højvande
Fra : Filip

Dato : 04-11-04 14:52

Hvorfor er der højvande 2 gange om dagen. Jeg har fået at vide at månen kun
drejer en gang rundt om jorden på 28 dage, så jeg kan ikke forstå at der kan
være højvande allerede efter 12-13 timer når jorden kun drejer en gang rundt
i døgnet? Eller har det noget at gøre med at solen også trækker i vandet?

Filip

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 04-11-04 15:35

"Filip" <filipravn@FJERN DET MED STORT get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i døgnet? Eller har det noget at gøre med at solen også trækker i vandet?

Hvis du ser Jorden og Månens fælles massemidpunkt som et sted ca 1500 km under Jordens overflade
(altså langt fra Jordens centrum) så er du på vej. Hvis du overdriver billedet trækker Månen jorden
aflang på den ene side, og Jordens egen masse gør det på den anden side af det fælles
massemidtpunkt. Massemidtpunktet drejer en omgang om måneden, mens Jorden har mere fart på, så du
paserer som jordbo bulerne hvergang du drejer en omgang med Jorden.
Hvordan det så får vandet til at skvalpe rundt er en længere historie.

Carsten