Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Heldigt billede
Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 19:51

Hej alle

Nogle gange er man heldig at et billede, som blot er taget i farten og kun
for sjov, fanger et sjovt glimt. Se her:
http://www.henrikaaen.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-84

Hilsen Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-04 20:00

"Henrik Aaen" <haa-at-gvdnet-dot-dk> wrote in message

> http://www.henrikaaen.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-84

Trænger til strammere beskæring og ikke mindst justering af
lys/kontrast/farver. Dejlig udtryk. Sønnike?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : KNL DtP

Dato : 03-11-04 20:27

"Henrik Aaen" <haa-at-gvdnet-dot-dk> skrev i en meddelelse

> Nogle gange er man heldig at et billede, som blot er taget i farten og kun
> for sjov, fanger et sjovt glimt.

Det er et rigtigt godt billede du her har taget, men som Jens skriver, så
mangler billedet kontrast og farvemætning.

Jeg har lige tilladt mig at lave en hurtigt justering af billedet:
http://knl-dtp.dk/temp/glad_dreng_forbedret.jpg

Kontrasten er hævet ved at bruge Image > Adjustments > Levels. Farvemætningen
er hævet med Hue/Saturation og farverne justeret en smule med Color Balance.
Desuden har jeg lysnet området ved øjnene med Dodge-værktøjet. Slutligt har
det fået lidt ekstra Sharpen, og baggrunden en smule Blur More. Jeg håber, at
du synes disse små justeringer har forbedret dit flotte skud.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Dennis Meng

Dato : 03-11-04 21:19

> [...]
at
> du synes disse små justeringer har forbedret dit flotte skud.

Kristian, jeg har et foto fra en skovtur i søndags - som jeg finder "ringe"
faktisk er alle mine fotos fra i søndags ringe (se tidligere tråd fra mig).
Hvis jeg sendte dig et, ville du så prøve at "redde" det, og evt. lave en
beskrivelse af redningsaktionerne i photoshop???
For jeg synes dælme at den justering du har lavet på ovenstående er tip top
..... og hvis jeg kunne få prikket "hul" i den slags justering, udfra et jeg
har taget, så ville det være superb.

Min mail er god nok, hvis du fjerner den tekst der hedder "fjerndette" ....
så kan vi evt. lige kommunikere der - såfremt du lige vil prøve at bruge 10
mins på det?

/Dennis

Fra : KNL DtP

Dato : 03-11-04 21:30

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

> Min mail er god nok, hvis du fjerner den tekst der hedder "fjerndette" ....
> så kan vi evt. lige kommunikere der - såfremt du lige vil prøve at bruge 10
> mins på det?

Tjeck mail : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 03-11-04 22:05

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg sendte dig et, ville du så prøve at "redde" det, og evt. lave en
> beskrivelse af redningsaktionerne i photoshop???

www.knl-dtp.dk/temp/efteraar_i_skoven1.jpg (før)

www.knl-dtp.dk/temp/efteraar_i_skoven2.jpg (efter)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 03-11-04 22:55

> www.knl-dtp.dk/temp/efteraar_i_skoven1.jpg (før)
>
> www.knl-dtp.dk/temp/efteraar_i_skoven2.jpg (efter)
>
> MVH
>
> Kristian
> www.knl-dtp.dk

Hej Kristian

Hvis du har sendt beskrivelsen af dit arbejde til Dennis Meng, kunne man så
ikke overtale dig til at lave et copy-paste ind i nyhedsgruppen?
Det er altid rart med et par ekstra fif til justering af farverne osv.

--
Mvh.
Jens Christensen -der synes du har forbedret billedet en hel del!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-11-04 23:14

In article <418953c8$0$33735$14726298@news.sunsite.dk>, Jens Christensen wrote:
> Hvis du har sendt beskrivelsen af dit arbejde til Dennis Meng, kunne man så
> ikke overtale dig til at lave et copy-paste ind i nyhedsgruppen?
> Det er altid rart med et par ekstra fif til justering af farverne osv.

Her er enten brugt levels eller shadow/highligth til at hente
noget frem fra det mørke, og så en ordentlig gang saturation.

Fra : KNL DtP

Dato : 04-11-04 18:42

meddelelse news:slrncoim1m.ul.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Her er enten brugt levels eller shadow/highligth til at hente
> noget frem fra det mørke, og så en ordentlig gang saturation.

Det var sådan set bare Levels (i et justeringslag, for at være nøjagtig), en
hjemmelavet action for farveforøgelse (digital color grading), samt noget Burn
og Dodge hist og her.

