Hornfisk
Fra : Søren Pedersen

Dato : 16-05-01 20:00

Hej med Jer

Vi har i den seneste tid haft en del hornfisk på krogen. Vi har dog "
problemer " med at få dem med hjem da de fleste hopper af igen. Er der nogen
af Jer som har " de vises sten " m.h.t krogning af hornfisk ??
M.v h Søren

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 17-05-01 01:14

Hej.
Här kommer några av de erfarenheter jag gjort under de senaste årens
horngäddefiske...
Som nämnts innan är vassa krokar av stor vikt. Själv använder jag gärna
någon sylvass "eagle claw" (pappegojenäbb) variant av modell mindre när jag
fiskar med drag.
Se http://www.uk-hooks.org/hookdetails.asp?name=TREBLE-377
De jag köper kostar bara 3-5 kronor. Ganska mjuka och billiga krokar men
horngäddorna blir ju inte så stora och så har man råd att byta så fort
kroken blir kass. Skärpan är det viktigaste men även tjockleken på kroken är
något att tänka på. Försök hitta en tunn och vass krok som krokar fisken
lätt redan när denna är framm och nafsar försiktigt. På så sätt kan man
sätta till ett rejält mothugg som driver in kroken på "rätt ställe". Om man
öppnar gapet på en horngädda ser man att detta inte är så vidare stort.
Skall fisken få in kroken i käften bör kroken inte vara för stor alltså. En
långsammare hemtagning av draget tycker jag oftare ger ett renare hugg
direkt på betet vilket resulterar i en bra krokning i munnen om man valt
rätt krokar. Testa (dobb med) fluga så märker du att horngäddan ofta tar
betet direkt utan att piska till det. Tricket med 4-5 cm nylon eller wire
mellan drag och krok är också något att testa. Ta hem fisken lugnt och
städat. "Studsar" fisken runt på ytan ökar risken för att tappa den.
Lycka till.
Mvh Henric