ASROCK K7VT4A+ som ikke spiller
Fra : Carsten

Dato : 06-11-04 18:42

Hej

Jeg tog imod et opgraderingstilbud i dag. Det var ret spontant og uden de
store overvejelser. Men jeg har før skiftet bundkort, og regnede ikke med,
at det ville give anledning til problemer. Følgelig drog jeg hjem med et
ASROCK K7VTeA+ M med en AMD Sempron 2600+ Box Socket A processor og
tilhørende blæser. Jeg kører i forvejen med et K7S5A motherboard og kunne
flytte DDR ram med over, tænkte jeg.

Var en lille smule usikker på, hvordan FSB skulle stå til denne processor,
men fandt på forretningens hjemmeside, at denne CPU kører 333 MHz, så det
satte jeg den op til. Og så ellers på med CPU og blæser, i med Ram og ned i
kabinettet o.s.v. Det eneste, jeg satte i, var altså et grafikkort (TNT2),
512 MB 133 MHz ram og floppydrev. Da strømmen blev sat til, kom der intet
bip i systemhøjttaleren, ingen lys i keyboardlamperne og så videre. Det
eneste, der kører er faktisk CPU-blæseren. Så noget tyder på, at Bios ikke
kommer igennem sin startup. Jeg har prøvet at resette bios, og jeg har
prøvet at fjerne alt - d.v.s. grafikkort, ram og floppy, men lige meget
hjælper det. Ingen bip - ingen reaktion.

Der stod en advarsel om, at jeg ikke måtte forbinde et 3.3V AGP kort til AGP
slottet på motherboardet. Jeg kunne ingen steder finde, om mit grafikkort
rent faktisk kører 3.3 V eller ej, men da jeg mener at de fleste små kort
kører ved lavere spænding, og da mit kort både er gammelt, lille og uden
blæserkøling, så regnede jeg med, at den var god nok alligevel.

Er der nogen, der har nogle forslag til, hvordan man får dette bundkort i
luften, eller skal jeg hellere levere hele svineriet retur på mandag, når
min hardware-pusher åbner?

mvh

Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-11-04 18:57

On 2004-11-06, Carsten <cm@milnet.dk> wrote:
> [...]
> kører ved lavere spænding, og da mit kort både er gammelt, lille og uden
> blæserkøling, så regnede jeg med, at den var god nok alligevel.

gamle vga kort er 3.3V

skriv lige hvad dit vga kort er for et!!

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 06-11-04 21:14

Det er et nVidia TNT2 kort - et bulk eksemplar med TV out. Jeg købte det for
ca. 3 år siden, vil jeg tro - skønt regningen er bortkommet i mellemtiden.
Der står ikke producent på kortet - ejheller hvor mange Volt, det kræver. Al
denne snak om 3.3 V - går det ud på, at når bundkortet ikke kan tåle 3.3 V,
så er det fordi nyere grafikkort kræver lavere spænding? Hvad med et Geforce
4 MMX440. Det er et lidt nyere kort, og med en god value-for-money værdi,
synes jeg. Kører det også 3.3?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-11-04 21:44

On 2004-11-06, Carsten <cm56@milnet.dk> wrote:
> [...]
> 4 MMX440. Det er et lidt nyere kort, og med en god value-for-money værdi,

Lidt at blive klog på. Dit TNT2 _kan:_ være 3.3 only.

http://groups.google.dk/groups?q=tnt2+1.5v&hl=da&lr=&selm=anbq5q%24cul0c%241%40ID-84205.news.dfncis.de&rnum=10

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 07-11-04 09:13

Tak for svaret. Det vil altså sige, at jeg med stor sandsynlighed har
ødelagt bundkortet, da jeg tændte for det. Da de tager 400 kr per påbegyndt
halve time for fejlsøgning, såfremt det ikke er dækket af garanti, så tyder
det på, at jeg står mig bedre ved at købe et nyt bundkort til ca. 400 kr
plus et Geforce4 440MX. Jeg er ikke det store spilledyr, og ønsker blot en
hurtig maskine til almindelige applikationer plus lidt fildeling

Enig?

mvh

Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-11-04 09:32

Carsten <cm56@milnet.dk> skrev 2004-11-07:
> Tak for svaret. Det vil altså sige, at jeg med stor sandsynlighed har
> ødelagt bundkortet, da jeg tændte for det. Da de tager 400 kr per påbegyndt

Måske. Det _kan_ være sådan. Det _kan_ også bare være at bundkortet ikke kan
bruge et 3.3V gfx kort til noget. Jeg ville finde et überbilligt agp x4 kort
og stoppe i som test. Jeg har et gforce4 med ubrugeligt output (står og
bølger kraftigt), men du kan da se om maskinen tænder.

