Hvorfor vises baggrunds-giffer ikke?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 12:03

På min testside http://www.towle.dk/SSI-test.shtml skulle der ligge en
ensfarvet baggrundsgrafik under hhv. topmenuen og sidemenuen, men de vises
ikke. Jeg HAR kontrolleret, at topbg.gif og menubg.gif ligger i roden, altså
samme sted som shtml-dokumentet.

CSS-definitionerne er inkluderet i headeren (altså ikke en ekstern fil), så
man kan bare højreklikke og se koden.

P.S. Hvis man gerne vil kigge i en ekstern CSS-fil på en tutorialside,
hvordan gør man så det?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : *XxX*

Dato : 06-11-04 12:46

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message
> På min testside http://www.towle.dk/SSI-test.shtml skulle der ligge en
> ensfarvet baggrundsgrafik under hhv. topmenuen og sidemenuen, men de vises
> [...]

Skal man ikke sætte " om filnavne??
background-image: url(topbg.gif) top left repeat-x;

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 13:00

*XxX* wrote:
> "Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message

> Skal man ikke sætte " om filnavne??
> background-image: url(topbg.gif) top left repeat-x;

Nix, ikke ifølge de to CSS-editors jeg har.

Venlig hilsen
Kurt

Fra : Per Rasmussen

Dato : 06-11-04 14:09

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nix, ikke ifølge de to CSS-editors jeg har.
>
> Venlig hilsen
> Kurt

Hej Kurt du skal sætte et ; efter (topbg.gif)

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 06-11-04 14:12

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hej Kurt du skal sætte et ; efter (topbg.gif)
>
> PerR

top left skal måske også være top: left; jeg kan ikke huske det,
men du kan jo prøve det hvis det andet tip ikke er nok..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-11-04 14:29

Per Rasmussen skrev:

>top left skal måske også være top: left; jeg kan ikke huske det,
>men du kan jo prøve det hvis det andet tip ikke er nok..

Nej.
--
Knud

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 14:32

Per Rasmussen wrote:

> Hej Kurt du skal sætte et ; efter (topbg.gif)

Nå, det havde jeg ikke lige regnet ud at der skulle en ; inde midt i en
definition:
background-image: url(topbg.gif); top left repeat-x;

Okay, det virker og jeg takker. Men hvorfor dækker baggrundsgifferne kun de
områder i top- og sidemenuerne, hvor der er skrevet noget tekst?

http://www.towle.dk/SSI-test/SSI-test.shtml

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-11-04 15:06

Kurt Hansen skrev:

>Nå, det havde jeg ikke lige regnet ud at der skulle en ; inde midt i en
>definition:
>background-image: url(topbg.gif); top left repeat-x;

Det er ikke korrekt css, se Ryans og mit svar.

>Okay, det virker og jeg takker. Men hvorfor dækker baggrundsgifferne kun de
>områder i top- og sidemenuerne, hvor der er skrevet noget tekst?

Det er hvad baggrundsbilleder gør, fylder det som elementet
fylder.

Vil du f.eks. ha' baggrundsbilledet i <h1> til at være i hele
sidens bredde, så skal du sætte width: 100% på <h1> (og evt. en
height).

h1 {width: 100%; height: 200px}
--
Knud

Fra : inga schmidt

Dato : 06-11-04 15:56

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Okay, det virker og jeg takker. Men hvorfor dækker baggrundsgifferne kun de
> områder i top- og sidemenuerne, hvor der er skrevet noget tekst?

Du har sandsynligvis ikke sat en højde på de respektive div'er? I så fald ses
de kun, hvor der er tekst.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 16:07

inga schmidt wrote:

> Du har sandsynligvis ikke sat en højde på de respektive div'er? I så
> fald ses de kun, hvor der er tekst.

Øhhh nej, ka' man det? I min editor (Stones Webwriter) er der kun mulighed
for tekstjustering (venstre, midt og højrestillet, samt ulige marginer). DIV
kan altså antage nogle attributter som Stones ikke kender? Skal jeg skifte
editor og til hvilken?

Venlig hilsen
Kurt

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 16:44

inga schmidt wrote:

> Du har sandsynligvis ikke sat en højde på de respektive div'er? I så
> fald ses de kun, hvor der er tekst.

Nu er jeg så småt kommet der til hvor jeg kan begynde at tænke selv. Om jeg
så tænker forkert, er en anden sag.

#menu{
position: absolute;
top: 45px;
left: 5px;
width: 90px;
background-image: url(menubg.gif); top left repeat-y;
}

På DIV'en sætter jeg så følgende:

<!--#include file="menu.inc"-->

Men det har ingen virkning.

Venlig hilsen
Kurt

Fra : inga schmidt

Dato : 06-11-04 17:44

> [...]
> left: 5px;
> width: 90px;
> background-image: url(menubg.gif); top left repeat-y;

Prøv at sætte højden ind her i stedet for:

#menu{
position: absolute;
top: 45px;
left: 5px;
width: 90px;
height: 100%;
background-image: url(menubg.gif); top left repeat-y;
}

--
Mvh Inga
ww.initiaweb.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-04 14:01

Kurt Hansen wrote:

> På min testside http://www.towle.dk/SSI-test.shtml skulle der ligge en
> ensfarvet baggrundsgrafik under hhv. topmenuen og sidemenuen, men de vises
> ikke.

Måske det har noget med dit valg af doctype at gøre?
http://www.htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.towle.dk%2FSSI-test.shtml&warnings=yes
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 06-11-04 14:22

On Sat, 6 Nov 2004 12:02:41 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> På min testside http://www.towle.dk/SSI-test.shtml skulle der ligge en
> ensfarvet baggrundsgrafik under hhv. topmenuen og sidemenuen, men de
> [...]

Du skriver:
background: white;
background-image: url(menubg.gif) top left repeat-y;

"top left repeat-y" giver ikke mening på background-image.

Jeg går ud fra, du mener:
background-color:white;
background-image:url(menubg.gif);
background-position:left top;
background-repeat:repeat-y;

eller bare
background: white url("menubg.gif") repeat-y left top;

--
Ryan Kristensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-11-04 14:29

Kurt Hansen skrev:

> [...]
>samme sted som shtml-dokumentet.

background: white;
background-image: url(menubg.gif) top left repeat-y;

De to ting skal være:

background: white url(menubg.gif) top left repeat-y;

Background er forkortet form for baggrundselementer og kan
indholde flere parametre, det kan background-image derimod ikke,
den kan kun indeholde linket til baggrundsbilledet.

For at
background-image: url(menubg.gif) top left repeat-y;
skulle have virket, så skulle det være skrevet:

background-image: url(menubg.gif);
background-position: top left;
background-position: repeat-y;

>P.S. Hvis man gerne vil kigge i en ekstern CSS-fil på en tutorialside,
>hvordan gør man så det?

Kigger i sidens kildekode og finder linket, eks.:

http://ellentoft.1go.dk :

I kildekoden står:
<link rel="stylesheet" href="index.css" type="text/css" />

Så cssfilen ligger på
http://ellentoft.1go.dk/index.css

--
Knud