Gedcomp - Ambivalent
Fra : John Drage Thomsen

Dato : 04-11-04 00:18

Jeg har det ærligt talt lidt ambivalent med Gedcomp.... )

På den ene side, synes jeg, det er en kanon-go' idé, som jeg har været
med på nærmest fra starten, og som jeg gerne opfordrer alle til at ta'
del i. Her skal lyde en gen-opfordring!

Ganske kort. Lav en GED-fil af din(e) slægtsbaser og send ind.
Derefter sammenlignes filen maskinelt - helt uden menneskehænder og
-øjne indblandet - med de øvrige filer.
Du får en e-mail om mulige personsammenfald med andre(s) baser.

Min ambivalens gælder det forhold, at ved et givent Bingo, hvor jeg
ofte sender min Bingo-partner yderligere uddybende informationer og
spørger til detaljer i det modtagne, sjældent får svar.

Hvor er det dog frusterende at vide, at der er "nogle andre forskere
derude et sted", som angiveligt har fat i andre hjørner af ens slægt,
men at man ikke kan få en dialog i gang med dem.... ;-(

Er slægtsforskning virkelig ved at bevæge sig derhen, at enhver sidder
"fast" på sit eget forskningsmateriale; holder sine egne kort så tæt
som muligt til kroppen? Eller hvad er der på færde?

Venligst
John

Fra : børge askholm

Dato : 04-11-04 00:52

----------

> [...]
> "fast" på sit eget forskningsmateriale; holder sine egne kort så tæt
> som muligt til kroppen? Eller hvad er der på færde?

Af bitter erfaring kan jeg gi dig ret i din anke, men efter at have fået
vel henved 50 (store) bingoer inden for ganske kort tid har jeg (næsten)
mistet overblikket. Det kan være svært at kontakte alle de andre, og det
kan være svært at få besvaret de mange spørgsmål der dukker op; men det
til trods bør man i det mindste kvittere for modtagelsen - og gerne med
et par medfølende ord.

Børge

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 04-11-04 13:28

John Drage Thomsen <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev:
04 Nov 2004 00:18:02 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi
>Min ambivalens gælder det forhold, at ved et givent Bingo, hvor jeg
>ofte sender min Bingo-partner yderligere uddybende informationer og
>spørger til detaljer i det modtagne, sjældent får svar.

Mit problem er at store Bingoer, med mange sammenfald, bliver
uoverskuelige. Det er et kæmpearbejde at finde ud af om partneren
har oplysninger, som kunne være af interesse.
Det er også et problem at personerne er anført i en ret tilfældig
rækkefølge, slægtsrelationer er svære at følge.
Det afholder mig tit fra at kontakte den anden indsender.

Jeg har en gang foreslået Lars at placere de to sammenfaldende
personers data ved siden af hinanden i stedet for efter hinanden.
Det ville gøre en sammenligning lettere og mere overskuelig.
En anden sortering, bare kronologisk, ville også være en hjælp.

Jeg kan godt se at det rent EDB teknisk er lidt af et problem at
få det til at virke på de mange forskellige Systemer, Browsere og
opsætninger der findes. Måske var det en ide at lægge en
formateret Bingo ind i en PDF fil, så er opsætningen låst fast.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Michael Erichsen

Dato : 04-11-04 19:32

Nogle programmer har udmærkede import/pluk/sammenligne-funktioner mellem
ens egne data og andre menneskers GEDCOM'er. Så er man teknisk minded,
kan det i vid udstrækning automatiseres. Jeg drøfter gerne metoder, evt.
ved direkte henvendelse uden for listen.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Ole Munk

Dato : 04-11-04 20:39

> Jeg har en gang foreslået Lars at placere de to sammenfaldende
> personers data ved siden af hinanden i stedet for efter hinanden.
> Det ville gøre en sammenligning lettere og mere overskuelig.

