Anvende CSS på en included menu?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 14:49

Hvis jeg inkluderer en menu på alle mine sider med SSI, hvordan kan jeg så
med CSS bestemme hvordan menuen skal se ud?

Kan Include-filen indeholde CSS?

In sin simple form består menu.inc jo kun af følgende:

Hvor og hvordan indsættes CSS-deklarationerne* i givet fald?

* = hedder det vel?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-11-04 15:11

Kurt Hansen skrev:

>Hvis jeg inkluderer en menu på alle mine sider med SSI, hvordan kan jeg så
>med CSS bestemme hvordan menuen skal se ud?

CSS skal være på den side, hvor det inkluderede skal være, så det
er blot at lave et eksternt cssark og så linke til det.

>Kan Include-filen indeholde CSS?

Kun inline style, eftersom der ikke må være <head> på det du
inkluderer.

<a style="color: red">
er inline style.
--
Knud

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 15:19

Jeg wrote:
> [...]
>
> In sin simple form består menu.inc jo kun af følgende:

> Hvor og hvordan indsættes CSS-deklarationerne* i givet fald?

Ah, der var jeg lige hurtig nok. jeg har nu lavet en menu.inc med følgende
indhold for testens skyld:

<STYLE TYPE="text/css">
#menu{
font-size:large;
font-weight:bold;
}
</STYLE>

- og ved I hvad? Det virker

Så ka' det da godt være jeg kommer med flere spørgsmål, når jeg skal til at
rafinere udseendet, men indtil videre: Tak fordi jeg måtte komme ind i deres
stue.

Kurt

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-11-04 18:42

Kurt Hansen wrote:

> jeg har nu lavet en menu.inc med
> følgende indhold for testens skyld:
>
> <STYLE TYPE="text/css">
> #menu{
> font-size:large;
> font-weight:bold;
> }
> </STYLE>
>
> - og ved I hvad? Det virker

Det er da muligt, du er så heldig, at det virker. Men det validerer ikke. Et
stylesheet som ovenstående *skal* skrives i sidens head - og der må ikke
være en head på en inkluderet fil. Flyt dit stylesheet ip i head på den fil,
der inkluderer menuen, så validerer det - og det virker også.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 06-11-04 15:51

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> In sin simple form består menu.inc jo kun af følgende:

> Hvor og hvordan indsættes CSS-deklarationerne* i givet fald?

Når din include-file hentes ind i dokumentet, bliver den en del af det.
Derfor kan den hente sine oplysninger fra det samme CSS, som du bruger til
resten af dokumentet.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 16:10

inga schmidt wrote:

> Når din include-file hentes ind i dokumentet, bliver den en del af
> det. Derfor kan den hente sine oplysninger fra det samme CSS, som du
> bruger til resten af dokumentet.

Jeg vil lige være helt sikker: Gælder den CSS-formattering der er defineret
i selve HTML-filen (hedder det ikke inline?) også på/for det der bliver
hentet ind ude fra? Og gælder det også hvis man formatterer hele sit
dokument med en ekstern css-fil?

Venlig hilsen
Kurt

Fra : inga schmidt

Dato : 06-11-04 17:38

> [...]

> i selve HTML-filen (hedder det ikke inline?) også på/for det der bliver
> hentet ind ude fra? Og gælder det også hvis man formatterer hele sit

Ja, lige præcis. Hvis siden ligger på en server og du henter kildekoden, kan du
faktisk ikke, at det drejer om en include - den står bare der, hvor du har
bestemt, at den skal være, og retter sig efter dit CSS, enten det nu er internt
eller eksternt.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-11-04 18:46

Kurt Hansen wrote:

> Jeg vil lige være helt sikker: Gælder den CSS-formattering der er
> defineret i selve HTML-filen (hedder det ikke inline?)

Den css, der ligger i et stylesheet i sidens head, hedder ikke inline-css.
Det er et internt stylesheet - til forskel fra et eksternt i en selvstændig
fil. Inline er noget som dette: <div style="color:#000;">foo</div>.

Du kan læse om de forskellige former får css-definitioner på
http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk