Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera for nybegynder
Fra : Mus

Dato : 04-11-04 08:34

Nu spørger jeg igen og håber ikke jeg bliver alt for træls

Jeg har nu begrænset mig til 4 kameraer - tror jeg da. Kameraet skal kun
bruges til familiebrug.

Har begrænset mig til

Canon Powershot S1 Is - måske for meget for en der er totalt grøn

Olympys 310 3,2 mill pixiels - men dyrt XD kort så vidt jeg har forstået

Canon Powershot A400

Canon Powershot A75 har fået super god kritik på de forskellige sider om
digitale kameraer rundt omkring ( i hvert fald de sider jeg har set på)

I går var vi så sammen med nogle venner der sagde digitalt zoom overhovedet
ikke var noget værd. Skulle jeg have zoom var det optisk zoom jeg kunne
bruge til noget - ellers kunne jeg lige så godt lade være.

Hmm ser jeg på feks Canon Powershot S1 Is på edbpriser.dk står der både
"Digitalkamera / 3.2 x Digital Zoom" og "Zoomobjektiv / 10 x Optisk Zoom".
Hvad er der så optisk eller digitalt - og husk lige jeg er totalt og
fuldkommen grøn, hvis i synes det er et dumt spm.

Hvad siger i ellers til mit udvalg?

LN

Fra : HKJ

Dato : 04-11-04 08:42

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message
> [...]
> ikke var noget værd. Skulle jeg have zoom var det optisk zoom jeg kunne
> bruge til noget - ellers kunne jeg lige så godt lade være.

Det er så næsten rigtigt.
Hvis du altid tager billedet i højeste opløsning, kan du lave "digital zoom"
på en computere, når du kommer hjem.

Hvis du ikke bruger højeste opløsning, og/eller foretrækker at undgå
computeren, så er digital zoom en udmærket nødløsning.

> [...]
> Hvad er der så optisk eller digitalt - og husk lige jeg er totalt og
> fuldkommen grøn, hvis i synes det er et dumt spm.

Begge dele. Hvis den optiske zoom ikke er kraftig nok, kan du hjælpe med
digital zoom.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 04-11-04 08:55

> [...]
> Hvad er der så optisk eller digitalt - og husk lige jeg er totalt og
> fuldkommen grøn, hvis i synes det er et dumt spm.

Her finner du litt om forskjellen på optisk og digital zoom:
http://www.fototips.no/index.php?fra=t&side=digitalzoom

Mvh Reidar

Fra : fam. Ager

Dato : 04-11-04 09:19

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges til familiebrug.
>
> Har begrænset mig til
>
> Canon Powershot S1 Is - måske for meget for en der er totalt grøn

slet ikke,da du har en auto funktion hvor kameraet styrer det hele....

> Olympys 310 3,2 mill pixiels - men dyrt XD kort så vidt jeg har forstået

kender det ikke...

> Canon Powershot A400

kender det ikke

> Canon Powershot A75 har fået super god kritik på de forskellige sider om
> digitale kameraer rundt omkring ( i hvert fald de sider jeg har set på)

rigtig men ikke meget zoom

> [...]
> ikke var noget værd. Skulle jeg have zoom var det optisk zoom jeg kunne
> bruge til noget - ellers kunne jeg lige så godt lade være.

rigtig digital zoom kan ikke bruges til noget, hvis du bruger det vil du få
grov kornede billeder, du kan sammen ligne digital zoom med et forstørrelses
glas!!

> Hvad er der så optisk eller digitalt

digital zoom kan vel folklares som en slags forstørrelseglas, den forstørre
bare,derved kommer det tættere på,men du får et meget groft og dårligt
billed......

optisk er at du trække det tættere på med hjælp af den optik du har på
kameraet....du ser ingen forringelse overhovedet......
nok den mest forstålige måde at forklare på uden alt det der tekniske....

s1 IS har begge dele ja....3 gange digital zoom, se bort fra det......
men så har den også 10 gange optisk zoom!!!! det er rigtig meget....og hvis
du ikke havde
IS funktion på en sådan zoom, ja så vil jeg påstå at den er meget svær at
holde......

> Hvad siger i ellers til mit udvalg?

jamen da jeg ikke kende alle kameraer, så vil jeg ikke påstå så
meget......Men stadig sige at S1 IS er en meget fint kamera.......også til
en nybegynder som du kalder dig selv,du kan vokse med dette kamera....derved
mener jeg at du kan gå fra fuld automatisk til fuld manuel.........

held og lykke med dit valg.......

torben

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 10:09

fam. Ager <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cmcolj$5ga$1@news.cybercity.dk...

> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> slet ikke,da du har en auto funktion hvor kameraet styrer det hele....

er det tungt? I forhold til andre digitale kameraer?

> [...]

> kameraet....du ser ingen forringelse overhovedet......
> nok den mest forstålige måde at forklare på uden alt det der tekniske....

Tak

> [...]
> du ikke havde
> IS funktion på en sådan zoom, ja så vil jeg påstå at den er meget svær at

Ok det vil sige at alle dem jeg har set på faktisk har begge dele, men s1 IS
er det med størst zoom.

> [...]
kamera....derved
> mener jeg at du kan gå fra fuld automatisk til fuld manuel.........

Tak
Hæ hæ glæder mig uanset valget. Nu skal der skrabes penge sammen og ønskes
penge til jul så må vi se, hvad det kan blive til.
Nu lyder jeg næsten som en ung tøs he he. Det er jeg ikke(kunne ellers være
skønt) - bare fattig - og uden forstand på kameraer

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-11-04 11:10

Mus wrote:

> fam. Ager <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:cmcolj$5ga$1@news.cybercity.dk...

> er det tungt? I forhold til andre digitale kameraer?

Det vejer i brugbar stand: kamera, batterier, halsstrop,
hukommelseskort, beskyttelses-hætte

520 gram (jf. min køkkenvægt)

Om det er tungt i forhold til andre kameraer. Tja det kan det meget vel
være. Tilgengæld skal man jo ikke rende rundt med det i flere time i
hånden.
Når du tager en foto-serie af dit barn, så tager det et kvarters tid
(ekskl. forberedelser og efterbehandling). Måske endda kortere fordi du
ikke kan få barnet til at "koncentrere" sig om opgaven.

> Ok det vil sige at alle dem jeg har set på faktisk har begge dele, men s1 IS
> er det med størst zoom.

Der findes faktisk andre kameraer som har 10x optisk zoom endda også
mere.

http://shorterlink.com/?DFSTRY
(linker til edbpriser's resultatliste over en søgning på minimum 10x
optisk zoom)

> [...]
> Nu lyder jeg næsten som en ung tøs he he. Det er jeg ikke(kunne ellers være
> skønt) - bare fattig - og uden forstand på kameraer

Jeg tilslutter mig torbens udsagn her i tråden.

mvh

Carsten Riis

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 11:43

> [...]
>
> Om det er tungt i forhold til andre kameraer. Tja det kan det meget vel
> være. Tilgengæld skal man jo ikke rende rundt med det i flere time i

det kommer jo an på hvor man fotograferer. Hvis det er hjemme ja, men feks i
zoologisk have har man det jo med hele tiden.

Men hmm, et ½ kg lyder jo ikke vildt.

> Der findes faktisk andre kameraer som har 10x optisk zoom endda også
> mere.

Ja ok det er jeg klar over. Det var mig der fomulerede mig forkert - mente
af dem jeg har kig på. Altså de 4 (måske 5 Canon poweshot s50 har lige
sneget sig med i udvalget

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-11-04 12:11

Mus wrote:

> det kommer jo an på hvor man fotograferer. Hvis det er hjemme ja, men feks i
> zoologisk have har man det jo med hele tiden.

Det har man jo halssstroppen til.

> s1 IS

> Ja ok det er jeg klar over. Det var mig der fomulerede mig forkert - mente
> af dem jeg har kig på. Altså de 4 (måske 5 Canon poweshot s50 har lige
> sneget sig med i udvalget

Ok, my mistake.

Du har naturligvis ret.

mvh

Carsten

Fra : Erik W.

Dato : 04-11-04 10:21

"fam. Ager" skrev i news:cmcolj$5ga$1@news.cybercity.dk...