Dette problem løses i det mindste let ved hjælp af Jens V Olsens GEDCOMP
analysator

http://home6.inet.tele.dk/jvo/gedcom/gedcomp.htm

mvh Ole Munk

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 04-11-04 20:52

Scripsit Erik Helmer Nielsen:

> [...]
> problem at personerne er anført i en ret tilfældig rækkefølge,
> slægtsrelationer er svære at følge. Det afholder mig tit fra at

Jeg tror at det for de fleste af os er lidt vanskeligt at forholde sig
til gedcom-formatet, men jeg har løst det ved at gemme mine bingomails
som filtypen ged og så kigge på mailen med en ged-læser, f.eks.
GenViewer. Så får man de to sammenfald op i et læsbart format og kan
flippe frem og tilbage mellem sine egne data og "modpartens".

Lars Erik Bryld

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 05-11-04 14:02

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev:
Thu, 4 Nov 2004 20:51:31 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi
>... jeg har løst det ved at gemme mine bingomails
>som filtypen ged og så kigge på mailen med en ged-læser, f.eks.
>GenViewer.
Tak til dig og Ole Munk for at henvise til Jens V. Olsens
program.
Jeg har prøvet programmet for flere år siden, men ikke bemærket
eller måske glemt, at det kan lave en Gedcom fil ud fra Bingoen.
Det er bare helt fint, Jens V.O. skal have tak for at give os et
godt program.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-11-04 14:48

Thu, 04 Nov 2004 00:18:02 +0100 skrev John Drage Thomsen:

> På den ene side, synes jeg, det er en kanon-go' idé, som jeg har været
> med på nærmest fra starten, og som jeg gerne opfordrer alle til at ta'
> del i. Her skal lyde en gen-opfordring!

Det er sandt at John indsendte indsendte sin første fil til GEDCOMP i
september 1997, og at projektet ikke var blevet til noget uden støtte
fra folk som ham.
(Se f.eks. grafen på http://www.lklundin.dk/gedcomp/gedstat.php )

> [...]
> sammenlignes filen maskinelt - helt uden menneskehænder og -øjne
> indblandet - med de øvrige filer. Du får en e-mail om mulige

Ja. Se gerne http://www.lklundin.dk/gedcomp/kontakt.php
for yderligere information om brug af GEDCOMP - bl.a. er der et nyt
afsnit om stednavne.

> Min ambivalens gælder det forhold, at ved et givent Bingo, hvor jeg ofte
> sender min Bingo-partner yderligere uddybende informationer og spørger
> til detaljer i det modtagne, sjældent får svar.

Jeg er efterhånden blevet klar over at du er ikke den eneste med denne
bekymring:

GEDCOMP-robotten vil om kort tid afsende sin "bingo" email nr. 100.000 om
mulige personsammenfald. Da GEDCOMP har omkring 1800 brugere, så har hver
bruger i gennemsnit ganske mange emails at gå igennem.

Og jeg tror at en del af dine manglende svar kan skyldes at nye GEDCOMP-
brugere er overvældet af at modtage snesevis af bingo-emails om sammenfald
med andre slægtsforskeres oplysninger.

Problemet kan måske reduceres ved tekniske indgreb. Erik Helmer
Nielsen er, som han selv skriver i denne tråd, kommet med en ide til
at gøre meget omfattende sammenfald med snese- eller hundredevis af
par af identiske personer mere overskuelige. Jeg synes ikke forslaget
var helt som jeg kunne ønske det, og har ikke fundet motivationen til
at sætte det i drift.

Men her er et andet løsningsforslag:
Når jeg selv modtager en GEDCOMP "bingo"-email, bruger jeg et ganske
simpelt program til at finde de slægtsforbindelser, som jeg kan få mere
information om via ejeren af den GEDCOM-fil jeg har overlap med.

Programmets besked ser sådan ud:
dk70124a.ged <=> dk41225f.ged
(I1975) Lisbeth Danielsdatter /Behm/ <=> (I180) Lisbet /Danielsdatter Behm/
FAMS: 1:@F601@ <=> 0

(I1935) Daniel Chr /von Bergen/ <=> (I174) Daniel Christiansen /Behm/
FAMC: 0 <=> 1:@F66@

(I1936) Lisbeth /Jacobsdatter/ <=> (I175) Lisebet /Jacobsdatter/
FAMS: 2:@F586@:@F587@ <=> 1:@F67@

Og tolkes sådan:
Om Lisbeth Danielsdatter /Behm/ er ejeren af dk70124a.ged
ene om at have oplysning om en familie hvor denne kvinde er hustru/mor.
Det betyder at ejeren af dk70124a.ged formentlig kan bidrage med oplysninger
om en eller flere af følgende: vielse, ægtefælle og børn for denne kvinde.

