jordvarme/varmepumpe
Fra : Omnolog HMH

Dato : 04-11-04 01:21

Hej folks

Er der nogen, der kan forklare mig princippet v opvarmning af huse m
jordvarme?

Og evt. også forskellen i princip mellem jordvarme og luft/luft
varmepumpe-anlæg?

MVH HMH

Fra : Rasmus

Dato : 04-11-04 06:00

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jordvarme?
>
> Og evt. også forskellen i princip mellem jordvarme og luft/luft

Der har lige været et indlæg i dk.fritid.hus-og-have og netop det emne, med
et par link og folks oplevelser med jordvarme.

Fra : Omnolog HMH

Dato : 04-11-04 10:21

> Der har lige været et indlæg i dk.fritid.hus-og-have og netop det emne,
med
> et par link og folks oplevelser med jordvarme.

Ja, jeg startede det første. ;)

Men jeg kunne stadig godt tænke mig at vide mere om principperne bag.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-04 11:40

Omnolog HMH skrev:

>Er der nogen, der kan forklare mig princippet v opvarmning af huse m
>jordvarme?

Når en væske skal fordampe, optager den varme fra omgivelserne.
Når den fortættes igen, afgives denne varme. Det kan udnyttes til
at koncentrere og flytte varmeenergi.

I et køleskab lader man væsken fordampe inden i skabet og
fortætte igen i rørene omme på bagsiden. Derved transporteres
varme fra skabets indre og ud i rummet udenfor.

Hvis du vender vrangen ud på et køleskab og graver det langt ned
i jorden, samt tager rørene fra bagsiden og installerer neden
under dine vinduer, så vil der blive transporteret varme fra
jorden og ind i dit hus.

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-04 12:51

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> i jorden, samt tager rørene fra bagsiden og installerer neden
> under dine vinduer, så vil der blive transporteret varme fra

Betyder det noget om rørene i jorden ligger et kvadrat med fx. 200 m rør
fordelt rundt eller om de 200 m rør er 100 m ud og 100 m hjem ?

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-04 13:04

Christian B. Andresen skrev:

>Betyder det noget om rørene i jorden ligger et kvadrat med fx. 200 m rør
>fordelt rundt eller om de 200 m rør er 100 m ud og 100 m hjem ?

Jeg kan ikke tro det gør nogen forskel. Det er blot afgørende at
rørene er i varmekontakt med jorden i den dybde hvor temperaturen
er konstant.

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-04 14:18

> Jeg kan ikke tro det gør nogen forskel. Det er blot afgørende at
> rørene er i varmekontakt med jorden i den dybde hvor temperaturen
> er konstant.

Måske man skulle leje en grubber eller kabellægger og så lægge et rør langs
jorden på vores nye ejendom ?

Fra : Filip

Dato : 04-11-04 15:02

En tommelfinger regl siger at der skal være mellem 1 og 2 meter imellem
rørene. Man får ikke mere ud af at lægge dem længere fra hinanden. De må
selvfølgelig gerne ligge ved siden af hinanden og derved dække et kvadrat,
så længe afstanden overholdes.
Jorddybden skal være ca 75 cm.

Filip

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-04 15:18

"Filip" <filipravn@FJERN DET MED STORT get2net.dk> wrote in message

> [...]
> selvfølgelig gerne ligge ved siden af hinanden og derved dække et kvadrat,

Dvs. 100 m ud, drej og 100 m tilbage 1,5 m mellem

Fra : Filip

Dato : 04-11-04 15:27

> Dvs. 100 m ud, drej og 100 m tilbage 1,5 m mellem

Nej 10m ud drej til højre, 2m hen drej til højre, 10 tilbage drejtil venstre
2m hen drejtil venstre, 10m ud............ tilbage til start.

Filip

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-04 16:08

Scripsit "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country>

> Dvs. 100 m ud, drej og 100 m tilbage 1,5 m mellem

Ja, hvis din have er stor nok til at du har plads til dét uden flere drej.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-04 12:46

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country>

> Ja, hvis din have er stor nok til at du har plads til dét uden flere drej.

Det er den faktisk (4 Ha)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-11-04 14:14

> [...]
> jordvarme?
>
> Og evt. også forskellen i princip mellem jordvarme og luft/luft

Bertel har forklaret princippet med jordvarme, der stammer fra
radioaktive processer i Jorden.

Ved luft-luft anlæg sker det, at luftens indhold af vanddamp fortættes.
Det er i hovedsagen denne fortætningsvarme, der udnyttes.
Princippet har været anvendt i mange år i stalde, hvor der er store
mængder fugt.
Der sker en lille udnyttelse af varmeenergien i luften, der afkøles.
Denne del er imidlertid meget beskeden, da varmekapaciteten for
luft er lille.

Når fabrikanterne beretter om udnyttelsesgrader på anlæggene på
2-300 % er det forholdet mellem den anvendte el-energi og den
producerede varmeenergi.
Her skal man imidlertid huske på, at elenergien er fremstillet på
et kraftværk med ca. 40 % udnyttelse af varmeenergien.
Så der er ikke tale om en perpetuum mobile,

Per A. Hansen

Fra : Omnolog HMH

Dato : 04-11-04 17:24

> [...]
> Det er i hovedsagen denne fortætningsvarme, der udnyttes.
> Princippet har været anvendt i mange år i stalde, hvor der er store

.... vil det sige, at man puster tør varm luft ind i huset? Eller bruger man
to uafhængige systemer?

