Kan en kat opdrages til at holde sig fra s~
Fra : Ole Axelsen

Dato : 04-11-04 18:47

Vi har lige hentet en 9 uger gammel killing af ubestemt race. Er der håb om,
at den kan opdrages til, at holde sig fra sengene, eller skal vi holde
dørene lukket så den ikke kan komme derind. Jeg har kun erfaring med vores
hund, og der er aldrig problemer. Den har 2-3 gange forsøgt, at hoppe op i
sengen, men kun når vi er deri. Den er venligt men bestemt blevet bedt om,
at lade være, og det respekterer den. Kan en kat lære det også, eller skal
vi bare opgive det på forhånd?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-11-04 23:07

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> venligt men bestemt blevet bedt om, at lade være, og det respekterer
> den. Kan en kat lære det også, eller skal vi bare opgive det på

Vores kat, sweety, som nu er 6 år, er ikke den store sengekat.... men det
var han i starten.....
han blev, helt fra starten, puffet konsekvent ned af sengen HVER gang han
blev opdaget i den (hvilket oftest var når vi lå i den*G*)
og siden har det faktisk været sådan at han skulle TVINGES til at komme i
sengen... han gjorde det aldrig frivilligt (før nu hvor vi har andre katte
der er pisse ligeglade*G*)

den eneste ingrediens i at opdrage en kat til at blive nede fra sengen, er
tålmodighed..... du skal blive ved og ved og ved... den slags kan sagtens
tage op til et år at lære en kat ;)

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Marlene

Dato : 05-11-04 08:02

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> den eneste ingrediens i at opdrage en kat til at blive nede fra sengen, er
> tålmodighed..... du skal blive ved og ved og ved... den slags kan sagtens
> tage op til et år at lære en kat ;)

Ja, det er rigtigt; tålmodighed er det vigtigste. Vores hankat på lidt over
et år ville _så_ gerne op i sengen i starten - men altid når vi selv lå der.
Dvs. det var om natten, så vi var meget vågne om natten i starten. Vi tog
ham ned og sagde nej meget bestemt - om og om igen. Og det virker helt
bestemt. Bare man er konsekvent - det er det vigtigste.

Mvh. Marlene.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 05-11-04 12:47

Hejsa

Sabina Hertzum wrote:
> den eneste ingrediens i at opdrage en kat til at blive nede fra sengen, er
> tålmodighed..... du skal blive ved og ved og ved... den slags kan sagtens
> tage op til et år at lære en kat ;)

De utålmodige køber en vandpistol eller vandforstøver ;)

Vi har to killinger som syntes at det var en helt fantastisk idé at lege
slåskamp i sengen om natten :( Og jeg må indrømme at min tålmodighed var
brugt op da jeg næsten ikke havde sovet i 3 døgn og for 734. gang havde
sat dem ned på gulvet og sagt *NEJ*!

Næste forsøg var at sætte dem ud i gangen og lukke døren, men vores
gamle kat er vant til at kunne komme ind til os og sove i sengen, så han
startede en hylekoncert uden lige 2 minutter efter at døren blev lukket :(

Så blev vandforstøveren fundet frem og problemet var stort set løst ;)
De var ikke ret lang tid om at finde ud af at hvis man slås i sengen så
bliver man våd ;) Og de *hader* vand-"støvet"...

Næste projekt bliver at lære dem at man ikke må gå på bordene - til
dette regner jeg med at købe en vandpistol...

Måske vil nogle mene at det er ondt(?) men det er altså en nem, effektiv
og uskadelig måde at lære dem hvad man ikke må...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Ole Axelsen

Dato : 05-11-04 12:58

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> De utålmodige køber en vandpistol eller vandforstøver ;)

Det lyder som en mulig løsning. Jeg har delvist brugt samme princip med
hunden, dog kun udendørs.

Fra : Marlene

Dato : 05-11-04 15:16

> [...]

> Måske vil nogle mene at det er ondt(?) men det er altså en nem, effektiv
> og uskadelig måde at lære dem hvad man ikke må...

Nej, det er det ikke - det bruger man jo også meget til hunde.

Det der med at gå på bordene lærte min kat også hurtigt, at han ikke måtte;
jeg kiggede/kigger lige på ham på en bestemt måde, så ved han godt, han skal
ned igen - ha, ha. Men han er nu også klog

Mvh. Marlene.