Omvendt, om Daniel Christiansen /Behm/ er ejeren af den anden fil (dk41225f.ged)
ene om at have oplysning om en familie hvor denne mand er barn.
Det betyder at ejeren af dk41225f.ged formentlig kan bidrage med oplysninger
om forældre og/eller søskende til denne mand.

Om Lisbeth /Jacobsdatter/ har ejeren af dk70124a.ged oplysning om to familier,
hvor denne kvinde er hustru/mor, mens ejeren af den anden fil kun har oplysning
om en enkelt familie, hvor hun er hustru/mor.

For de øvrige personpar i sammenfaldet har begge slægtsforskere oplysning
om de samme familietilhørsforhold, så de nævnes ikke i oversigten.

På den måde kan man hurtigt se, om sammenfaldet giver en forbindelse
til familier, som man ikke selv kender.

Så nu vil jeg benytte lejligheden til at spørge om der blandt GEDCOMPs
brugere er interesse for at udvide bingo-meddelelserne med en oversigt i
stil med ovenstående ?

> Hvor er det dog frusterende at vide, at der er "nogle andre forskere
> derude et sted", som angiveligt har fat i andre hjørner af ens slægt,
> men at man ikke kan få en dialog i gang med dem.... ;-(

Hvis folk vitterligt ikke er interesserede i en korrespondance, og slet
ikke svarer, så arbejder de måske ikke (længere) seriøst med deres
slægtsforskning, og så er tabet måske i virkeligheden ikke så stort.

Jeg ved ikke om det kan være en trøst...

> Er slægtsforskning virkelig ved at bevæge sig derhen, at enhver sidder
> "fast" på sit eget forskningsmateriale; holder sine egne kort så tæt som
> muligt til kroppen? Eller hvad er der på færde?

Jeg tror som sagt at en del af problemet skyldes den overvældende mængde
af email om sammenfald, som GEDCOMP-robotten dagligt afsender.

Men jeg har ikke glemt den tidligere diskussion om problemet med gensidig
udveksling af GEDCOM-filer, hvor en slægtsforsker følte sig snydt, fordi
han sendte sin GEDCOM-fil til den anden slægsforsker uden at få den
forventede information tilbage.

Situationen er generelt set følgende:
GEDCOMP bruger A og GEDCOMP bruger B kender intet til hinanden, men er blevet
sat i kontakt via GEDCOMP, og vil nu udveksle deres GEDCOM-filer. For at undgå
situationen, hvor den ene sender sin fil, og at den anden herefter "glemmer"
aftalen om også at sende sin fil, overvejer jeg følgende tekniske løsning:

A og B skal give besked til GEDCOMP (f.eks. ved at klikke på et specielt
link som bliver skrevet i deres bingo-email), om at de gerne vil stille
deres GEDCOM-fil til rådighed for den anden, mod at de får adgang til den
andens fil. Når/hvis de _begge_ gør det, så vil de begge få adgang til den
andens fil (via email eller ved at klikke på et link).

Inden det sker, vil jeg nok færdiggøre planen om at oprette en privat
web-side (med password) til hver GEDCOMP-bruger, hvor brugeren kan
se oplysninger om sig selv, se/hente gamle bingo-emails, samt en
sikkerhedskopi af sin egen GEDCOM-fil.

Ideer til sådan en side modtages også gerne.

Mvh,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : ebbe hansen

Dato : 13-11-04 16:45

On Sat, 13 Nov 2004 14:48:00 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-gi-30@lklundin.dk> wrote:
klip

>Så nu vil jeg benytte lejligheden til at spørge om der blandt GEDCOMPs
>brugere er interesse for at udvide bingo-meddelelserne med en oversigt i
>stil med ovenstående ?