Fra : Filip

Dato : 05-11-04 08:37
Fra : Brian Elmegaard

Dato : 05-11-04 08:54

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> Bertel har forklaret princippet med jordvarme, der stammer fra
> radioaktive processer i Jorden.

Det er ikke rigtigt. Geotermi skyldes de radioaktive processer, men
der skal man dybt ned.
Jordvarme i haver kommer fra oplagret solvarme.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be/be.html

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-11-04 10:10

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke rigtigt. Geotermi skyldes de radioaktive processer, men
> der skal man dybt ned.
> Jordvarme i haver kommer fra oplagret solvarme.

Det kommer an på, hvor dybt man lægger slangerne.
I 1/2 -1 m dybde når der ikke meget solvarme ned.
Jordvarmeanlæg fungerer skam også når jorden er
bundfrosset!
Jordkloden udsender mere varme end den modtager.
Det skyldes energiproduktion fra især radioisotopen K-40.
Dette varmeflow er hovedsageligt det, der udnyttes af jordvarmeanlæg,
Man kan se det om foråret når frosset jord tø´s op - det sker hovedsageligt
nedefra.

Per A. Hansen

Fra : Filip

Dato : 07-11-04 12:34

> [...]
> Dette varmeflow er hovedsageligt det, der udnyttes af jordvarmeanlæg,
> Man kan se det om foråret når frosset jord tø´s op - det sker

Selvfølgelig kommer der en lille del energi fra jordens indre, men grunden
til at det virker når jorden er bundfrossen er at vandet er tilsat en brine
som cirkulere i rørene så de ikke fryser. Derfor kan man hente energi fra en
bundfrossen jord. Temperaturen i 1 meter er ikke konstant hele året rundt.
Den svinger med årstiden. Jeg kan ikke lige huske de exakte tal, men jeg
mener at jordtemperaturen svinger fra 0/5 grader henholdsvis forår/efterår.
da jorden er koldest i februar/marts og varmest i oktober. Temperaturen i
rørene kan sagtens komme ned på -3 grader så der er masser af energi at
hente i den kolde jord.

Gå ind på denne side:
http://www.kh-nordtherm.dk/jordvarme1.htm

Uddrag fra siden:********************************
Er det nu solvarme, eller er det jordens indre varme, man henter energien
fra ?

Forsøg viser, at rør der er placeret 1,5 m nede i jorden, kan optage 20 til
30 Watt per løbende meter. Den energi, der har geometrisk oprindelse, altså
stammer fra jordens indre varme, er i de afstande, der her er tale om,
ifølge Geoteknisk Institut omkring 0,4 til 0,7 Watt per løbende meter, altså
2 til 3% af den energi, som varmeoptageren i alt samler op fra jorden. Det
er således korrekt at tale om solvarme, idet den energi, der anvendes, er
opsamlet solenergi

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-11-04 13:11

"Filip" <filipravn@FJERN DET MED STORT get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså 2 til 3% af den energi, som varmeoptageren i alt samler op fra
> jorden. Det er således korrekt at tale om solvarme, idet den energi, der

Wll, jeg er ikke enig med sidens konklusioner.
Om sommeren er Solens rolle ret stor - men ikke om vinteren, hvor
hovedparten
af jordvarmen udnyttes.
Det meste solvarme, der optages i jorden om dagen, forsvinder igen om
natten, når
temperaturgradienten vender.
I vinterhalvåret, hvor der anvendes mest varmeenergi er Solens indflydelse
minimal.
Jordens varmegradient må 0.3 gr. C/100 m virker hele året rundt.

Per A. Hansen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 19-11-04 11:15

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> minimal.
> Jordens varmegradient må 0.3 gr. C/100 m virker hele året rundt.

Jeg vil give Per, Philip og hjemmesiden ret. Jordens afkøling er overlejret forskellige klimatiske
variationer. Den geotermiske gradient er siden istiden ikke reeqvilibreret, sommer og
vintervariationer såvel som dag og nat variationer kan ligeledes registreres i forskellig dybde -
men grundlæggende er det de klimatiske variationer der dominerer. Slangerne må nødvendigvis nedkøle
den jord de ligger i, så de må være indenfor rækkevidde af sommerens opvarmning. Udenfor denne
rækkevidde vil genopvarmningen af slangen falde i takt med at den omliggende jord bliver nedkølet
til samme temperatur.

Det er ikke nemt at finde referencer, men fra

http://www.cosis.net/abstracts/EAE03/10765/EAE03-J-10765.pdf
depth of zero annual amplitude is 18 m and the permafrost thickness is estimated

to be approximately 220 m.

A smooth temperature profile indicates relatively uniform

ground thermal properties and little geothermal disturbance other than from recent

changes in the upper thermal boundary (the ground surface).

kan du læse, at forskellene i sommer/vinter-temperatur (annual amplitude) forsvinder i 18 m's dybde.

Det er med andre ord ikke jordvarme at hente i dybden, mens det stadigvæk kan lade sig gøre nær
overfladen. Det er måske ikke et godt eksempel, men illustrerer princippet om, at det reelt er
solvarme som hentes.

Carsten