Et par OS9 spørgsmål
Fra : Mikkel U.

Dato : 04-11-04 19:57

Hej,
Kan nogen svare på følgende :

Hvordan ser man om netkortet på en mac med OS9 kører 10 eller 100 mbit?

Hvordan fornyer man en ip via DHCP ?

Jeg ved hvordan disse ting klares via cli i osx, men ikke i os9.

/mikkel
--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Erik Richard

Dato : 04-11-04 21:20

Hej Mikkel

Mikkel U. wrote:
> Kan nogen svare på følgende :
>
> Hvordan ser man om netkortet på en mac med OS9 kører 10 eller 100 mbit?

Det kan man som regel se ved at åbne Apple Systemprofiler, mens man er
på nettet. Gå ned under 'Ethernet' og se, hvad der står dér.

> Hvordan fornyer man en ip via DHCP ?

Ganske enkelt ved at slette 'TCP/IP Preferences' fra mappen
'Indstillinger' i systemmappen og så genstarte.

Det er dog en god idé også at tage netkablet ud af dit modem - eller
ganske enkelt at slukke modem'et i 10 min., så er den samtidig
nulstillet, og når du så starter op igen, er det eneste, du skal gøre at
åbne kontrolpanelet TCP/IP, vælge DHCP og indtaste din udbyders navn i
domaine feltet. Gem ændringer og log ind...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Steen Larsen

Dato : 04-11-04 22:18

In article <418a8ef2$0$23062$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> åbne kontrolpanelet TCP/IP, vælge DHCP og indtaste din udbyders navn i
> domaine feltet. Gem ændringer og log ind...

Det er nok lidt drastisk at genstarte. Jeg er ret sikker på at man ved
at skifte til fast IP, lukke TCP/IP-kontrolpanelet, åbne det igen og
skifte til DHCP, lukke det igen får en effekt der svarer til renew.

Fra : Erik Richard

Dato : 05-11-04 00:19

Hej Steen

Nej, det har jeg prøvet. Skifter jeg tilbage til DHCP dukker det samme
IP nr. op igen. Det skyldes jo, at den stadig ligger 'aktiv' på
serverens DNS server. Først når du lukker ned, lukker du jo også for DNS
serveren og IP'en slettes.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 05-11-04 11:46

Erik Richard wrote:

> [...]
> IP nr. op igen. Det skyldes jo, at den stadig ligger 'aktiv' på
> serverens DNS server. Først når du lukker ned, lukker du jo også for DNS

DHCP serveren har alle indstillinger for ip-fornyelse.
Man kan jo selv indstille lease-time på dhcp serveren.
Og trikket med, at ændre til fast ip og derefter skifte tilbage til DHCP
virker fint nok. sådan har jeg altid gjort da jeg kørte Classic systemer og
det fungerede fint.

MVH Niels