der noget tid, før den maksimale virkning viser sig.

Jo, det har jeg også tænkt på, men nu har han slet ikke spist siden
søndag. S/D'en synes han er totalt uinteressant og jeg har så talt med
dyrlægen om hvad man så kan gøre, men jeg ved hverken ud eller ind og
er bare så ked af det på hans vegne ;-(

Jeg frygter jo at han er blevet så chokeret over alt det her at han
slet ingenting vil. Hvis medicinen så måske giver ham lidt kvalme, ja,
så øger det jo ikke appetitten og så bliver det hurtigt en negativ
spiral og den vil jeg gerne bryde inden det går helt galt.

Fra : Ragna

Dato : 10-11-04 13:28

Kate skrev:
> S/D'en synes han er totalt uinteressant

Har du prøvet både dåsemaden og tørfoderet?
Vores kunne ikke lide dåsemaden, men er glad for tørfoderet.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Kate

Dato : 10-11-04 17:40

> Har du prøvet både dåsemaden og tørfoderet?

Ja, og begge dele er mega uinteressant i hans øjne. Mowgli og Doughnut
synes det smager vældigt godt, men de har jo heller ikke behov for det

Fra : Kate

Dato : 08-11-04 21:11

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> Det kan jeg godt forstå. Har du forespurgt hos andre dyrlæger, om
> de vil bruge samme behandling, eller har andre ideer ?

Nej, men jeg overvejer seriøst at ringe til Raiku for jeg er hele tiden
bange for at han skal få tilbagefald. Hvergang han går på bakken skal
jeg tage migselv i ikke at gå med, det forstyrrer ham jo ;-|

> Jeg krydser fingre for, at det du har fået nu, virker for ham.

Tak.

> NB! Tak for din tidligere opbakning i anden tråd

Det var da så lidt

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 08-11-04 21:53

> [...]
> og tænkte måske en her kunne gi' mig en forklaring i "menneskesprog".
> Åhja, jeg spørger fordi jeg fik det med hjem til Lante.

Som vi har talt om før, så kan tendensen til stendannelse meget vel bero på
for høj ph-værdi i urinen. Køb på apoteket nogle sticks til ph bestemmelse
og check det. Jeg mener, at værdien skal ligge omkring 4,5. Det er
selvfølgelig bedst, hvis du kan komme til at måle direkte i urinen, når den
afleveres, men ellers kan en ny våd klump grus også bruges. Er værdien for
høj, kan du give ham ascorbinsyre vha C-vitamin, men husk at de fleste
"normale" C-vitaminpiller er syreneutraliserede. Derfor skal du nok have
apoteket til at bestille det hjem til dig. Viser det sig at værdien konstant
er for høj, må det naturligvis undersøges hvorfor.

Bimmer

Fra : Kate

Dato : 08-11-04 22:56

"Ole Palmhøj" <opal@dr.dk> wrote in

> Er værdien for
> høj, kan du give ham ascorbinsyre vha C-vitamin, men husk at de
> fleste "normale" C-vitaminpiller er syreneutraliserede.

Ja, jeg har det i tankerne. Faktisk havde Klaus også sagt at jeg skulle
købe c-vitamin til Lante, men da jeg var ude for at købe den stod der
netop syreneutrl på alle glassene, desuden var det stærk c-vitamin der
hvor jeg handlede i lørdags. Da Lante jo på det tidpunkt var indlagt så
købte jeg ikke nolge c-vitaminer, men ville lige vente. Dyrlæge på
Valby sagde at jeg ikke skulle give c-vitamin sammen med glucosaminen.

Det er jo så svært at vide hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham ;-(

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-11-04 01:33

On 2004-11-08 22:55:35 +0100, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> [...]
> Valby sagde at jeg ikke skulle give c-vitamin sammen med glucosaminen.
>
> Det er jo så svært at vide hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham ;-(

Hvad med tranebærkapsler? Det gør jo urinen mere sur, ligesom c-vitamin?
--
Knus fra Ann R

Fra : Kate

Dato : 09-11-04 16:27

> Hvad med tranebærkapsler? Det gør jo urinen mere sur, ligesom
> c-vitamin?

Jeg kan se at flere nævner tranebær som alternativ. Jeg har lige støvet
byens største apoteker igennem og ingen kan tilbyde C-vitamin uden de
er syreneutrale.

Jeg har godt nok prøvet at ringe til dyrlægen igen, men da han ingen
assistent har må han ofte lade svareren tage den. Godt nok har jeg lagt
besked om han vil ringe tilbage, men alligevel.

Tranebær, bør man kunne købe dem i forretninger eller skal jeg i
specialbutik for det?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-11-04 01:45

On 2004-11-09 16:27:04 +0100, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> said:

> Tranebær, bør man kunne købe dem i forretninger eller skal jeg i
> specialbutik for det?

Jeg tror bestemt det er noget de har i Matas. Sikkert også i større
supermarkeder (Kvickly, Føtex osv).

--
Knus fra Ann R

Fra : Kate

Dato : 10-11-04 07:06

> Jeg tror bestemt det er noget de har i Matas.

Jeg tjekker Matas på vej hjem.

Fra : Sofie Iversen

Dato : 11-11-04 11:53

> [...]
> og tænkte måske en her kunne gi' mig en forklaring i "menneskesprog".
> Åhja, jeg spørger fordi jeg fik det med hjem til Lante.

hej Kate

det er mig der har Laban som får Cosequin for sin blære :)

Vi er så glade for at vi fik de piller af dyrlægen, for de gør virkelig
en forskel for Laban!

Dog er vi gået over til, i samråd med dyrlægen, at han får det i sine
dårlige perioder istedet for dagligt. da han er temmelig hysterisk mht
piller...

Han har det fint i lange perioder, og når han så begynder at tisse i
vores badekar, så er det tid til at give ham piller igen, dette gør vi
så 7-14 dage, afhængig af om han har lidt blod i urinen eller ej.

Virkningen holder temmelig længe, men du skal selvfølgeligt medicinere
din Lante som dyrlægen anbefaler dig!

Mvh Sofie

Med venlig hilsen
Sofie Iversen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 11-11-04 21:47

Sofie Iversen <lindberg_dkKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in

> det er mig der har Laban som får Cosequin for sin blære :)

Er det noget naturmedicin? Og fås det i tabletform?