Linksys WRT54G og båndbreddestyring..
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-11-04 14:35

Hejsa..

Jeg har lige google't lidt rundt på emnet, da jeg efterhånden er
pænt lun på at erstatte den maskine med freebsd jeg har stående
til formålet.

Jeg har bla. fundet to omtaler:

<http://www.serverguider.dk/Debat142.html>, hvor der bl.a.
skrives:

"Routeren kører godt, jeg har endnu ikke fået testet den helt i
bund endnu. Jeg har downloadet en 3. parts firmware fra Sveasoft.
Den nye firmware giver en række Båndbredde-kontrol-indstillinger,
også kaldt QoS. Det er vildt smart, fordi jeg har en IP-telefon,
så hvis jeg sidder og henter nogle ting fra nettet og den ringer,
skruer den automatisk min download og upload hastighed ned, så
længe jeg snakker i min IP-telefon. "

Det lyder jo rigtigt lækkert med muligheden for at prioritere
trafikken, så der kun begrænses når behovet er aktuelt..

<http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=36&threadid=1354120&enterthread=y>,
igen om sveasofts firmware, giver dog et lidt mindre positivt
indtryk:

"This is a flaw in the QoS implementation of the firmware. It
actually leaves a large dead zone of unusable bandwidth when you
enable QoS. Check out their forums for more information."

Inden jeg nu smider en plovmand efter en WRT54G og gør mine egne
erfaringer vil jeg da lige høre om der skulle være nogen der kan
be- eller afkræfte ovenstående?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 06-11-04 17:06

Thomas Strandtoft wrote:
> Hejsa..

Hej

> Inden jeg nu smider en plovmand efter en WRT54G og gør mine egne
> erfaringer vil jeg da lige høre om der skulle være nogen der kan
> be- eller afkræfte ovenstående?

Hvis du køber den "store" model med et "s" på
Så skulle der være officiel support af QoS:
http://www.linksysinfo.org/modules.php?name=News&file=article&sid=145

Ellers er der jo også kommet dk.edb.netvaerk.traadloest der hører denne
router nok mere hjemme.

/Bjarke

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-11-04 20:45

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

> Hvis du køber den "store" model med et "s" på
> Så skulle der være officiel support af QoS:
> http://www.linksysinfo.org/modules.php?name=News&file=article&sid=145

Det ser også ud til at der er det på den "lille": "Now available
in stock Linksys firmware for the WRT54GS are QoS, which has been
available in Sveasoft's firmware forever and the WRT54G firmware
recently"

Der står også "With these new additions, the WRT54G and GS are
becoming nearly feature identical.", så da jeg ikke har brug for
det trådløse, kan jeg sandsynligvis være ligeglad med S'et..

> Ellers er der jo også kommet dk.edb.netvaerk.traadloest der hører denne
> router nok mere hjemme.

Det overvejede jeg også, men den trådløse del af routeren
interesserer mig ikke og det er ikke den del af pakken jeg spørger
til, så jeg vurderede at folk herinde måske havde bedre styr på
båndbredde aspektet..

Tak for svaret, det kan da godt være jeg skal forsøge mig i den
trådløse gruppe også, du ved, livrem og seler..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thostrup

Dato : 06-11-04 23:09

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
> Hejsa..
>
> Jeg har lige google't lidt rundt på emnet, da jeg efterhånden er
> pænt lun på at erstatte den maskine med freebsd jeg har stående
> til formålet.

Jeg har også en Mandrake maskine kørende til at skulle kontrollere nettet.

Nu går jeg så også at overvejer sådanne en Linksys for dens QoS funktion,
men nu er jeg lige stødt på denne her DVG-1120S IP-telefoni Gateway
http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=341

Nogen der kender noget til den?

Jeg for dog ikke bruge for de almindelige telefonstik i den, da vi kun har
IP telefoner. Men det kunne jo være man skulle have en fax eller lignende på
senere.

Det jeg skal have den til er at skrue ned for alt andet netværkstrafik når
IP telefonerne bruges ...

Mvh Thostrup