netværk : XP kan ikke se 98se
Fra : Michael

Dato : 06-11-04 17:39

Hej,

Jeg håber at nogle kan hjælpe her.

Jeg har 2 pc'er koblet til et trådløst netværk. Disse har jeg givet
adresserne (pc1) 192.168.1.1 (winXP) og (pc2) 192.168.1.2 (win98se). Går jeg
i browseren på pc1 og skriver http://192.168.1.1 havner jeg, som jeg skal i
PWS på pc2.

Nu vil jeg gerne dele filerne mellem de 2 (dvs. jeg arbejder konstant på
pc1, men vil gerne hente/lagre filer på pc2), men selv om c drevet er delt
på pc2, kan jeg ikke komme i kontakt med pc2. Jeg har prøvet at oprettet
\\129.168.1.2\$c (også uden $) men stien kan ikke findes. Går jeg i 'andre
computere' på pc1 kan den heller ikke finde pc2. På pc2 er netbios slået
til, ligesom fildeling.

Hvad skal jeg gøre ?

Fra : Michael

Dato : 06-11-04 17:40

her mente jeg selvfølgelig http://192.168.1.2 - sorry!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-11-04 20:55

Michael wrote:

> ....pc1 og skriver http://192.168.1.1 havner jeg, som jeg skal i
>
> her mente jeg selvfølgelig http://192.168.1.2 - sorry!

Hvis det virkelig er det du mente, hvad er så problemet? Som jeg
læser det, vil du gerne kunne se pc2 fra pc1, og det skriver du jo
at du kan her..

En evt. fejlmulighed kan være at du bruger adresse 192.168.1.1 til
pc1, den adresse plejer at være forbeholdt routeren (hvis du da
har sådan en).

--
Hygge..
Thomas

Fra : Michael

Dato : 06-11-04 21:20

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com>

> Hvis det virkelig er det du mente, hvad er så problemet? Som jeg
> læser det, vil du gerne kunne se pc2 fra pc1, og det skriver du jo
> at du kan her..

Jeps - men kun det, som på pc2 svarer til 127.0.0.1 - jeg vil gerne kunne se
C drevet også !

> En evt. fejlmulighed kan være at du bruger adresse 192.168.1.1 til
> pc1, den adresse plejer at være forbeholdt routeren (hvis du da
> har sådan en).

Det er også rigtigt ! (doh !)

Har sat dem til 192.168.1.2 og 192.168.1.3 og det er stadig samme problem.
Jeg kommer ind i PWS (127.0.0.1), men kan ikke dele mapper/filer.

Fra : Jens

Dato : 08-11-04 07:30

"Michael" <no_mail@> skrev i en meddelelse

> Jeg kommer ind i PWS (127.0.0.1), men kan ikke dele mapper/filer.

Hvis du vil dele mapper over et lokalt netværk, skal du ikke bruge PWS......

I w98 højre klikkes på den mappe der skal deles, og vælges delt til alle,
eller med adgangskode, som jeg husker det.
PWS er en webserver, Personal Web Server.

Win xp deler har 2 faner for deling, "Deling" og "Webdeling", du skal dele i
den første, medmindre det er en hjemmeside du vil tilgå.

Mvh Jens

Fra : René Setling

Dato : 08-11-04 06:58

Du skal installere en Netbeui protokol på både XP og win98

På XP installations cd'en ligger der en beskrivelse i
(Valueadd\MSFT\Net\NetBEUI) I Win98 skal du bare tilføje protokollen under
netværk

Derfetr kan de snakke sammen

Med venlig hilsen
René Setling

Fra : Calle.

Dato : 06-11-04 20:25

Michael wrote:
> [...]
> Går jeg i 'andre computere' på pc1 kan den heller ikke finde pc2. På
> pc2 er netbios slået til, ligesom fildeling.

hvilke af disse metoder er de koblet sammen på?
krydsetkabel
switch
router

Har du sat dem i samme subnet & Arbejdsgruppe.

prøv at søge efter en af computerne, det fremme ofte den tid hvor de leder
efter andre PCere

--
Calle.

Fra : Michael

Dato : 06-11-04 21:22

"Calle." >>

> hvilke af disse metoder er de koblet sammen på?
> krydsetkabel
> switch
> router

Koblet sammen via en trådløs router, med adressem 192.168.1.1 - pc1 har
192.168.1.2 o gpc2 192.168.1.3

> Har du sat dem i samme subnet & Arbejdsgruppe.

Navnet på arbejdsgruppen er det samme, og pc2 er sat til at dele. Går jeg i
Workgroups på pc2, kan jeg se det delte drev stå nævt som 'pc2'.

> prøv at søge efter en af computerne, det fremme ofte den tid hvor de leder
> efter andre PCere

Har prøvet - der findes ingenting.

Fra : KsNa

Dato : 07-11-04 00:13

> [...]
> computere' på pc1 kan den heller ikke finde pc2. På pc2 er netbios slået

Du er ikke alene (hvis det er en trøst), jeg har 1 win98SE og 3 winXP. De
3XPer kan se hinanden og dele filer, fra win98 kan jeg også se/dele med de 3
XPer, men ingen af XPerne kan se win98.
De samme protokoller er på alle 4 maskiner og de er tilsluttet router.

Mvh
Kim

Fra : Calle.

Dato : 07-11-04 02:21

KsNa wrote:
> [...]
> se/dele med de 3 XPer, men ingen af XPerne kan se win98.
> De samme protokoller er på alle 4 maskiner og de er tilsluttet router.

Jeg fatter ikke hvorfor folk har de problemer. Her kan jeg straks se de
PCere der kobles på nettet. lige nu er der: 95 98 xp som ser hinanden
--
Calle.

Fra : Michael

Dato : 07-11-04 08:47

"Calle." >

> Jeg fatter ikke hvorfor folk har de problemer. Her kan jeg straks se de
> PCere der kobles på nettet. lige nu er der: 95 98 xp som ser hinanden

Jeg opgav - lagde win2000 ind på samme drev som 98, og nu kører alt som det
skal, både min 127.0.0.1 og min fildeling.

Fra : KsNa

Dato : 07-11-04 12:45

> "Calle." >

> Jeg opgav - lagde win2000 ind på samme drev som 98, og nu kører alt som
det
> skal, både min 127.0.0.1 og min fildeling.

Ja det er da en løsning, men jeg kan desværre nok ikke bruge den, min win98
er en bærbar Pentium2 133MHz(trorjeg) og kun 2GB HDD.

Mvh
Kim

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-11-04 00:25

Heldigvis fandt KsNa <KsNa@invalid.invalid> tastaturet og skrev i
> "Michael" <no_mail@> skrev i en meddelelse

> Ja det er da en løsning, men jeg kan desværre nok ikke bruge den, min
> win98 er en bærbar Pentium2 133MHz(trorjeg) og kun 2GB HDD.

Har du prøvet "søg efter computer" og så angive IP adressen på 98'en?
Kan du pinge den?
/carsten

Fra : KsNa

Dato : 08-11-04 20:08

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> Heldigvis fandt KsNa <KsNa@invalid.invalid> tastaturet og skrev i

> Har du prøvet "søg efter computer" og så angive IP adressen på 98'en?
> Kan du pinge den?
> /carsten

Jeg har søgt efter den, det hjælper ikke, de bruger IPX-protokollen til at
snakke sammen, de er ikke på samme netværk - 2 routere der er forbundel på
LAN, men netværksnavn er det samme på alle maskiner.

Den PC med WIN98 er trådløs, og det har virket dengang den var med kabel, om
det virker hvis jeg fjerner krypteringen ved jeg ikke - har ikke prøvet, da
det ikke er noget stort problem, behovet er altid trafik fra WIN98 og til
XP - styret fra WIN98 , og det virker jo OK.

Mvh
Kim

Fra : Jens

Dato : 08-11-04 07:27

> [...]

> computere' på pc1 kan den heller ikke finde pc2. På pc2 er netbios slået

$tegnet skal stå til sidst i delingen, og hvis du vil åbne delingen er det
\\192.168.1.2\c$ .

Mvh Jens