Hjælp til mindre bolignetværk (ADSL)
Fra : hanghøj

Dato : 04-11-04 22:10

Hej Gruppe!

Ved at kigge lidt tilbage i dk.edb.netværk.* grupperne, har jeg konstateret
at der er mange newsabonenter som har siddet med ansvaret for etablering af
deres lokale bolignetværk. Da jeg selv har rodet mig ud i den samme
situation sidder jeg nu med en masse spørgsmål, som jeg har svært ved at
finde svar på. Derfor håber jeg at kunne få et par skub i den rigtige
retning af nogle af jeg som har været det igennem .

Vi har etableret et bolignet, som en via en HP Procurv 2524 forgrener sig ud
til andelsboligforeningens beboere.

Vores plan er at dele en TDC pro Access 768/4096 kbps mellem de,
allerhøjest, 20 aktive beboere.

Vi får TDC til at opsætte en bærelinje til ADSL'en i vores rackskab i
kælderen. Jeg er blevet anbefalet selv at købe en router, i stedet for at
skulle betale TDC 900 kr. hver gang man ønsker at fortage en ændring i
konfigurationen.

Har i et bud på en router der kan klare opgaven?

Vores beboere bliver informeret om at de ikke må belaste netværket med
diverse P2P programmer i primetime, hvor hovedparten af beboerne bruger
nettet til at surfe og maile.

Hvis/når der sidder en eller anden og suger hele båndbredden, vil vi tage
kontakt til vedkomne, give ham en advarsel og true ham med at cutte
forbindelsen og melde ham til APG hvis det ikke øjeblikkelig høre op

Ved ovenstående fremgangsmåde håber vi på at vi kan undlade at opsætte en
server til at styre trafikken.

Jeg har set i en tidligere tråd, at der kan lade sig gøre at se hvor meget
trafik der er på de forskellige porte på switchen. Derfor har jeg
downloded "management an configuration manual" fra HP's hjemmeside, men jeg
må nok erkende at det ikke er så lige til

Hvordan kan jeg på den nemmeste mulige måde komme til at se fordelingen af
trafik på netværket, så jeg kan komme til at udpege en evt. synder? (uden at
skulle stå nede i kælderen og kigge på små blinkende grønne lysdioder)

Hvis I kender til nogle konsulenter, som vil kunne løse vores problem (til
en rimelig pris) er jeg også interesseret i det. (vi bor på Østerbro)

/Hanghøj

Fra : Jan Bachman

Dato : 05-11-04 00:03

>Vores plan er at dele en TDC pro Access 768/4096 kbps mellem de,
>allerhøjest, 20 aktive beboere.
Tjek abonnementsvilkår pkt. 14.b.i.
Sørg for at få en skriftlig aftale i stand, hvis I kan

>Har i et bud på en router der kan klare opgaven?
Et par af Linksys' routere har simpel QoS, hvor du kan prioritere
trafiktype. F.eks.

1. Surf
2. Mail
3. ICQ/messenger
4. FTP
5. News
6. P2P, spil og alt edet andet

Hvis forbindelsen er belastet af 3-6, så kommer 1-3 til fadet
alligevel.

>Vores beboere bliver informeret om at de ikke må belaste netværket med
>diverse P2P programmer i primetime, hvor hovedparten af beboerne bruger
>nettet til at surfe og maile.
Hvofor ikke forbyde det helt? At tillade P2P medfører en stor risiko
for ballade med APG.

/Jan

Fra : Kas.

Dato : 05-11-04 08:12

Hejsa

Jeg har vist skrevet det et par gange før:

Vi er en boligforening på Østerbro med 75 lejligheder, der deler 2 stk.
4mbit adsl-linjer fra TDC.

Vi gør det ved hjælp af en Xincom-router, der har to Wan-porte
(http://www.xincom.com/twr502.html). De to linjer betyder, at trafikken
deles ud på den dobbelte båndbredde. Routeren håndtere også QOS - vi har
opprioriteret HTTP og mailtrafik i stedet for at nedprioritere P2P, og det
fungerer faktisk udemærket.

Med hensyn til P2P-trafik gør vi følgende: Eftersom routeren understøtter
SNMP holder vi løbende øje med trafikken på www.fari.dk (som i øjeblikket er
nede :)).
Vi holder selvjustits, og hvis der er nogen, der snupper hele linjen, lukker
vi ned for den enkelte bruger. Vi er endnu ikke nået til helt at spærre for
f.eks. 4000-porten - det har ikke været nødvendigt.

Hvis du har brug for en nærmere snak om dette setup, kan du evt kontakte mig
på kaspersnabeladetteskalvækibsen-beck.dk

Mvh. Kasper

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 06-11-04 14:14

hanghøj wrote:

> [...]
> downloded "management an configuration manual" fra HP's hjemmeside, men
> jeg må nok erkende at det ikke er så lige til

Jeg administrerer også et bolignetværk sat sammen af HP25XX-switche. For at
holde P2P-trafikken nede bruger vi ntop (www.ntop.org) på vores
Linux-server ved at spejle al trafikken fra de switchporte hvorpå vores
routere står til den switch-port hvor serveren står. Så kan du se hvor
meget trafik hvert enkelt maskine bruger, fordelt på protokol-type.
Når du har fat i ip-nummeret kan man ved hjælp af arping finde MAC-adressen
på P2P-brugeren og via lidt scripting og snmp finde ud af hvilken
switchport maskinen sidder bag.
--
Thomas Dahl