Kan en dvd-brænder i en pc skrive mac
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-11-04 16:16

Ultrakort spørgsmål: Se subject-linjen... Eller skal man have en
mac-brænder eller hvordan? Jeg er helt på bar bund og vil gerne have en
brænder til en pc... En NEC, tror jeg vistnok mærket er...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper

Dato : 07-11-04 17:17

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
> mac-brænder eller hvordan? Jeg er helt på bar bund og vil gerne have en
> brænder til en pc... En NEC, tror jeg vistnok mærket er...

Jeg er ikke rigtigt klar over hvor du vil hen! Du kan kopiere mac
DVD'er, om du kan skrive i Mac HFS eller HFS+ format er et åbent
spørgsmål, det afhænger af brænder-softwaren. Men da OS X kan læse
joliet, ISO 9660 og alle andre gængse formater er problemet ikke så
stort.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-11-04 21:52

Jesper wrote:

-snip-

> [...]
> spørgsmål, det afhænger af brænder-softwaren. Men da OS X kan læse
> joliet, ISO 9660 og alle andre gængse formater er problemet ikke så

Jeg mener at min PB 12" mac kan brænde andre og flere formater end min
gamle pc-brænder med Nero Burning Rom. Jeg mener ikke at min pc kunne
brænde mac-discs, men dengang var jeg jo heller ikke mac-ejer så måske
har jeg bare overset det???

Fra : Erik Richard

Dato : 08-11-04 04:09

Hej Martin

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg mener at min PB 12" mac kan brænde andre og flere formater end min
> gamle pc-brænder med Nero Burning Rom. Jeg mener ikke at min pc kunne
> brænde mac-discs,

Nej, Hverken Nero, Easy CD Creator eller CDDirect kan brænde i rene Mac
formater - altså HFS og HFS+. Men hvis du på en PC brænder i ISO format,
så kan alle Mac med System 7.1.2 og op læse indholdet. Og fra og med
System 7.5 kan en Mac stort set læse alt

> men dengang var jeg jo heller ikke mac-ejer så måske
> har jeg bare overset det???

Du har slet ikke overset noget, og du har husket ret. Man kan/kunne få
et stykke shareware software 'MacDrive', og hvis man installerede det +
et 3.-parts plugin, som jeg ikke kan huske navnet på, så kan man i
Windows 98, ME, 2000 og NT brænde med Easy CD Creator i HFS, men ikke i
HFS+.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-11-04 19:41

Erik Richard wrote:

-snip-

> [...]
> et 3.-parts plugin, som jeg ikke kan huske navnet på, så kan man i
> Windows 98, ME, 2000 og NT brænde med Easy CD Creator i HFS, men ikke i

Så *er* der altså forskel på brændere, eller er det udelukkende i
softwaren forskellen eksisterer?

Nå pyt, jeg har aldrig nogensinde haft brug for at brænde en "ren"
mac-disc... Fatter ikke hvorfor det overhovedet eksisterer, når joliet
o.l. eksisterer og er bedre/ihvertfald mere kompatibelt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-04 02:08

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Så *er* der altså forskel på brændere, eller er det udelukkende i
> softwaren forskellen eksisterer?

forskellen er kun i SW, ERS vrøvler mere end han har forstand til, og
evner derfor i udpræget grad at forvirre mere end han afklarer. Få et
godt grin eller ignorer jans poster her i gruppen.

> Nå pyt, jeg har aldrig nogensinde haft brug for at brænde en "ren"
> mac-disc... Fatter ikke hvorfor det overhovedet eksisterer, når joliet
> o.l. eksisterer og er bedre/ihvertfald mere kompatibelt.

Såvel discburn (OSX's egen brænder SW der virker i finder, itunes,
iphoto, diskværktøj og iDVD) som Roxio Toast kan brænde (og gør det som
standard) en hybrid disc.
Dvs der brændes en disc der kan læses som HFS+ på mac og ISO9660 med
Jolliet extension på PC'ere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-04 02:09

> [...]
> mac-brænder eller hvordan? Jeg er helt på bar bund og vil gerne have en
> brænder til en pc... En NEC, tror jeg vistnok mærket er...

Det er ligegyldigt hvilken brænder du bruger. Brænder du ISO9660 med
joliet extension (standard) fra din PC kan den sagtens læses på en mac.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-11-04 20:19

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det er ligegyldigt hvilken brænder du bruger. Brænder du ISO9660 med
> joliet extension (standard) fra din PC kan den sagtens læses på en mac.

Jaja, ok. Takker. Skulle lige være 100% sikker. Men er det ikke rigtigt,
at det der "rene" mac-format er fuldstændigt ligegyldigt i denne
pc-dominerede windows/linux verden?