MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Installere XP uden at boote op på cd
Fra : jazz

Dato : 07-11-04 16:45

Jeg har prøvet at installere xp fra en ikke bootbar cd. Det fungerede
ikke da jeg fik beskeden at det system jeg prøvede at installere er
ældre end det der er der i forvejen.

Derfor vil jeg gerne vide hvordan jeg kan installere det uden at boote
op på cd'en.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren Blom

Dato : 07-11-04 19:44

"jazz" <no@mail.com> skrev
> [...]
> det der er der i forvejen.
>
> Derfor vil jeg gerne vide hvordan jeg kan installere det uden at boote op

Formatere dit C drev, start computeren med en start diskette der har CD drev
understøttelse og tager den derfra.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-11-04 07:06

Søren Blom wrote:
> Formatere dit C drev, start computeren med en start diskette
> der har CD drev understøttelse og tager den derfra.

Husk at kør smartdsk.exe inden installation ellers går det alt
for langsomt...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : jazz

Dato : 08-11-04 09:19

> Husk at kør smartdsk.exe inden installation ellers går det alt
> for langsomt...

Kan du forklare mig hvordan jeg gør det ?? Jeg har i det hele taget lidt
problemer med at køre det fra startdiskette men det er muligvis fordi
jeg ikke er så stiv i de der DOS kommandoer

Jeg har hentet en ME bootdiskette på www.bootdisk.com og kan også boote
op på den. Men når jeg prøver at skifte drev til c eller d (skal man
ikke bare skrive "cd c:") så springer den automatisk tilbage til a så
jeg kan ikke komme ind og læse på d eller c og vælge installationsfilen....

så hvis du ved at de er noget galt med den kommando vil jeg da gerne
høre det

Jeg havde regnet med at jeg fra bootdisketten kunne manøvrere til i386
mappen fra installationscd'en som jeg har kopieret over på harddisken og
installere herfra på en systempartition, lyder det helt skævt i dine ører ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-11-04 20:05

jazz wrote:

> Kan du forklare mig hvordan jeg gør det?

Finder ud af hvor smartdsk.exe ligger på Windows CDen og
booter op på boot-disketten, går ind i mappen hvor smartdsk.exe
ligger i skriver 'smartdsk' og trykker enter (man kan se indholdet
af en mappe ved at skrive 'dir' og trykke enter, tilgå en mappe
ved at skrive 'cd mappenavn' og trykke enter).
Dernæst går man ind i mappen 'i386' på Windows CDen og
starter installationen med 'winnt' (mener jeg, ellers se efter .exe
filer).

> skal man ikke bare skrive "cd c:"

Nej, bare skriv 'c:' efterfulgt at enter.

Korrekt.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : jazz

Dato : 08-11-04 22:25

> ligger i skriver 'smartdsk' og trykker enter (man kan se indholdet
> af en mappe ved at skrive 'dir' og trykke enter, tilgå en mappe
> ved at skrive 'cd mappenavn' og trykke enter).

Tak for dine svar de kunne bruges til noget, jeg prøver det af senere.

MVH

Jakob

Fra : jazz

Dato : 09-11-04 10:00

> Korrekt.

Korrekt at det lyder skævt, eller kan jeg gøre det på den måde

MVH

Jakob

Fra : Calle.

Dato : 09-11-04 11:46

jazz wrote:

> Korrekt at det lyder skævt, eller kan jeg gøre det på den måde

du kan gøre det på den måde.
--
Calle.

Fra : jazz

Dato : 09-11-04 12:30

> du kan gøre det på den måde.

Tak skal du have, jeg har bare det problem at jeg ikke kan finde det her
smartdsk nogen steder. Derudover kan jeg ikke se mine partitioner på c
når jeg booter på startdisketten, måske fordi den ikke understøtter
ntfs. Det er en ME bootdisk jeg har hentet på bootdisk.com, men er der
andre måder at gøre det på ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Calle.

Dato : 09-11-04 12:47

jazz wrote:

> [...]
> understøtter ntfs. Det er en ME bootdisk jeg har hentet på
> bootdisk.com, men er der andre måder at gøre det på ??

hvad er grunden til at du ikke booter fra cd'en?
--
Calle.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-11-04 16:21

jazz wrote:
> jeg har bare det problem at jeg ikke kan finde det her
> smartdsk nogen steder.

Hmm, jeg kan heller ikke lige finde det, men det gør
installationen hurtigere.

> Derudover kan jeg ikke se mine partitioner på c når jeg
> booter på startdisketten, måske fordi den ikke understøtter
> ntfs.

Korrekt, men du kan fjerne dem ved at bruge Fdisk på
bootdisketten (fjern en ikke-dos partition).

> Det er en ME bootdisk jeg har hentet på bootdisk.com,
> men er der andre måder at gøre det på?

Så skal du installere 98 eller ME først og så opgraderer,
hvis det da ikke er en OEM version, men det anbefales ikke.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : jazz

Dato : 10-11-04 09:09

> Så skal du installere 98 eller ME først og så opgraderer,
> hvis det da ikke er en OEM version, men det anbefales ikke.

Ahh ok Tak for svarene.

MVH

Jakob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-04 16:22

jazz skriver:

> Derfor vil jeg gerne vide hvordan jeg kan installere det uden at boote
> op på cd'en.

Find en bootbar CD !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jakob G.

Dato : 09-11-04 19:40

> Find en bootbar CD !

- Hvorfor kan man boote fra nogle CD'er og ikke fra andre? Hvad er
forskellen?

--
Hilsen Jakob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-04 20:58

"Jakob G." skriver:

> - Hvorfor kan man boote fra nogle CD'er og ikke fra andre? Hvad er
> forskellen?

Man kan boote fra alle bootbare CD'ere.

En bootbar CD indeholder systemfiler.

Fra : Jakob G.

Dato : 09-11-04 21:07

> Man kan boote fra alle bootbare CD'ere.
>
> En bootbar CD indeholder systemfiler.

Øh, måske har jeg misforstået noget: Jeg troede en bootbar disk var en
installationsCD til f.eks. XP.
Derfor undrer det mig, at man åbenbart ikke kan boote - og installere på en
tom HDD - fra alle XP-CD'er.
Eller snakker vi forbi hinanden?

--
Hilsen Jakob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-04 21:12

"Jakob G." skriver:

> Øh, måske har jeg misforstået noget: Jeg troede en bootbar disk var en
> installationsCD til f.eks. XP.

Det kan det være. Alle CDrommer kan laves så man kan boote på/fra dem.
Kig evt i Nero brændersoftwaren.

> Derfor undrer det mig, at man åbenbart ikke kan boote - og installere på en
> tom HDD - fra alle XP-CD'er.

Det kan man også

> Eller snakker vi forbi hinanden?

Nej, nej, problemet er oftest, hvis man har kopieret en XP CD og ikek
lige fået gjort kopien bootbar. _Alle_ XP CDROM'er fra MS er bootbare.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-11-04 21:35

Jakob G. skrev:

>Derfor undrer det mig, at man åbenbart ikke kan boote - og installere på en
>tom HDD - fra alle XP-CD'er.

Det kan man, hvis det er en original cd (og bundkortet
understøtter bootning fra cd og gør bundkortet det ikke, så er
computeren alligevel for gammel til at installere XP).
--
Knud