Er ikke kommet efter at bruge Shadow/Highlight-funktionen - laver selv de
fleste justeringer i RAW-programmet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-11-04 19:27

In article <418a69dd$0$23067$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, KNL DtP wrote:
> Er ikke kommet efter at bruge Shadow/Highlight-funktionen - laver selv de
> fleste justeringer i RAW-programmet.

Den er ellers ret god. Det er en slags levels/curves der anvendes
på de n-procent lyseste eller mørkeste toner. Man kan lave det samme
med curves, men det er meget lettere og hurtigere her.

Fra : KNL DtP

Dato : 04-11-04 19:37

meddelelse news:slrncokt3f.vf.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Den er ellers ret god. Det er en slags levels/curves der anvendes
> på de n-procent lyseste eller mørkeste toner. Man kan lave det samme
> med curves, men det er meget lettere og hurtigere her.

Jeg prøvede den lige på det mørke billede og wow! Den kan jo gøre at det
møjsommelige benarbejde på to sek. : )

Synes dog det er bedre givet ud at lave en god eksponering i kameraet og så
rettet på den i RAW-fremkaldelsen - meeen, er man uheldig, så er det godt nok
meget data at give af med Shadow/Highlight.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 04-11-04 18:39

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Hvis du har sendt beskrivelsen af dit arbejde til Dennis Meng, kunne man så
> ikke overtale dig til at lave et copy-paste ind i nyhedsgruppen?

Jo, naturligvis - den kommer her:

---
Det første der slog mig var, at billedet var underbelyst - altså for mørkt.
Der er som sådan ikke noget at sige til det, for motivet er meget vanskeligt
at fotografere: Du har en lys himmel bag trætoppene - og en meget mørk
skovbund, hvor folk går tur. Kameraet har forsøgt at finde en kombination af
lukkertid og blænde, som giver en belysning, der ligger mellem de to
ydrepunkter.

Næste kan kan du prøve at lave en spotmåling nede på jorden eller du kan prøve
at fotografere i RAW-format. Mere information om dette format i en lille
artikel jeg har skrevet: http://www.fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

For at gøre bunden i billedet lysere brugte jeg funktionen Image > Adjustments
> Levels. Grafen der nu kommer frem hedder et histogram, og er en analyse af
dit billede. I venstre side har du skyggen, højre side højlyset og i midten
mellemtonen. Du vil hurtigt kunne se, at er en masse sort på grafen nede i
venstre ende. Dette er er fordi meget af billedet er meget mørkt. Ved at
flytte den midterste skyder (den grå) mod venstre, gøre du mellemtonerne (dem
mellem sort og hvid) lysere. Bemærk hvordan detaljer, som før lå hen i dyb
skygge, nu kommer frem i lyset. Prøv med en indstilling på 1,50.

For at dæmpe toppen af træerne ned i lysstyrke, brugte jeg Burn-værktøjet
(brænding) og med en stor Brush og cirka 5% exposure, blev det mere passende.
Dermed tilpasser du lyset, så det bliver mere jævnt - selvom det i optagelsen
var meget forskelligt.

For at få noget liv i farverne, har jeg udviklet en række indstillinger
(action), som jeg kan afspille på billeder. Du kan læse om den her:
http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=26 og downloade
action-pakken her: www.knl-dtp.dk/download

Den jeg brugte hedder 'Summer', og ved at køre den på 100% et par gange,
kommer der rigtig liv i farverne, som bliver mere varme i det.

> Det er altid rart med et par ekstra fif til justering af farverne osv.

Bestemt - det er også sjovt at se, hvordan andre justerer billedet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 04-11-04 21:08

> Jo, naturligvis - den kommer her:

<resten klippet væk>

Jeg siger mange tak for din grundige beskrivelse!
Har aldrig rigtigt brugt burn-værktøjet. Det tror jeg, jeg vil gå i krig med
og se hvad det kan

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-11-04 22:04

Henrik Aaen wrote:
> Hej alle
>
> Nogle gange er man heldig at et billede, som blot er taget i farten og kun
> for sjov, fanger et sjovt glimt. Se her:
> http://www.henrikaaen.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-84

Hmmm... jeg kom til at tænke på, at jeg engang for mange år siden
lavede nogle reklamer for et firma der hed "Bosse", som solgte
udstyr til tandlæger, og de havde et tandlægebor der hed "Beaver",
og det blev til sloganet "Bosse's beaver bites better"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen