Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hulkamera/pinhole
Fra : C. Poulsen

Dato : 04-11-04 19:03

Er der nogen herinder der ved hvordan man får den rigtige afstand fra
hul til negativ, i forhold til at opnå et "skarpt" billede.
Jeg har set på forskellige sider på nettet men ikke fundet de vise
sten.

Carsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-11-04 19:30

In article <fd5f4028.0411041002.1a98dfbf@posting.google.com>, C. Poulsen wrote:
> [...]
> hul til negativ, i forhold til at opnå et "skarpt" billede.
> Jeg har set på forskellige sider på nettet men ikke fundet de vise

Hvis du vil have et skarpt billede, så skal du bare have et
hul der er så lille og så regulært i facon som muligt.

Afstanden er bare din zoom. Så hvis du flytter hullet ud for
enden af et køkkenrullerør så kan du tydeligt se at du har
sat et teleobjektiv på :)

Det er meget let at se resulateterne på dSLR. Og med Canon
fungerer lysmåling også korrekt med pinhole kamera.

Mine forsøg var med staniol for objektivåbningen.

Fra : Kell Christensen

Dato : 04-11-04 19:51

C. Poulsen <the.poulsens@mail.dk> wrote:

> [...]
> hul til negativ, i forhold til at opnå et "skarpt" billede.
> Jeg har set på forskellige sider på nettet men ikke fundet de vise

Der er tusinder af sider om pinhole camera bl.a.

http://www.photo.net/pinhole/pinhole
http://www.cyberbeach.net/~dbardell/pinhole.html

Denne her er meget detaileret med bl.a. en hulstørrelse-calculator:
http://www.mrpinhole.com/

Der er en nedre grænse for hulstørrelse som ved irisblænden.
Prøv med en afstand som din billeddiagonal.

Kell

Fra : Leif Elsborg

Dato : 05-11-04 17:01

"Kell Christensen" <4200slet@c.dk> skrev i en meddelelse

>snip

Hullets åbning skal 0,037 gange kvadratroden af afstand mellem hul og
negativ målt i mm

Leif Elsborg
www.elsborg1.dk
Leif@NOSPAMelsborg1.dk (husk fjern NOSPAM)