> rigtig digital zoom kan ikke bruges til noget, hvis du bruger det vil du

> grov kornede billeder, du kan sammen ligne digital zoom med et
forstørrelses
> glas!!

Dette er ikke nogen god sammenligning. - Et forstørrelsesglas er jo netop en
optisk forstørrelse med en linse.
En bedre metafor for digital zoom er den forstørrelse, som man kan opnå ved
at klippe et billede til så det kun viser moster Gerda og så putter du det i
en kopimaskine og forstørrer det indtil billedet har samme størrelse som
før. På denne måde så forstørrer man billedet uden at der kommer nye
informationer til, med kvalitetstab til følge.

> [...]
kamera....derved
> mener jeg at du kan gå fra fuld automatisk til fuld manuel.........

Jeg synes at det er et dårligt råd. Mus skriver i en tidligere tråd (som du
også deltog i) at hun vil have et kamera fordi hun venter barn, og at hun
er sikker på hun aldrig vil blive decideret fotointeresseret. Kameraet skal
være billigt og må ikke fylde ret meget Imho er det forkert at anbefale et
kamera med telezoom, der ovenikøbet overskrider budgettet og fylder alt for
meget til at ligge i en inderlomme.

Mvh Erik

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 10:36

> [...]
et
> kamera med telezoom, der ovenikøbet overskrider budgettet og fylder alt

Hæ hæ har du så et godt bud?

LN

Fra : Erik W.

Dato : 04-11-04 10:51

"Mus" skrev i news:4189f5bc$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hæ hæ har du så et godt bud?

Ja: news:4189f93c$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

Mvh Erik

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 11:46

Erik W. <erik.w@surfmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4189fb71$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Mus" skrev i news:4189f5bc$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja: news:4189f93c$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
>
> Mvh Erik

Nu kommer der lige endnu et dumt spm. Hvorfor henviser du til et link i
stedet for at skrive det direkte?
Er der en eller anden fidus?
Hvis jeg svarer dette link - hvor lægger svaret sig så?

LN

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 11:50

Erik W. <erik.w@surfmail.dk> skrev i en
> [...]

sorry

Nå ok nu har jeg set indlægget det ligge længere nede. Troede igen det var
et indlæg jeg ikke kunne se. det sker af og til. endda også nogen gange dem
jeg selv skriver. Nogen der kender grunden.

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-11-04 12:14

Mus wrote:

> Nå ok nu har jeg set indlægget det ligge længere nede. Troede igen det var
> et indlæg jeg ikke kunne se. det sker af og til. endda også nogen gange dem
> jeg selv skriver. Nogen der kender grunden.

Noget med nogen instillinger i OutlookEkspress

Siden jeg ikke har forstand på OE, så vil jeg henvise til, at du spørger
gutterne/gutinderne i
new:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express

mvh

Carsten Riis

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-11-04 11:13

"Erik W." wrote:

> Jeg synes at det er et dårligt råd. Mus skriver i en tidligere tråd (som du
> også deltog i) at hun vil have et kamera fordi hun venter barn, og at hun
> er sikker på hun aldrig vil blive decideret fotointeresseret.

Det er nu ikke helt rigtig:

Der skriver hun, at hun gerne vil have noget at "vokse" med.

Hvad vokse med betyder i denne sammenhæng. Det ved jeg så ikke.

mvh

Carsten Riis

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 11:53

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418A00B4.A066ACE0@carben.dk...

> [...]
>
> Der skriver hun, at hun gerne vil have noget at "vokse" med.
>
> Hvad vokse med betyder i denne sammenhæng. Det ved jeg så ikke.

hæ hæ nok også svært. Ikke veje helt vildt hvis man skal have det med på tur
og være for avanceret til en nybegynder og stadig så man har en lidt at
pille ved hvis interessen skulle vækkes(tror det nu ikke).

Nok en mellemting. Svært at forklare. Ikke er til 700 kr fra nyt altså.

LN

Fra : Erik W.

Dato : 04-11-04 10:41

"Mus" skrev i news:4189d93c$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nu spørger jeg igen og håber ikke jeg bliver alt for træls

Ikke spor. Men når du har et nyt spørgsmål kan du godt stlle det i en af de
emnetråde du allerede har lavet, man behøver ikke at lave en ny emnetråd
hver gang.

> Jeg har nu begrænset mig til 4 kameraer - tror jeg da. Kameraet skal kun
> bruges til familiebrug.
> Har begrænset mig til
>
> Canon Powershot S1 Is - måske for meget for en der er totalt grøn

Det ved jeg såmen ikke, det kan sikkert tage rigtigt gode billeder på auto,
men det er som jeg ser det skudt fuldstændigt ved siden af i forhold til det
du siger er dine behov. Et dyrt kamera med telezoom, som ovenikøbet er
betydeligt mere klodset end andre kameraer, så det ikke kan ligge i
frakkelommen når i er ude med barnevognen.
Til familiefotos har man ikke brug for telezoom. de andre kameraer som er
nævnt har rigelig tele til at man komme på en god afstand, hvis onkel Hans
har fået et par genstande for meget . - Imho vil en vidvinkel-zoom til
familiefotos være mere interessant som eksempelvis Canon S60
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=89029 - men da den er en
overskridelse af budgettet har jeg ikke villet anbefale den. Den har dog den
fordel at den bruger CF-kort som er billige og nemme at få fat i og få
kortlæsere til.

> [...]
>
> Canon Powershot A75 har fået super god kritik på de forskellige sider om
> digitale kameraer rundt omkring ( i hvert fald de sider jeg har set på)

Det er alle tre rigtigt gode kameraer, de to første er gode og billige. Det
sidste lidt bedre og lidt dyrere. A400 er meget kompakt og trendy.

> [...]
> Hvad er der så optisk eller digitalt - og husk lige jeg er totalt og
> fuldkommen grøn, hvis i synes det er et dumt spm.

Det er meget enkelt - du skal bare ignorere det der står om digital zoom.
Det er en kunstig forstørrelse af billedet, der svarer lidt til at beskære
og forstørre igen, med kvalitetstab til følge. Det vil ikke være noget du
kommer til at bruge, fordi du vil have det slået fra.

Mvh Erik

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 12:00

Erik W. <erik.w@surfmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4189f93c$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
de
> emnetråde du allerede har lavet, man behøver ikke at lave en ny emnetråd

Ok tænkte bare at ingen ville læse det så. Synes det er min erfaring fra
andre nyhedsgrupper, at så snart der skal scrolles mere en bare en smule
, så læser folk det ikke. Men det kan da være denne nyhedsgruppe er
anderledes. Første gang jeg var herinde for 2-3 dage siden.

> [...]
den
> fordel at den bruger CF-kort som er billige og nemme at få fat i og få

Ok havde bemærket s50, men vil lige gå ind og se på s60 også

> Det er alle tre rigtigt gode kameraer, de to første er gode og billige.
Det
> sidste lidt bedre og lidt dyrere. A400 er meget kompakt og trendy.

Ok tak. det lyder da ikke til at det er de værste kameraer jeg så har kig
på.

Ok tak

LN

Fra : emj

Dato : 04-11-04 13:17

On Thu, 4 Nov 2004 12:00:22 +0100, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> [...]
>
>Ok tænkte bare at ingen ville læse det så. Synes det er min erfaring fra
>andre nyhedsgrupper, at så snart der skal scrolles mere en bare en smule

Det er noget vrøvl. Der skal da netop ikke scrolles, hvis man har hele
emnet samlet i en tråd.
Hilsen emj

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 14:03

emj <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gb7ko0ldkf6svqig8435e0rk38nonl3a32@4ax.com...

> Det er noget vrøvl. Der skal da netop ikke scrolles, hvis man har hele
> emnet samlet i en tråd.
> Hilsen emj

Hvad det skal der da. Allerede når det er et par dage gammelt.
Men pyt - var ikke klar over det var så stort et problem.

Næste gang skal jeg nok sørge for at skrive i samme tråd og så håbe at der
er nogen der ser det.
Som sagt så kender jeg ikke denne nyhedsgruppe så godt endnu.

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-11-04 14:04

Mus wrote:

> [...]
> er nogen der ser det.
> Som sagt så kender jeg ikke denne nyhedsgruppe så godt endnu.

Jeg føler ikke, at det er noget problem.
Men sådan er vi så forskellige.

Derudover kunne man så vælge, at lave samme overskrift og en tilføjelse
a la: Part II.
For at vise potentielle hjælpere, at man er kommet ud over den
oprindelige problemstilling, men alligevel ligger den nye i forlængelse
heraf.

Det gjorde jeg her i foråret/sommers da jeg skulle have kamera. Og det
blev ikke kommenteret.

Det skal så lige siges, at vi er nede i småtingsafdelingen rent
netikette-mæssigt.

mvh

Carsten Riis

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 14:31

> [...]
> For at vise potentielle hjælpere, at man er kommet ud over den
> oprindelige problemstilling, men alligevel ligger den nye i forlængelse

Yep det vil jeg tænke over hvis der bliver en part III. Hvis ikke jeg så
vælger at skrive i den gamle tråd.

> [...]
> blev ikke kommenteret.
>
> Det skal så lige siges, at vi er nede i småtingsafdelingen rent

Men du og alle andre skal i hvert fald indtil videre have mange tak for
hjælpen.
Det jeg tror der nu skal seke, er at jeg skal prøve at have de 5
forskellige kameraer i hænderne - for jeg er egentlig ikke kommet videre
herfra. Men da nok bekræftet i det ikke er de værste valg Og ja så skal
jeg jo spare op he he.

LN

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-11-04 14:13

> Som sagt så kender jeg ikke denne nyhedsgruppe så godt endnu.

Det har intet med denne specifikke nyhedsgruppe at gøre. Det er almindelig
god adfærd i _samtlige_ nyhedsgrupper. Du kan læse mere her:
http://www.usenet.dk/netikette/.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Mus

Dato : 04-11-04 14:40

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cmd9tj$nq4$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Det har intet med denne specifikke nyhedsgruppe at gøre. Det er almindelig
> god adfærd i _samtlige_ nyhedsgrupper. Du kan læse mere her:

Jeg har bare aldrig oplevet at det var et stort problem i andre grupper - jo
hvis der er en der feks har spurgt om det samme 5 indlæg længere nede.

Men som jeg har skrevet nogle gange, så må jeg jo hellere være opmærksom på
dette en anden gang

LN

Fra : Johnny

Dato : 06-11-04 16:54

Hej Mus..

Fandt du et godt kamera og hvilken model faldt valget ud til?

/Johnny

Fra : Erik W.

Dato : 04-11-04 14:36

"Mus" skrev i news:418a2654$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad det skal der da. Allerede når det er et par dage gammelt.
> Men pyt - var ikke klar over det var så stort et problem.

Det er det heller ikke. Jeg nævnte det kun fordi du selv udtrykte bekymring
mht til at have postet for mange spørgsmål.

> Næste gang skal jeg nok sørge for at skrive i samme tråd og så håbe at der
> er nogen der ser det.

Det er en balance - selvfølgelig har du ret i at hvis tråden glider for
langt tilbage i glemslens tåger, så er der måske ingen som ser den. Hvis du
synes at tråden er for gammel eller at den nye tråd handler om noget helt
andet, så skal du bare holde tungen lige i munden og lave en ny tråd.

Mvh Erik

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 04-11-04 12:25

On Thu, 4 Nov 2004 08:34:05 +0100, Mus wrote:

> Canon Powershot S1 Is - måske for meget for en der er totalt grøn

Det tror jeg ikke. Du sætter det bare til fuldautomatik og i takt
med at du bliver bedre, så kan du sætte dig ind i alle de andre
ting det kan.

Jeg har faktisk næsten lige skrevet en anmeldelse af S1 -
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=2085 - den er
skrevet for almindelige mennesker, ikke foto-folk.

> I går var vi så sammen med nogle venner der sagde digitalt zoom overhovedet
> ikke var noget værd.

Stort set, ja. Se evt. på billedet i anmeldelsen, som er zoomet
digitalt 3,2x - det er totalt uldent.

> Hvad siger i ellers til mit udvalg?

Det er nogle gode kameraer S1 er lidt større end de andre du
nævner, men du får så til gengæld nogle mere muligheder med 10x
zoom og IS.

--
Stig - remove the 'no's to send me mail
Synchronize your bookmarks: http://syncit.goth.dk/