Vinterdæk igen
Fra : Allan Møller

Dato : 04-11-04 20:42

Jeg har tidligere spurgt jeg herinde om det betyder noget om man
sætter nogle 15" vinterdæk på en bil som normalt kører med 16" dæk og fælg.

Nu har jeg været hos en dækmand igen og han holder på at jeg _skal_ have
16" vinterdæk på når bilen kører med 16" normalt eller "vælter" min computer

Hvad siger i ?

Mvh. Allan

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 04-11-04 20:51

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu har jeg været hos en dækmand igen og han holder på at jeg _skal_ have
> 16" vinterdæk på når bilen kører med 16" normalt eller "vælter" min

15" henholdsvis 16" henviser til fælgens diameter. Så længe hjulets
udvendige diameter ikke ændres, får det ingen indflydelse på din computer.

Hvis bilens originalmontering er 16" vil du ved at montere 15" formodentlig
få en mere slatten køreoplevelse. Sådan lidt som at sidde på skyen at et
stykke smørrebrød med dyrlægens natmad.

Der hvor du kan løbe ind i et praktisk problem ved at gå ét tomme ned i
fælgdiameter er omkring bremserne. Det er ikke sikkert at der så vil være
plads til bremserne og 15" fælge vil således ikke kunne monteres på bilen.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 20:55

On Thu, 4 Nov 2004 20:41:38 +0100, "Allan Møller" <allan@allanm.dk>
wrote:

> [...]
>16" vinterdæk på når bilen kører med 16" normalt eller "vælter" min computer
Du kan da sagtens sætte nogle 15" hjul på, spørgsmålet er, om det er
klogt. Du skal tage højde for, at rulleomkredsen er den samme (+/- 5%)
Det betyder typisk, at du skal en profil op for at tingene passer
sammen (fx. fra 205/55 R 16 til 205/60 R15), men naturligvis kan det
lade sig gøre. Prøv at se dig om, om du kan ramme en "billig"
dimension evt. ved også at gå et trin ned i bredde og tilsvarende
yderligere et trin op i profil. Der er et link til en dækberegner her:
http://www.fensmark-trailer.dk/daekb.html
Ikke fordi du skal købe dækkene der, det var bare der, jeg kunne
huske, hvor der var en beregner.
Du skal være opmærksom på, at dine køreegenskaber kan ændres temmelig
meget ved at gå fra 16" til 15" - jeg husker stadig med gru den Saxo
jeg lånte på 165/70x13 i stedet for min egen på 165/65x14. Der var
altså mere forskel end jeg troede muligt. Slatten karklud i
indstyring til sving.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Allan Møller

Dato : 04-11-04 21:06

> Du kan da sagtens sætte nogle 15" hjul på, spørgsmålet er, om det er

Jeg har sommerdæk på 16" alu i målene 45/205
Til bilen (en Passat) fulgte der stålfælge med vinterdæk i 15" - kan ikke
huske målene nu.
Men da jeg var hos dækmanden (2 stks nu) kiggede de på bilen og sagde at jeg
skulle have 16" på.
Men der er vel en grund til at jeg fik de stålfælge med til bilen - dækkene
er helt slidt ned så de er da
blevet brugt. Mit problem er måske bare om de er blevet brugt til min bil.

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 21:12

On Thu, 4 Nov 2004 21:06:15 +0100, "Allan Møller" <allan@allanm.dk>
wrote:

> [...]
>er helt slidt ned så de er da
>blevet brugt. Mit problem er måske bare om de er blevet brugt til min bil.

Som andre skriver kan der være et problem med skiverne, som jeg ikke
tænkte på i første omgang. Men hvis du oplyser årgangen også kan folk
med mere viden om Passat'er end jeg sikkert hjælpe. Du kan ikke sætte
2 stk. 15" og 2 stk. 16" på, det er helt sikkert - det er klart
ulovligt, men jeg går ud fra det bare er 2 af dækkene på 15" hjulene
der er slidt ned.

--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Allan Møller

Dato : 04-11-04 21:24

> ulovligt, men jeg går ud fra det bare er 2 af dækkene på 15" hjulene
> der er slidt ned.

Nej de er alle 4 slidt _helt_ ned og lidt til.

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 21:44

On Thu, 4 Nov 2004 21:23:53 +0100, "Allan Møller" <allan@allanm.dk>
wrote:

>Nej de er alle 4 slidt _helt_ ned og lidt til.

Hvis de er blevet brugt på din Passat kan du jo se størrelsen på dem
der. Det står på siden af dækket. Jeg er ikke helt fri for at mistænke
din dækpusher for at ville score kassen på et sæt dyrere vinterdæk,
men jeg kan gøre ham uret pga. om der er plads til skiverne inden i
fælgene. Det kan da godt være en 15" fælg kan klemmes ind over
bremserne, men måske er de ikke kølet så godt som de burde være.
205/50 R 15 eller 195/55 R 15 burde passe helt fint set i forhold til
dine 205/45 R 16. Til min Xsara var det en stor fordel at gå fra 195
til 185 på 15" fælge. Det kan da godt ske, den bliver lidt mere løs,
men hvad - det er jo bare en diesel
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : phk

Dato : 05-11-04 12:27

> Nej de er alle 4 slidt _helt_ ned og lidt til.