Du må hente det hvis du kigger forbi vanløse. Der skal dog lige en blæser på
gfx kølerprofilen først.

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 07-11-04 10:49

Det er et mægtig venligt tilbud. Det sætter jeg pris på! Men jeg tror det er
næsten overflødigt med testen. For jeg har jo også prøvet at fyre op under
dyret helt uden grafikkort, og der var heller ikke nogen reaktion. Et
fungerende motherboard kan vel godt gennemføre en del af opstartstesten uden
grafikkort? Her kommer min viden til kort. Har du nogen idé om det? I gamle
dage (486-motherboards uden AGP) satte man motherboard + processor i, og en
enkelt ramkreds, og så tilsluttede man tastatur og mus, og så skulle
tastaturet blinke og maskinen bippe. Så kunne man forbinde grafikkort, drev
o.s.v. Har dette ændret sig?

Hvad mener du? Kan et moderne motherboard starte op uden grafikkort og
drev? - Hvis det ellers virker?

mvh

Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-11-04 10:59

Carsten <cm@milnet.dk> skrev 2004-11-07:

> Hvad mener du? Kan et moderne motherboard starte op uden grafikkort og
> drev? - Hvis det ellers virker?

Det burde de kunne. I det mindste burde de, som du selv skriver, angive et
eller andet på højtaleren.

Reklamer lortet. Jeg er ikke sikker på at det er dit gfx kort der har
ødelagt det. Måske har det, måske ikke. Lav en RMA sag.

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 07-11-04 11:01

Ja, det tror jeg også, jeg vil i morgen. Men du skal i hvert fald have 1000
tak for dine input!

Carsten

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 06-11-04 21:27

"Carsten" <cm@milnet.dk> wrote in message

> Hej

Hejsa,

> [...]
> kører ved lavere spænding, og da mit kort både er gammelt, lille og uden
> blæserkøling, så regnede jeg med, at den var god nok alligevel.

Hvis hakket i AGP kortet (set fra metalpladen) sidder på den foreste halvdel
er det et 3.3v kort, sidder hakket længst væk er det 1.5v/0.8v. Som oftest
vil AGP porten være keyet så du ikke umiddelbart kan sætte den forkerte type
i (det er funktionen af hakket).

Hvis der ingen hak er i bundkortets port, eller der er 2 hak i grafikkortet
er dette dog lidt omsomst. Men prøv at kigge efter.

Du nævner i en anden besked at du også har et geforce4mx kort, dette er 100%
sikkert enten AGP4 eller AGP8 (hhv. 1.5 og 0.8), og det vil altså være det
korrekte grafikkort til dit bundkort.

Fra : Carsten

Dato : 07-11-04 10:39

Tak for svaret!

Altså - kortet blev sat i uden problemer og låst fast med den indbyggede
låse-dims på stikket. Der var ikke noget fysisk til hinder for dette. Nu har
jeg stoppet kortet tilbage i den maskine, jeg skriver på lige nu. Her virker
det fint Men det er nok nemmere for mig at se forskel på disse hak, hvis
jeg har to forskellige kort at sammenligne mellem.

Men jeg tror ikke, dette billige motherboard er keyet til at forhindre
fejltagelser, for der var dels et klæbemærke, som dækkede AGP-porten, hvor
der stod "Please do NOT use a 3.3V AGP card on the AGP slot of this
motherboard! It may cause permanent damage! For the voltage information of
your graphics card, please check with the graphics card vendors." (samme
står i manualen til motherboardet, som jeg har læst forfra og bagfra) og
dels står der skrevet på bundkortet lige ved siden af slottet: "3.3V AGP
cards will cause permanent damage." Så jeg tror ikke, de i den grad ville
advare, hvis der ikke kunne monteres forkerte kort uden brug af vold. Næh,
jeg må nok til lommerne desværre!

mvh

Carsten

"Thomas Wesley Hinton" <wesleyREMOVETHIS@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:yuajd.62682$Vf.3090707@news000.worldonline.dk...

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 07-11-04 14:33

"Carsten" <cm@milnet.dk> wrote in message news:P2mjd.473

> [...]
> advare, hvis der ikke kunne monteres forkerte kort uden brug af vold. Næh,

Der er nok nogle 3.3v kort der er keyed så de passer i hvad som helst,
derfor advarslen. Om det så har været tilfældet med dit kort ved jeg ikke.

