Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste makro-objektiv ?
Fra : Kim Østrup

Dato : 16-05-01 19:58

Hej alle

Enighed opnås der nok ikke, men hvad er efter din opfattelse det bedste
makroobjektiv. Jeg overvejer et 55/60mm 2,8 eller 90/105mm 2,8. Men skal
jeg vælge original Nikon - med eller uden AF - og hvad med en 180/200mm
F3,5/4 ?

Med det bedste mener jeg ikke kun det skarpeste, men det skal være
skarpt og det vil selvfølgelig være en fordel hvis det også kunne bruges
til andet - eksempelvis portræt (105mm).

Men udfra diverse tests af skarphed ser det ud som om valget består
mellem Tamron 90/2,8 AF AP Makro, Nikon 60/2,8 AFD Micro, Nikon 55/2,8
MF Micro, Nikon 105/2,8 MF Micro, Sigma 105/2,8 EX, Sigma 50/2,8 EX,
Sigma 180/3,5 eller en Tokina 90/2,5 AT-X Macro MF.

Objektivet skulle gerne passe på mit F100.

Jeg har ingen erfaring i makrofotografering, men vil gerne igang og det
kan økonomisk bedst svare sig at købe det rigtige udstyr fra day-one og
som det fremgår af min liste er det ikke mange der er udelukket endnu

Hvis du kender til netsteder med gode råd (og billeder) om
makrofotografering hører jeg også meget gerne om dem.

På forhånd tak for al hjælp

Mvh
Kim Østrup.

Fra : Carsten Kolind

Dato : 16-05-01 20:16

Hej Kim

Jeg købte et Sigma 105/2,8 EX efter at have læst diverse test i fotobladene.

Efter at have skudt over 50 film med objektivet, kan jeg kun anbefale det.

Jeg købte objektivet hos www.ny-camera.de, hvor jeg iøvrigt altid køber
film osv. En seriøs og pålidelig internethandel.

Carsten kolind

Fra : Rune Baess

Dato : 16-05-01 20:37

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Sigma 180/3,5 eller en Tokina 90/2,5 AT-X Macro MF.
>
> Objektivet skulle gerne passe på mit F100.

På news:rec.photo.equipment.35mm
har Tokinas 90 mm (ATX) været nævnt (og anbefalet) et utal af gange, (jeg
har dog ikke selv haft det), men 90-135 mm er en rar brændvidde at arbejde
med ved macro, da det giver dig lidt arbejdsafstand.

90 mm er også en glimrende brændvidde til portrætfotografering, hvor 180 mm
tit bliver for tæt og 50mm for ordinært...

Vær iøvrigt lidt forsigtig, da en del macrolinser som er virkeligt skarpe i
macroområdet, kun yder beskedent fokuseret på længere afstande.

Check evt. Bjørn Rørsletts site om emnet
http://foto.no/nikon/lens_spec.html

Rune

Fra : Bjarne G. Dam

Dato : 16-05-01 20:40

Hej Kim

Jeg har selv en Tamron 90/2,8 AF AP Makro til mit Minolta Dynax 9 og 600
kamera. Det er forøvrigt en fortræffelig portrættele samtidig. Det kører
fuldstændig problemfrit og er så skarp at man kan skære sig på det. Jeg har
set en test engang mellem de mest gængse macroer og mener at Minolta og
Tamron faktisk lå ens og dernæst Nikon. Samtidig koster Tamron ca. 40%
mindre eng org. Minolta 100/2.8 AF Macro.

Mvh
Bjarne Dam

Homepage: http://neposweb.hjem.wanadoo.dk

Fra : Jon Nielsen

Dato : 16-05-01 22:53

Hej Kim,

Jeg har en Nikon 60/2,8, som jeg er godt tilfreds med. Det eneste 'problem',
er at man skal meget tæt på motivet.

Skal du fotografere blomster er det intet problem, mens slanger.......;-(

En billig start kunne være at købe/låne en PK-13 og sætte den på et objektiv
på omkring 28-50 mm. På min 28 mm giver det omtrent samme forstørrelse som
et 60 mm macro objektiv. Ulempen er at du mister autofokus og at du skal
meget tæt på motivet.

/Jon

Fra : kurt k.

Dato : 17-05-01 14:10

Udmærket artikel på http://www.photo.net/photo/macro

Fra : Poul Henrik Klausen

Dato : 19-05-01 20:59

Hej Alle

Jeg investerede netop i dag i et nyt objektiv hos min sædvanlige fotohandler
FOTO/C i Holbergsgade, og da jeg så, at de har et brugt Tamron macrobjektiv
til Nikon - et objektiv, som jeg selv har stor glæde af - talte jeg med
ekspedienten om kvaliteten af dette. Han oplyste, at Leica har et
macroobjektiv (til en pris af ca. 23.000 kr.), der i professionelle målinger
ligger nr. 1 i kvalitet, som en klar nr. 2 kommer Tamron's 90 mm macro, og
først på efterfølgende pladser kommer Nikin m.fl.

Det brugte objektiv, som FOTO/C har netop nu koster ikke over 3.500 kr.,
hvilket er betydeligt under nyprisen.

POKL

Fra : Rune Baess

Dato : 20-05-01 00:05

"Poul Henrik Klausen" <phklause@post9.tele.dk> wrote in message
> [...]
> først på efterfølgende pladser kommer Nikin m.fl.
>
> Det brugte objektiv, som FOTO/C har netop nu koster ikke over 3.500 kr.,

Alle snakkker om hvor godt det 90mm er, så det er da sikkert værd at købe.
Men check fx. http://www.scandinavianphoto.se
der koster det kun 4 595 svenske ~ ca 3.860 danske kroner ... (+porto),
så en brugtpris på ml. 2000-2500 ville unætgeligt være mere rimeligt...

Rune

Fra : MICHAEL VOSS

Dato : 20-05-01 00:54

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der koster det kun 4 595 svenske ~ ca 3.860 danske kroner ... (+porto),
> så en brugtpris på ml. 2000-2500 ville unætgeligt være mere rimeligt...

Eller endnu bedere, http://www.technikdirekt.de/english/.
Der koster det kun 899,- DM ~ ca 3500 DK (+porto)

Mvh Michael

Fra : Kim Østrup

Dato : 20-05-01 14:06

MICHAEL VOSS <mice.voss@get2net.dk> skrev i en
> Eller endnu bedere, http://www.technikdirekt.de/english/.
> Der koster det kun 899,- DM ~ ca 3500 DK (+porto)

Hej

Spørgsmålet er om den optiske kvalitet af dette "nye" Tamron er den
samme som den man ser i diverse test. Hos TD skriver de "Neues design" ?
Man ser f.eks. at Nikons 105/2,8 AFD opnår lidt dårligere testresultater
end den manuelle udgave.

Mvh

Kim Østrup.