Cocoa, aqua ahvaffornoget?
Fra : Steen Jensen

Dato : 07-11-04 00:07

Davs

Som ny i æblekurven, falder man hurtigt over begreber som cocoa, aqua osv.

Hvad er det for noget?

--
Steen
danmark = dk

Fra : Jesper

Dato : 07-11-04 03:20

Steen Jensen <newz@pc.danmark> wrote:

> Davs
>
> Som ny i æblekurven, falder man hurtigt over begreber som cocoa, aqua osv.
>
> Hvad er det for noget?

OK, det kræver en længere udredning: Da Apple startede med Mac i 1984
var det på Motorola 68x00 processorer, men fra 1993 migrerede de over på
PowerPC processorer, derfor hedder de gamle programmer 68k (kan emuleres
af PowerPC, men ikke i fuld hastighed), de nye PPC og dem med koder til
begge FAT Binaries eller bare FAT. Så kom MacOS X til i år 2000 og den
undersøttede forskellige former for koder: PPC/68k/FAT i Classic eller
blue box, det er OS 9 der starter op under OS X og afvikler dem, så er
der Cocoa, de er rene MacOS X UNIX programmer med en MacOS X
brugerflade, Carbon, der er modificeret Classic kode, som kan køre under
OS 9 med et CarbonLib installeret og kører også natively i OS X, altså
ingen behov for at køre OS 9 under OS X når man kører dem. Hertil kommer
X11 programmer, UNIX programmer med X11 brugerflade, som også afvikles
under OS X, hvis X11 er installeret og UNIX CLI, kommandolinieprogrammer
der afvikles i OS X under Terminalen, som du finder i
/Programmer/Hjælpefunktioner/Terminal. Herudover afvikler OS X også
Java.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Karl Antz

Dato : 07-11-04 08:44

.... så mangler der Aqua - og det er selve brugerfladen på OS X, altså
måden som vinduer og skrivebordet er sat op på.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jesper

Dato : 07-11-04 09:58

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... så mangler der Aqua - og det er selve brugerfladen på OS X, altså
> måden som vinduer og skrivebordet er sat op på.

Og alle cocoa programmer har aqua brugerflade.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Steen Jensen

Dato : 07-11-04 10:09

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) wrote in

> Og alle cocoa programmer har aqua brugerflade.

Jamen tak for alle svarene, det er nok lidt lettere, når jeg selv sidder
foran en Mac.

--
Steen
danmark = dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-11-04 10:30

Jesper skrev:

> Og alle cocoa programmer har aqua brugerflade.

Gælder det ikke også alle Carbon-programmer? (Forudsat altså at de kører
i Mac OS X, og at programmørerne ikke har lavet deres egen brugerflade,
hvilket de jo sådan set altid kan, også i Cocoa).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-11-04 10:47

Steen Jensen wrote:
> Davs
>
> Som ny i æblekurven, falder man hurtigt over begreber som cocoa, aqua osv.
>
> Hvad er det for noget?

Cocoa stammer oprindeligt fra Next Step som var et styresystem man
brugte hos Next Computer (Ejet at Steve Jobs, nu CEO hos Apple)

http://www.lowendmac.com/next/cube.html
http://next.z80.org/graphics/screenshots/nextstep/PB_IB_NS33.jpg

OS X er bygget på en kerne af UNIX som apple kalder Darwin. Darwin skal
arbejde sammen med teknologier som Quicktime, Open GL og Quartz. Dette
gøres så med et lag af Carbon, Cocoa og Java. Til sidst lægges selve
grænsebrugerfladen på som kaldes Aqua. Agua er den smukke brugerflade
men også et regelsæt som skal overholdes for at det endelige program er
et ægte OS X Cocoa program. Det er vigtigt at der anvendes
fotorealistiske iconer, at søgefelt og knapper placeres rigtigt og
hvordan installqationsguiden ser ud mm. Alt dette har Apple beskrevet
grundigt for deres udviklere.
Det er dog langt fra alle programudviklere som overholder dette, MacSoup
er et godt skrækeksempel på dette !

Her kan du læse en Norsk oversættelse af beskrivelsen vedr. Cocoa for
udviklere.

Cocoa er et rikt sett av objekt-orientert rammeverk som tillater for den
meste hurtige utviklingen av anvendelser på Mac OS X. Bruk Cocoa,
fremkallere skaper full-kjennetegnet anvendelser i en brøkdel av tiden
de trenger for prosedyremessige språk. Anvendelser fra UNIX og annen OS
plattformer føredd også til Mac OS x kvikt ved å bruke Cocoa bygge
stat-av-det-kunst Akvamarinblå brukergrensesnitt mens det meste
beholding finnes kjernekode.

Cocoa anvendelsesmiljø utformer uttrykkelig for Mac OS X-BARE innfødte
anvendelser. Det omfatter av et sett av objekt-orientert rammeverk som
støtter hurtig utvikling og høy produktivitet. Cocoa rammeverk
inkluderer et fult kjennetegnet sett av utformede klasser skape robust
og mektig Mac OS x anvendelser. Objekt-orientert design forenkler
anvendelsesutvikling og å avlusing.

Cocoas Historie

Cocoa er descendant av Nextstep og har en rik designhistorie som nå
rygger til 1987. Cocoa iverksetter i Objektiv-C, en ANSI-C forenelig
språk med dynamisk objekt-orientert utvidelser modellert på Smalltalk.
Det skreddersyr for effektiv utvikling og runtime prestasjon. Cocoa
anvendelser lager bruk av kjerne functionality inneholdt i traditionell
C og C + + føredde biblioteker sender fra arveanvendelsesmiljøer. Det
gir også Java grensesnitt tillate en høy prestasjon, full kjennetegnet
Java utviklingsmiljø skreddersy som for Mac OS x uttrykkelig.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-11-04 11:05

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> gir også Java grensesnitt tillate en høy prestasjon, full kjennetegnet
> Java utviklingsmiljø skreddersy som for Mac OS x uttrykkelig.

Det lyder da rigtig interessant alt sammen. Men sikke et et held, at det
trods alt kan lade sig gøre at have omfattende og problemfri glæde af
sin Mac uden nødvendigvis at begribe hele den historie.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-04 12:10

In article <418def03$0$86950$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Det er dog langt fra alle programudviklere som overholder dette,
> MacSoup er et godt skrækeksempel på dette !

Retfærdigvis skal det siges, at Stefan Kurth udviklede MacSOUP til det
klassiske Mac OS ver. 7, 8 og 9 for mange år siden, da han var
studerende. Nu er han ude på arbejdsmarkedet og har fået familie. Han
har derfor sagt, at han ikke rigtig har tid til at udvikle mere på
MacSOUP. Brugerne har dog presset ham til at lave en udgave, der kører
under Mac OS X, så man ikke skal åbne Classic. Der er derfor tale om en
ret primitiv portering af MacSOUP fra Mac OS 9 til X. Den fungerer fint
under Mac OS X, men på mange måder ligner den noget fra OS 9. Det er dog
ikke noget problem, hvis man foretrækker MacSOUP.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Jensen

Dato : 07-11-04 12:48

Henry Lerche Madsen, tak for det meget udførlige svar.

--
Steen
danmark = dk