tabellen vi likke centrere med CSS !
Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 06-11-04 20:21

Hej

Jeg kan bare ikke få tabellen ti lat centrere i <div>-vinduet i
Mozilla Firefox og Opera, men godt i IE !

Submit-knappen og linket til w3c's validator centrerer derimod fint

Hvad gør jeg galt ?

det kan ses på http://something4u.dk/shop/test.html

koden står under eksemplet

mvh Thomas (thomas at lovebird.dk)

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 19:52

"Thomas L. Pilegaard" <dundee@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan bare ikke få tabellen ti lat centrere i <div>-vinduet i

Du kan lave en class som du kalder til tabellen eller hvad du nu vil have
centreret, eks:

..center {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
text-align: center;
}

Så skriver du i i tabellens starttag:

<tabel class=center">

</tabel>

Du kan evt. tage et kig på her hvordan man justerer tabeller med CSS:
http://www.9am.dk/css/tableajust.asp

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 06-11-04 21:58

On 6 Nov 2004 20:51:52 +0200, "Jesper Frandsen" <invalid> wrote:

Mange tak

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-11-04 00:04

Jesper Frandsen wrote:

> .center {
> margin-left: auto;
> margin-right: auto;
> text-align: center;
> }

Det vil også centrere indholdet i den boks, der får tildelt den class. Hvis
du i stedet flytter text-align:center til body og sætter text-align:left i
..center, vil indholdet være venstrestillet i en centreret boks.

body {
text-align:center;
}
..center {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
text-align: left;
}

Formålet med at centrere i body er at få IE før v.6 med også. Dette
afstedkommer behovet for en efterfølgende venstrestilling.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 07-11-04 11:41

On Sun, 7 Nov 2004 00:04:14 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Det vil også centrere indholdet i den boks, der får tildelt den class. Hvis
>du i stedet flytter text-align:center til body og sætter text-align:left i
>.center, vil indholdet være venstrestillet i en centreret boks.

Nu havde jeg jo i forvejen text-align:center i body, men det
centrerede ikke tabellen, men alt det andet.

Jeg har tilføjet margin-left: auto; og margin-right: auto; til
min CSS for table, så den nu ser sådan ud

table {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
   font-family: arial, verdana, sans-serif;
   font-size: 12px;
   border-collapse: collapse;
border: 0px solid black;
}

Nu centerer tabellen også i Firefox og Opera og jeg er fri for at have
en ekstra class

mvh Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-11-04 16:05

Thomas L. Pilegaard wrote:

> [...]

> border: 0px solid black;
> }

> Nu centerer tabellen også i Firefox og Opera og jeg er fri for at have

Det er fint nok, så længe du ikke risikerer at skulle lave en anden tabel,
der ikke skal centreres på siden. Men hvis du vil have teksten til at være
venstrejusteret i den centrerede tabel i alle browsere, skal du tilføje
denne linje til din tabel-cs:

text-align:left;

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk