3D billede af havbunden - forward looking ~
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 05-11-04 00:01

Hej Ng

Jeg har kigget lidt efter udstyr (sonar-ekkolod) der kan vise bunden fremme
foran bådens kurslinje... men jeg synes ikke det er at finde...

Almindelige ekkolod "pinger" jo kun lodret ned, og hvis man kunne forestille
sig en svinger, der scanner fra ret frem og ned i horisontalplanet, burde
man kunne vise den havbund, man er på vej hen over......

Er bare lidt nysgerrig...

Mvh Keld

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-04 00:06

Keld Rosenberg skriblede og skrablede følgende:

> Jeg har kigget lidt efter udstyr (sonar-ekkolod) der kan vise bunden
> fremme foran bådens kurslinje... men jeg synes ikke det er at finde...

Jeg har lige kigget på et i Lynettens bådservice. Det var ganske vist en
tilbehørs dims til en af hans egne kortplottere, men den kostede ikke så
meget, vist nok 500$

Men plotteren koster så 9-11.000,-

Men der fik man et sonarbillede i et nyt vindue på plotteren, og det hele
kunne arbejde sammen.

Måske kan du læse mere her. www.baadservice.dk www.dacon.dk

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-04 00:11

Keld Rosenberg skriblede og skrablede følgende:

> Jeg har kigget lidt efter udstyr (sonar-ekkolod) der kan vise bunden
> fremme foran bådens kurslinje... men jeg synes ikke det er at finde...

http://www.dacon.dk/sonars.htm

der er mere af samme slags andre steder på siden.

Claus

Fra : fen

Dato : 05-11-04 21:55

Måske her
http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/items/item1744.htm

Fra : fen

Dato : 05-11-04 22:06

Eller her

http://www.pilotmarine.com/pilot.htm

Fra : fen

Dato : 05-11-04 22:08

Endelig her:
http://www.nauticat.nu/teknik/ekolod/ekolod.html
(no afilliation)

Fra : Ernst Johansen

Dato : 06-11-04 18:07

Hej Keld!
Firmaet "Echopilot" fremstiller et "fremad-kikkende" ekkolod. Se det fx. i
"Bådfolkets Indkøbsguide" fra Masnedø s. 202 eller på www.mmc.dk
Hilsen Ernst