Også på yderkanten?

Måske er de blevet brugt til amatørrace ...

--
Per, Esbjerg

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 05-11-04 10:04

wrote:

> [...]
>er helt slidt ned så de er da
>blevet brugt. Mit problem er måske bare om de er blevet brugt til min bil.

De er da vist nogle tumper. Jeg kan forstå dem, hvis du kun kommer med
2 stk. 15" fælge.

Men sætter du 4 stk. 15" fælge på med nogle dæk, der har samme
omkreds, som de 16" 205/45, så er det fint.

Det er desuden til at betale, i langt højere grad.

16", 205/45

15" vinterdæk:

185/55
195/55

du kan vælge imellem disse 2. Afvigelsen på omkredsen er under 1%.

Beregnet ud fra: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

mvh

John

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 05-11-04 12:21

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> 185/55
> 195/55
>
> du kan vælge imellem disse 2. Afvigelsen på omkredsen er under 1%.

Til Allan
Det ser ud til på de fleste besvarelser her, at man går ud fra dine 16"
fælge er de originale. Det tror jeg er forkert, 16" fælgene skulle (hvis jeg
har ret i at originalstørrelsen er 195/65-15) have været monteret med
205/55-16, vedkommende der har monteret 205/45-16 har sikkert været en
fedtermås,(ca.+ kr.400 pr. dæk) med det resultat at du kører rundt på dæk
som er 6,9% for små.
Beregnet ud fra ovennævnte calculator.

Mvh Henning

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 05-11-04 13:42

On Fri, 5 Nov 2004 12:21:25 +0100, "Henning Mikkelsen"
<mikmik@mail.dk> wrote:

> [...]
>205/55-16, vedkommende der har monteret 205/45-16 har sikkert været en
>fedtermås,(ca.+ kr.400 pr. dæk) med det resultat at du kører rundt på dæk

Det er s'gu da interessant ! det er en kraftig nedgearing med
205/45-16 !

Men vinterdæk: 195/65 15" er ialfald billigere end 195/55, så det er
måske endnu bedre.

mvh

John

Fra : Gismo

Dato : 05-11-04 15:53

Allan Møller wrote:

> Jeg har sommerdæk på 16" alu i målene 45/205
> Til bilen (en Passat) fulgte der stålfælge med vinterdæk i 15" - kan
> ikke huske målene nu.

Jeg har den nye model, der er dæk størrelsen 195/65/15
Købte 4 stk. continental 810 T til 2408.- hos daekonline.dk

Gismo.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 17:07

> [...]
> er helt slidt ned så de er da
> blevet brugt. Mit problem er måske bare om de er blevet brugt til min bil.

Hmm... Hvor gammel er den Passat? De nyere Passat'er plejer at køre
205/55-16 eller 195/65-15, så jeg vil helt klart mene at 205/45-16 ikke er
egnet til bilen og er direkte ulovlige til bilen, da rullediameteren er
ændret mere end max. 5% som loven foreskriver!!!

Fra : Mogens

Dato : 04-11-04 20:59

> [...]

> Nu har jeg været hos en dækmand igen og han holder på at jeg _skal_ have
> 16" vinterdæk på når bilen kører med 16" normalt eller "vælter" min

Han er forkert på den - dækkenes omkreds
skal blot passe.
www.miata.net/garage/tirecalc.html
www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

> Hvad siger i ?

At lavere/mindre fælge kan gå mod bremsekalibrene
alt efter hvilen bil, der er tale om!

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 22:14

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nu har jeg været hos en dækmand igen og han holder på at jeg _skal_ have
> 16" vinterdæk på når bilen kører med 16" normalt eller "vælter" min

Gab!
--
Møller

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 05-11-04 07:51

> [...]
>
> Nu har jeg været hos en dækmand igen og han holder på at jeg _skal_ have
> 16" vinterdæk på når bilen kører med 16" normalt eller "vælter" min

Kan du ikke i din instruktionsbog, se hvilke fælge samt dækmontage, din
model er født med? Gætter på 195/65R15.
Der er flere modeller af Passat, der er leveret med 15" fælge fra ny, det
vigtige er at overholde modellens oprindelige dæk omkreds +/- 5%.

Mvh Henning

Fra : ENN

Dato : 05-11-04 08:28

Du skal finde ud af hvad din bil er typegodkendt med (spørg en forhandler)
min E46 kan fx. køre med 15`(165/65-15) eller 16`(205/60-16) og vist også
med nogle 17 og 1^` hjul det er rullekredsen der tæller - og om fælgbreden
samt indpresningsdybde passer på bilen.

Min erfaring er at smallere vinterdæk er bedre end brede så jeg kører på de
"smalleste" godkendte dæk om vinteren (195/65-15)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-04 16:22

> Nu har jeg været hos en dækmand igen og han holder på at jeg _skal_ have
> 16" vinterdæk på når bilen kører med 16" normalt eller "vælter" min
> computer

Han aner - som mange dækfolk - ikke hvad han taler om.

Som mange andre har skrevet, skal du blot holde dig til hjulets samlede
omkreds.

Hvis der ikke er konkrete mekaniske problemer i at sætte de mindre
vinterfælge på - som for store bremser - så sætter du dem blot på med dæk
dæk, der er lidt højere i dæksiden.

/Jan W Nielsen