Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket allround digikamera pris 2000-3500~
Fra : Johnny

Dato : 05-11-04 10:43

Hej Ng.

Jeg vil ud og have et digitalkamera og mulighederne er rigtig mange og hver
gang der er lavet nogle gode test af et kamera så er det udgået *GG* og
afløst og ikke altid til det bedre, hvis man skal tro diverse sites.

Så hvis mit ønske er

- 8* optiskzoom eller mere
- Hurtig focus( tage billede af børn i bevægelse)
- mulighed for manuel focus
-Mulighed for raw-billeder
- kan tage gode potrætbilleder til en størrelse af et A4 ark uden nogen form
for digitalzoom(hvor mange MPixel der skal til et sådan billede ved jeg ikke
lige)
- skal kunne bruge 512Mb Compact FlashI - II
-USB tilslutning
-NiMH genopladelige AA-batterier

Nb. efterbehandling af billeder, vil ske på en pc bagefter

Ovenstående er meget lig med Cannon powershoot A80, det ved jeg godt, men
der er kun 3x optiskzoom, som jeg tror jeg vil blive ked at i det lange løb.

Jeg har været inde på http://www.jakobdam.dk/index.php?side=side1_anb og
kigge lidt, men der er ikke mange 8+ optiskzoom

Er der nogle der ligger inde med nogle guldkorn til nogle alternativer til
A80 modellen.

og er A85 storebror til A80?

På forhånd tak

Johnny

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-11-04 10:49

Johnny wrote:

> [...]
> der er kun 3x optiskzoom, som jeg tror jeg vil blive ked at i det lange løb.

Kan A80 optage i RAW-format?

mvh

Carsten Riis

Fra : Johnny

Dato : 05-11-04 10:57

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Kan A80 optage i RAW-format?

Optage??
Jeg mener bestemt at have læst et sted at A80 kan tage billeder i RAW om den
også kan optage film i RAW tvivler jeg på.

/Johnny

Fra : Tore Haugen

Dato : 05-11-04 11:21

> form
> ikke

Panasonc DMC-FZ3

12x opt. zoom 35-420mm F2.8
hurtig focus + manuel
ikke RAW Tiff? (dmc-fz20 har det)
ikke CF men SD
Ikke AA

http://www.dinside.no/php/art.php?id=111743

Tore H

Fra : Frank Andersen

Dato : 05-11-04 16:55

On Fri, 5 Nov 2004 11:20:54 +0100, Tore Haugen wrote:

> nogen
> jeg
>
> Panasonc DMC-FZ3
>
> 12x opt. zoom 35-420mm F2.8
> hurtig focus + manuel
> ikke RAW Tiff? (dmc-fz20 har det)
> ikke CF men SD
> Ikke AA
>
> http://www.dinside.no/php/art.php?id=111743
>

> Tore H

Panasonc DMC-FZ3 har ikke manuel focus mulighed.
--
Erstat 'DOT' med '.'
Replace 'DOT' with '.'

Fra : Lars Månsson

Dato : 05-11-04 11:23

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> Kan A80 optage i RAW-format?

Ifølge denne så kan den ikke
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a80.html

men ellers kan han bruge Fujifilm FinePix S 5000/5500 hvis det må være xd
kort
ellers må RAW fjernes fra listen eller prisen må op eller brugt

Hilsen
-Lars-

Fra : Johnny

Dato : 05-11-04 12:03

"Lars Månsson" <lars.maansson@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kort
> ellers må RAW fjernes fra listen eller prisen må op eller brugt

Tjaa Raw er måske et af de ting som er til at undvære.
CF kort er temmelig billige at anskaffe, så det er klart en fordel, idet jeg
skal have en 512 Mb. oveni de ofte 32 mb. der følger med

/Johnny

Fra : Lars Månsson

Dato : 06-11-04 10:04

"Johnny" <None@to.Tell> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg
> skal have en 512 Mb. oveni de ofte 32 mb. der følger med

Er det dit første kamaera?

hvis er det, så ville jeg ikke se på hvilket kort som karmret bruger.
Får når du nu skal ud og bruge 2000-3500 kr så syntes at det
er for dumt at spare 300-500 kroner,hvis det kamera
man vil have. Det er ikke for de at jeg selv har et Fujifilm FinePix
jeg har selv et Minolta A2.
Men ellers gå ned til en butik og prøv.

Hilsen
-Lars-

Fra : Johnny

Dato : 06-11-04 12:06

"Lars Månsson" <lars.maansson@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Johnny" <None@to.Tell> skrev i en meddelelse

> Er det dit første kamaera?