Men derfor er det jo ikke sikkert at dit bundkort er dødt.

Fra : Bo Gudnitz

Dato : 07-11-04 16:59

Har opgraderet mange maskiner på det sidste med netop K7VTA+ .. og der har
været en ikke ubetydelig del der har opført sig præcis som du beskriver..
DERFOR return-to-sender med en forklaring..

iøvrigt kan det - synes jeg - betale sig at "bygge/rebuilede" sine maskiner
udenfor kabinettet .. altså i en prøveopstilling med boardet liggende på
mobo-kassen med skumpladen udenpå og så pakket ind i antistat-posen. På den
måde kan man meget nemt montere forskellige enheder hvis der skal fejlsøges
på noget..

mht. snakken - og risikoen - ved at anvende forkerte AGP-kort, så kan man jo
prøve at sætte en plain S3-PCI kort i boardet til en start, hvis man har
sådan et ved hånden.. så er man ude over det problem.

Når jeg rebuilder, så er det allerførste jeg checker, om mobo overhovedet
kan boote, hvilket jeg så forsøger med en minimal konfiguration.. altså en
CPU.. een ramklods ... et PCI-VGA og så keyb/mus.. Kommer "dyret" så op, så
kan vi "trygt" gå videre..

I øvrigt omkring ASROCK.. fine moboer til ultra-lav-pris.. Min erfaring er,
at HVIS det kører første gang.. så fortsætter det uden problemer... ellers
få det byttet ...

mvh BG

Fra : Carsten

Dato : 19-11-04 17:47

Nu er det jo et stykke tid siden, vi skrev sammen her om mit bundkort, og
jeg skylder ligesom en forklaring og en historie om, hvordan det gik.

Som jeg er vant til, når jeg henvender mig på Usenet, så er der jo altid en
masse flinke, hjælpsomme folk, der er klar til at give deres besyv med! Stor
tak for det! Det er lækkert, at man ikke behøver føle sig alene med sine
it-problemer.

Nå, men "vi" var efterhånden kommet frem til, at bundkortet nok var defekt,
så jeg drog til Multimedia World den næste dag for at få det byttet. I deres
servicecenter tog de pænt imod kortet og fortalte dog, at hvis det - mod
forventning IKKE var defekt alligevel, så kostede det kr 400 per påbegyndt
halve time. Dette accepteret af undertegnede, indskrev de kortet til
garantireparation. Et par timer senere ringe min mobil, og de sagde, at jeg
knne komme og hente kortet igen. Det var IKKE defekt, og jeg kunne se det
køre i deres shop, hvis jeg ville. At betale 400 kroner.

Da jeg kom, stod et ganske rigtigt og kørte, og jeg betalte derfor - og
købte samtidig et nyt grafikkort ATI Radeon 9200 E, som det var garanteret,
at det ville køre med. Trængte alligevel til et nyt.

Da jeg kom hjem og satte kortet i kabinettet med en minimal belastning:
strøm, een ramkreds, grafikkort, tastatur og mus, skete der intet. Bortset
fra, at CPU-blæseren snurrede rundt. Fæl banden og stor undren!

Nå, men for at gøre en lang historie kort, så fandt jeg ud af, at hvis jeg
trykkede på Reset-knappen efter at jeg havde tændt, ville kortet gerne
starte op. Dette er helt konsekvent. Hvis maskinen kører, og jeg genstarter
den - no problem. Men hvis den har været slukket og jeg tænder, skal jeg
trykke på reset-knappen for at få liv i den!

Jeg henvendte mig derfor igen til Multimedia World i håb om at få pengene
tilbage. Men ak: de sagde, at det tyder på, at min strømforsyning er for
lille. (Det er et kabinet, de selv har solgt mig (Codegen med en 300 W
strømforsyning, men jeg har skiftet strømforsyningen ud med en Compaq, der
leverer mere strøm på samtlige spændinger end den oprindelige
strømforsyning. Så jeg er lidt paf. Iøvrigt købte jeg ugen før en original
computer med samme motherboard og grafikkort og derudover original Codegen
strømforsyning, som det, jeg selv prøver at bygge herhjemme - bortset fra,
at min strømforsyning er kraftigere. Så det giver ikke rigtig mening, men
jeg kan godt leve med, at jeg skal trykke på reset de få gange, jeg har haft
maskinen slukket (det er ikke så tit

mvh

Carsten