Bundmaling - hvilken skal jeg vælge?
Fra : Ivrige sejler

Dato : 07-11-04 18:24

Hej.

Jeg har slebet al gammel behandling af bunden på min sejlbåd og skal til
foråret prime og afslutte med et par lag bundmaling...

Nu kommer spørgsmålet:

* Hvilken bundmaling skal jeg vælge?

Det er sikker et spørgsmål om religion, men jeg vil alligevel gerne have
nogen bud på, hvad der kunne være godt at vælge. Det skal helst være en
effektiv maling og være en type der sandsynligvis også er tilladt om nogle
år, så man ikke skal slibe det hele af, før man kan male med en ny type
maling...

Jeg benytter båden til alm. tursejlads og kapsejler ikke. Prisen er ikke
altafgørende, men selvfølgelig også en parameter.

Ivrige Sejler

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-11-04 21:20

Hvis ikke du kapsejler, så er det min erfaring, at Hempel Mille serie er det
bedste bud. Jeg har brugt Hempel i 6-7 år og jeg mener bestemt jeg har
mindre snask/slim/rurer end de andre både på pladsen.

- men det skal også siges, at jeg altid har brugt dem med "ekstra guf" (2
komponent) idet disse virker bedre når båden ligger stille (jeg sejler ikke
sommerferie, så min båd ligger stille 3-4 uger i juli). I år hedder den
Mille Ultimate2.

Det er forbudt at påføre gammel bundmaling, der er blevet ulovlig; men mig
bekendt er der ikke nogle regler om at man ikke kan sejle videre med det der
sidder på båden.- så hvis man køber i DK og ikke gemmer fra år til år, så er
der ingen problemer med lovgivningen.

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 19:21

"Ivrige sejler" <IngenSpamTak@IngenSpamTak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg benytter båden til alm. tursejlads og kapsejler ikke. Prisen er ikke
> altafgørende, men selvfølgelig også en parameter.

Jeg vil helt sikkert anbefale Hempel Mille Ultimate 2 til alle både som
sejler under 15 knob...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-11-04 23:10

Ditto. Jeg tog båden op i onsdags. Det var den reneste bund jeg til dato har
set. Nogle få områder, hvor der var et meget tyndt lag grønligt slim, men
der var *intet* der ikke kunne tages med en alm. vandslange og en autosvamp.
Jeg har ledt men ikke fundet så meget som en enkelt rurer.

Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 10:23

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cn60oa$2l68$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> men der var *intet* der ikke kunne tages med en alm. vandslange og en
> autosvamp. Jeg har ledt men ikke fundet så meget som en enkelt rurer.

Nu sejler min båd mere end de max. 15 knob som Hempel anbefaler for deres
Mille Ultimate 2, så derfor har jeg brugt International Trilux som jeg kun
kan sige det samme om! Perfekt bundmaling som virker til max. 50 knob hvor
Hempel's tilsvarende "Hempel Hard Racing Xtra" kun virker til 35 knob. Jeg
har brugt den tidligere udgave af Hard Racing som hed "Mille Hard Racing
Ocean" som også var helt perfekt!

Så mine anbefalinger er:

Hempel Mille Ultimate 2 (0-15 knob)
Mille Hard Racing Xtra (15-35 knob)
International Trilux (15-50 knob)

Hvis end bås f.eks. kan sejle 30 knob, er jeg lidt itvivl om jeg ville vælge
International eller Hempel, Jeg hælder egentlig mest til Hempel pga. mærkets
image, men International Trilux har en speciel "Biolux Technology" og
eftersom den er lavet til nogle flere knob, tror jeg også at det er den som
er stærkest, som derfor vil jeg igen næste sæson nok også vælge
International Trilux...

Fra : Ivrige sejler

Dato : 24-11-04 07:45

Hej.

Tusind tak for de gode svar.

Jeg regner med at hoppe på Hempel-vognen og vælge Ultimate2. Så meget dyrere
er den trods alt ikke i forhold til MilleXtra.

Fra : Karl

Dato : 25-11-04 06:24

Måske skulle jeg også bruge 2komponenten.
Forrige år brugte jeg 1komponent hempels mille.
Såvidt jeg ved kan jeg ikke smøre 1komp. oven på 2komp.
Men tiden har vist også noget med dette at gøre, eller hva?
Kan jeg, efter 1 år med 1komp. maling på bunden, så skifte til 2komp.?

--
Hilsen Karl

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-11-04 19:28

Ja, det har jeg tidligere gjort uden problemer.

Det er jo ganske vist 2 bøtter man blander, men det er jo ikke noget der
starter en hærdeprocess på samme måde som vi kender det fra epoxy. Bøtten er
bare ekstra aktive stoffer. - på samme måde som når man bestiller en pizza
med "ekstra af det hele"....

Bjarke

Fra : Ivrige sejler

Dato : 27-11-04 22:16