Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
50mm 1,4 / 2.5 Macro
Fra : TS

Dato : 04-11-04 22:03

Jeg står overfor valg af enten Canon 50mm 1,4 eller Canon 50mm 2,5
Macro.
Nogle der har erfaringer med disse to objektiver.

TS

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-11-04 23:16

TS wrote:
> Jeg står overfor valg af enten Canon 50mm 1,4 eller Canon 50mm 2,5
> Macro.
> Nogle der har erfaringer med disse to objektiver.

Skal du skyde macro? ellers køb f1.4, evt. kan 1.4'eren
"konverteres" til macro vha. extension-tubes.

Jeg har en EF 50 f1.4, og jeg er MEGET glad for den, den virker
perfekt til det jeg bruger den til pt, nemlig koncertbilleder.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : rosenauer.dk

Dato : 05-11-04 08:31

"TS" <ts@ts.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg står overfor valg af enten Canon 50mm 1,4 eller Canon 50mm 2,5
> Macro.
> Nogle der har erfaringer med disse to objektiver.

Jeg har også kun MEGET gode erfaringer med 50mm 1.4 - bruger den måske til
20% af mine fotos - og fordi objektivet er så lysstærkt er det meget
velegnet til f.eks. koncertfotografering eller anden indendørs situationer
med svag belysning. På http://rosenauer.dk kan du se eksempler og checke
EXIF for at se hvilke der er skudt med 50mm 1.4..

Må indrømme at jeg ikke har prøvet 50mm 2.5 macro - men det andet objektiv
kan jeg kun anbefale (køb begge! :))

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 06-11-04 02:40

On Thu, 4 Nov 2004 22:03:09 +0100, "TS" <ts@ts.dk> wrote:

>Jeg står overfor valg af enten Canon 50mm 1,4 eller Canon 50mm 2,5
>Macro.
>Nogle der har erfaringer med disse to objektiver.

Umiddelbart synes jeg ikke de to objektiver er sammenlignlige -
bortset fra brændvidden. Det er objektiver til hver deres formål, så
du må næsten fortælle lidt mere om, hvad du påtænker at skulle bruge
det til.

Jeg har ganske vist ikke nogen af de nævnte objektiver, men jeg har et
50mm makro-objektiv til mit Canon A-1 og jeg har faktisk aldrig brugt
det! Som makro er det ikke optimalt, da man skal meget tæt tingene -
det går med blade, svampe og lignende, men er problematisk med
insekter - og som normalobjektiv er det bare ikke lysfølsomt nok (det
er godtnok også kun f:3.5). Jeg er derimod meget glad for mit EF
50mm/f:1.8, men ville bestemt ikke have noget mod den ekstra
lysfølsomhed i 1.4'eren (men jeg har noget mod prisen .

Helt uden at vide hvad du skal bruge objektivet til, vil jeg anbefale
50mm/f:1.4.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/