Ja det er mit første digitale kamera, og jeg har set hvordan folk har
problemer med at tage foto af deres børn på 2 år.
Faktisk er det prima underholdning at se de stakkels forældre prøve at få
nogle gode billeder i hus.
Nu er turen kommet til mig selv og jeg vil ikke ud i det samme.* GG*

> [...]
> er for dumt at spare 300-500 kroner,hvis det kamera
> man vil have. Det er ikke for de at jeg selv har et Fujifilm FinePix

Der her jeg været, men synes ikke at jeg er blevet meget klogere end at
sidde og læse på nettet.

/Johnny

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-04 14:33

In article <418cb032$0$217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Johnny wrote:

> Ja det er mit første digitale kamera, og jeg har set hvordan folk har
> problemer med at tage foto af deres børn på 2 år.

De fleste mennesker har problemer med at tage billeder! De står med
kameraet i strækt arm som om det vil bide næsen af dem, og dermed formår
de at gøre kropspositionen så ustabil som muligt.

> Faktisk er det prima underholdning at se de stakkels forældre prøve at få
> nogle gode billeder i hus.

Jeg synes også det er underholdende med dem der står med fuldauto
ude i naturen og blitzen kører bare, og de får mørke billeder.

> Nu er turen kommet til mig selv og jeg vil ikke ud i det samme.* GG*

Fokustid er vigtigt. Men til at tage billeder af børn, så skal du enten
have et kompakt du altid slæber med, eller også bør du overveje at gå
en tand hvis det er zoomen du skal bruge. For du når på et eller andet
tidspunkt den kritiske størrelse hvor du ikke får det slæbt med. Og
så hjælper selv 100x zoom ikke. Hvis det er stort og ikke 100% godt,
så ligger det jo derhjemme. Hvis kvaliteten er i top, og det er hurtigt
så er det meget lettere at slæbe det med.

Fra : Johnny

Dato : 06-11-04 14:52

meddelelse news:slrncopkjk.128.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

<---Snip--->
> [...]
> så ligger det jo derhjemme. Hvis kvaliteten er i top, og det er hurtigt
> så er det meget lettere at slæbe det med.

Det har jeg sådan set ikke svært ved at se det logisk i.

Så du siger altså at et compact kamera m. hurtig focus,3 / 5 MPixel, 3
optisk zoom, super billedkvalitet egentlig er at fortrække til impulsive
"action" billeder og nybegynder potræt fotos af poden og diverse party
fotor og så glemme det med 8+ optisk zoom?.

Men det er klart at et lille kamera altid er rarere at rende rundt med, (har
selv et trv8000E D8 videokamera) og det var fedt i starten, nu er det noget
skidt at rende rundt med.

På den anden side vil jeg godt kunne tage nær billeder uden egentlig at
skulle stå 1 meter fra dem.
svært svært svært.

Der må være en gylden mellemvej *SSS* nu er det bare at finde den...

/Johnny

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-04 18:35

In article <418cd6ee$0$289$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Johnny wrote:
> [...]
> "action" billeder og nybegynder potræt fotos af poden og diverse party
> fotor og så glemme det med 8+ optisk zoom?.

Det er det højst sandsynligt. Hvor gammel er barnet ? Du kan altid
købe noget større og bedre barnet løber uden for "rækkevidde".

> Men det er klart at et lille kamera altid er rarere at rende rundt med, (har
> selv et trv8000E D8 videokamera) og det var fedt i starten, nu er det noget
> skidt at rende rundt med.

Kender kun PC-xx serien fra Sony. MiniDV. Og de er udemærkede, men
billederne de tager er langt fra fotokvalitet.

> På den anden side vil jeg godt kunne tage nær billeder uden egentlig at
> skulle stå 1 meter fra dem.
> svært svært svært.
>
> Der må være en gylden mellemvej *SSS* nu er det bare at finde den...

Flere megapixels giver selvfølgelig noget at klippe/beskære af. Dobbelt så
mange megapixels giver ca. 1.4x zoom. Men jeg tror det er svært at få mere
end 2-4 gange optisk zoom i et kompakt kamera.

Fra : Johnny

Dato : 06-11-04 12:26

> [...]
> http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a80.html
>
> men ellers kan han bruge Fujifilm FinePix S 5000/5500 hvis det må være xd

Ser ret godt ud, men er et 3 mp. ikke lige i underkanten når man skal kunne
tage billeder til A4 uden at skulle forstørre billedet?

/Johnny

Fra : Lars Månsson

Dato : 07-11-04 07:30

> Ser ret godt ud, men er et 3 mp. ikke lige i underkanten når man skal
> kunne
> tage billeder til A4 uden at skulle forstørre billedet?
>
> /Johnny
nu ved jeg lige hvad du mener med at forstørre et digitalt billede

Mit gamle Olympus z-2020 ( ca 2 mp ) kunne man lave nogle udmærket
A4 hvis der var meget lys og man ikke var for kritisk.
Men du har ret, det er nok lige i under kanten til A4.
Så vis A4 er et must, så skal du nok op i 6-8 mp vis der også skal være
noget
at skære væk, men så er vi oppe i en andet prislag.

Hilsen
-Lars-

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 12:03

"Johnny" skrev i en meddelelse

> Ser ret godt ud, men er et 3 mp. ikke lige i underkanten når man skal
kunne
> tage billeder til A4 uden at skulle forstørre billedet?

Prøv at se denne side:
http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx

3 mp skulle lige kunne gå og med et 4 mp burde du være på den sikre side.

--
mvh kajo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-11-04 12:09

"Johnny" <None@to.Tell> skrev:

> Tjaa Raw er måske et af de ting som er til at undvære.
> CF kort er temmelig billige at anskaffe, så det er klart en
> fordel, idet jeg skal have en 512 Mb. oveni de ofte 32 mb. der
> følger med

SD er ligeså billigt som CF.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Deaster

Dato : 05-11-04 11:37

Johnny wrote:
> [...]
> og kigge lidt, men der er ikke mange 8+ optiskzoom
>
> Er der nogle der ligger inde med nogle guldkorn til nogle

Hvis du skal have hurtig focus, som er et af dine krav, skal du nok over i
noget dslr.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-11-04 11:55

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev:

> Hvis du skal have hurtig focus, som er et af dine krav, skal du
> nok over i noget dslr.

Nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Knud I

Dato : 06-11-04 08:29

> Nej.

Hvilket kamera har hurtig autufocus ??
erfaring eller test

Mvh Knud

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-11-04 09:34

Knud I wrote:

> Hvilket kamera har hurtig autufocus ??
> erfaring eller test

DCS-T1. Erfaring og test. Ifølge Steve noget i omegnen af 4/10 sekund.
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/t1_pg5.html

Jeg er udmærket klar over at dSLR kameraer er hurtigere end det, men
spørgsmålet er ikke "hvad er hurtigst", for så bliver man hurtigt
fattig. Spørgsmålet er snarere "hvad er hurtigt nok". For mig er T1
hurtigt nok til at fange de sjove situationer.

Der er andre amatørkameraer end T1eren, der er hurtige til at fokusere.
Det er bare det kamera jeg kender.

Fra : Knud I

Dato : 07-11-04 14:07

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fattig. Spørgsmålet er snarere "hvad er hurtigt nok". For mig er T1
> hurtigt nok til at fange de sjove situationer.

Ok, den godtager jeg, men der klages også over at blitzen ikke er for
god
men når det er børnefoto behøver afstanden ikke være ret stor.
Istedet for hurtig focus har Jeg ofte forsøgt at forberede mig
og låst focus før motivet var klar.

Jeg kan bare se at der ofte anbefales på test ikke erfaring,
når der anbefales kamera, derfor mit spørgsmål.

Mvh Knud

Fra : Knud I

Dato : 07-11-04 14:13

"Knud I" <Knud@kloven.dk> skrev i en meddelelse

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, den godtager jeg

Glemte helt der blev spurgt efter 8 x zoom og Raw tror ikke T1 klarer
det

Mvh Knud

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-11-04 16:29

Knud I wrote:

[T1 har hurtig fokusering]

> Ok, den godtager jeg, men der klages også over at blitzen ikke er
> for god men når det er børnefoto behøver afstanden ikke være ret
> stor.

T1 er lidt en sjov størrelse mht. børnefoto. Jeg har selv et par unger
og kombinationen af hastighed, størrelse og gode filmklip gør det
umiddelbart til en rigtig godt kamera til forældre der fortrinsvis
bruger det til børnebilleder.

Men blitzen er ganske rigtigt dårlig og den er så tæt på optikken at
den næsten altid giver røde øjne. I tilgift er kameraet lige en tand
dårligere til svag belysning uden blitz end konkurrenterne. Faktisk et
rigtig dårligt kamera til vinteraftenerne.

Dengang jeg købte T1eren var der ikke det store udvalg i alternativer,
der kunne konkurrere på størrelse, hastighed og filmklip, men Ixus 40
er kommet til sidenhen. Jeg har ikke prøvet Ixus 40, men når jeg kigger
på tests og specifikationer, ser det umiddelbart ud til at være et mere
attraktivt kamera med mange af de samme egenskaber.

Pointen med mit indlæg var nu ikke at anbefale et bestemt kamera.
Jeg ville bare protestere mod at et dSLR skulle være påkrævet for at
få fornuftig fokuseringshastighed. T1 var blot et eksempel.

Jeg vil dog gerne slå et slag for bukselommekameraer generelt, når vi
snakker kameraer til forældre. Dels gider man rent faktisk slæbe dem
med, dels har store kameraer en tendens til at tiltrække opmærksomhed
og ødelægge det umiddelbare ved situationerne man vil forevige.

Fra : Knud I

Dato : 07-11-04 20:03

"Toke Eskildsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> opmærksomhed
> og ødelægge det umiddelbare ved situationerne man vil forevige.

Nu var oplæget et "billigt" kamera der kan det hele, ellers tror jeg
nemt
vi kan blive enig her, jeg kan se dit T1 også kan sættes til fast
afstand.
det er godt ved svag belysning.
Min økonomi foretrækker dog kameraer med CF/SD kort

Mit forslag ville nok være Canon A75 / 85 Jeg har haft A70
den kan det meste af hvad familiefotografen har brug for,
og så evt gemme resten af pengene til senere køb af størrer
kamera og så beholde dem begge.
evt købe brugt, mange skifter hurtig, med stor tab,
mellemklassekameraet ud med Dslr.

Mvh Knud

Fra : Henrik L. S.

Dato : 08-11-04 16:57

Ved -af egen erfaring- at både Fuji s5000 og "storebror" s7000 er både
hurtige og præcise i autofocus. s5000 bruger, som nævnt, xd-kort, mens s7000
bruger både xd og compact flash. De "kun" 6x zoom i s7000 i forhold til
s5000's 10x opvejes efter min ringe mening af den bedre opløsning -6
megapix. Hvis du kan leve med xd-kort og 3 megapix (6 mega interpoleret
p.gr.af Fujis "super ccd", 12 mega hos s7000), er s5000'eren noget mere
handy end s7000.
Venlig hilsen
Henrik L.S.

Fra : Knud I

Dato : 08-11-04 18:51

"Henrik L. S." <HenriklumholdtREMOVETHIS@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:yGMjd.3862$3_5.3458@news.get2net.dk...
> Ved -af egen erfaring- at både Fuji s5000 og "storebror" s7000 er
> både
> hurtige og præcise i autofocus.

Jeg har selv fuji s602z som er forgængeren til s7000
og den er ikke specielt hurtig. men dog hurtigere end mange andre
Mvh knud

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-11-04 23:26

"Knud I" <Knud@kloven.dk> skrev:

> Hvilket kamera har hurtig autufocus ??

Eksempelvis har mit FZ-20 pænt hurtig autofokus ved brug i praksis. Ved
de lidt sværere motiver er der mulighed for kontinuerlig autofokus.
Hvilket bla. muliggør fotografering af fugle i flugten.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Knud I

Dato : 07-11-04 13:57

> [...]
> de lidt sværere motiver er der mulighed for kontinuerlig autofokus.
> Hvilket bla. muliggør fotografering af fugle i flugten.

Grunden til jeg spørger på denne måde er at jeg har mange foto af
"her var mit barn lige før".
fugle i flugt, her kan du ofte følge fuglen i en lige linie i derfor
er hurtig
autofucus ikke nødvendig på samme måde som ved børn i bevægelse
deres bevægelser er ofte lige så uberegnelig som en sneppe eller
bekasin.
børn er ofte indendørs ved dårligere lys, her svigter autofocus på
mange kameraer.

Jeg har en Minolta Dimage 500 den skulle vist være ret hurtig ved god
belysning
men det bedste er du kan sætte den til feks 1 2 og 4 meter,det er
børnevenligt.
(hvis det er første smil/ skridt eller lignende der skal fanges)
desværre er blitz for svag, og den laver flotte røde øjne.

Mvh Knud

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-11-04 23:27

> [...]

> hurtigt fattig. Spørgsmålet er snarere "hvad er hurtigt nok". For
> mig er T1 hurtigt nok til at fange de sjove situationer.

Det er lige netop det. Ingen tvivl om, at dSLR er hurtigt og giver en
uovertruffen billedkvalitet. Men man betaler dyrt for det, og man skal
være virkelig seriøs hobbyfotograf før jeg mener, man skal overveje
dSLR.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ole Helms

Dato : 05-11-04 19:50

On Fri, 5 Nov 2004 10:42:53 +0100, "Johnny" <None@to.tell> skrev:

>og er A85 storebror til A80?

Nej. A70 -> A75 -> A85.
A80 -> A95.
Du kan se specifikationer og opdateringer på
http://www.canon.co.jp/Imaging/BeBit-e.html

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-11-04 13:38

Johnny wrote:

> [...]
> lige)
> - skal kunne bruge 512Mb Compact FlashI - II

Mulighed for RAW:

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-11-04 13:40

Johnny wrote:

> [...]
> lige)
> - skal kunne bruge 512Mb Compact FlashI - II

Så prøver jeg igen:

Mulighed for RAW: http://shorterlink.com/?N4TZM5
(Resultat på edbpriser.dk når man søger på RAW og 3500 kroner max pris).

Og hvis det er CF-kort du vil bruge, så er der kun Canons kameraer som
opfylder dine kriterier.
(jf. edbpriser.dk

mvh

Carsten Riis