Ja, det er som kakao for ørerne
klip

> [...]
>andens fil. Når/hvis de _begge_ gør det, så vil de begge få adgang til den
>andens fil (via email eller ved at klikke på et link).

god ide
klip
>Ideer til sådan en side modtages også gerne.
>
>Mvh,
>-Lars Lundin.

mvh Ebbe

Fra : Ole Munk

Dato : 13-11-04 17:45

> [...]
>
> Så nu vil jeg benytte lejligheden til at spørge om der blandt GEDCOMPs
> brugere er interesse for at udvide bingo-meddelelserne med en oversigt i

Ovenstående lyder som en rigtig rigtig god ide. Jeg ville ønske, at man også
kunne få besked, hvis "den anden" slægtsforsker havde flere børn i et givent
ægteakab end man selv har. Jeg ved godt det ikke kan ses ved kun at
sammenligne familienumre, men det burde være muligt at lave.

Jeg går ud fra, at vi også stadigt får de mere detaljerede oplysninger, vi
får i dag.

> [...]
> web-side (med password) til hver GEDCOMP-bruger, hvor brugeren kan
> se oplysninger om sig selv, se/hente gamle bingo-emails, samt en

Det lyder sommen god ide. Jeg kunne ønske den udvidet med en form for
autoaccept: Jeg vil gerne give adgang til alle, der giver mig adgang til
deres fil. Når de har givet mig adgang, må de gerne få umiddelbar adgang til
min gedcomfil. Det samme gælder selvfølglig andre, der har udstyret deres
filer med "autoaccept".

Hvis funktionen bliver indført, vil jeg opfordre alle til at anvende den.
Det ville også løse det problem, at enkelte kan være i en periode, hvor de
f.eks. ikke har så meget tid til slægtsforskning. Så er det en nem måde at
give andre adgange til deres gedcomfiler.

Når du har indført ovennævnte ideer i en eller anden form, vil det måske
også være en god ide, at opfordre alle til at indsende en ny version af sin
gedcom med noter og kildehenvisninger. Jeg selv har f.eks. kun indsendt en
"light" version af min gedcomfil. D.v.s. uden noter og kildehenvisninger.
Primært fordi, den giver en mængde advarsler i forbindelse med "ikke
gedcomtegn" i noterne.

Jeg glæder mig allerede til den nye funktionalitet.

mvh Ole Munk
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 18-11-04 17:13

Sat, 13 Nov 2004 17:44:54 +0100 skrev Ole Munk:

> Ovenstående lyder som en rigtig rigtig god ide.

Det blev sat i drift i forgårs.

> vi også stadigt får de mere detaljerede oplysninger,
> vi får i dag.

Ja.

Mvh,
-Lars Lundin.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 13-11-04 23:23

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-30@lklundin.dk> skrev:
13 Nov 2004 14:48:00 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]
>par af identiske personer mere overskuelige. Jeg synes ikke forslaget
>var helt som jeg kunne ønske det, og har ikke fundet motivationen til
Jeg er senere gjort opmærksom på Jens V. Olsens fortræffelige
program 'GEDCOMP Bingo analyzer', som kan lave en Gedcom fil ud
fra Bingoen.
Det løser alle mine problemer på bedste måde og jeg trækker
derfor hermed mine ubehjælpsomme forslag tilbage.

Lav endelig ikke om på formateringen af Bingoerne, for så kan
Jens's program nok ikke mere parse dem.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Bachmann

Dato : 19-11-04 10:32

Først rosen: GEDCOMP er et fremragende initiativ!

Bagsiden:
Det kan være tidskrævende at modtage en stribe af sammenfald, som skal
undersøges.
Typisk er det ydergrene af slægtstræer som "filtres" sammen. Men gør jerselv
den tjeneste bare at notere sammenfaldet - der er ingen pligt til
nødvendigvis at "blive familiære" (undskyld udtrykket) blot fordi en nabo
til en grandfætters kones niece osv. dukker op i et sammenfald.

Eet problem jeg ofte ser er at folk har "lånt" nogle af min gamle slægtsdata
fra starten af min slægtsforskning. Disse data blev samlet fra familien og
var slet ikke verificeret inden første offentliggørelse (ja - jeg ER flov).
Disse data kommer jævnligt tilbage via GEDCOMP.

Husk at være åben for tvivl! Selv modtager jeg gerne korrektioner og
tilføjelser til mine data. Der er slægtsforskere, som bryder forbindelsen,
hvis man rejser tvivl om linien til en berømt forfader. Men hellere en
rigtig stamtavle, end een med blåt blod!

Erik Bachmann