Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor 50 mm 1.8/1.4 historie
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 03-11-04 19:01

Hejsa

Jeg har kig på et Nikon 50 mm 1.8 eller 1.4 objektiv. Dette fås dog i en
masse ældre/nyere versioner. Er her nogen der kender dem alle, og som
kan liste dem i historisk korrekt rækkefølge - gerne med kommentarer på
fordele/ulemper?

Mvh
Gunnar

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-11-04 21:09

> [...]
> masse ældre/nyere versioner. Er her nogen der kender dem alle, og som
> kan liste dem i historisk korrekt rækkefølge - gerne med kommentarer på

Historisk rækkefølge (se serienummer link herunder)
først kom 50/2.0 i mindst 3 versioner med Ai
Senere kom versiober med Ais og sidst kom AF og heraf afledede versioner.

Min egen erfaring med Nikon's 50mm optikker er:
50mm 2.0, flere versioner (manuel fokus). Fremragende skarphed, nærgrænse
hhv 60com og 30cm
50mm 1.8, manuel (serie 427xxxx), lille, letvægt, perfekt
50mm 1.4, AF, skarp (men ikke fra bl. 1.4) plast hus.

Min foretrukne er 50/1.8 MF.
1.4'en er tungere, men kan ikke helt levere varen ved fuld åbning. Ved bl 2
og opefter er der (for mig) ingen synlig forskel.

50/1.8AF siges at være samme optiske konstruktion, pakket ind i plast og med
AF. Altså: skarp som en ragekniv.

Plastik udgaverne kan jeg ikke lide (det er noget personligt...)

De handles ofte til et pænt stykke under 1.000kr brugt.

Her er lidt Nikon optik links at starte med:

http://www.naturfotograf.com/lens_norm.html

Serienumre:
http://home19.inet.tele.dk/ne/nikon3.htm

Den store Malaysiske Nikon side har tilsyneladende ikke noget om normal
optik, men meget andet:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/

Bo //
-Nikonist

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 03-11-04 21:42

> Historisk rækkefølge (se serienummer link herunder)
> først kom 50/2.0 i mindst 3 versioner med Ai
> Senere kom versiober med Ais og sidst kom AF og heraf afledede versioner.

Hvad står AI og AIS egentlig for?

> [...]
> 50mm 1.8, manuel (serie 427xxxx), lille, letvægt, perfekt
> 50mm 1.4, AF, skarp (men ikke fra bl. 1.4) plast hus.

Tak for info

Mvh
Gunnar

Fra : HKJ

Dato : 03-11-04 21:54

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> wrote in message
> Hvad står AI og AIS egentlig for?

Læs her:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

Fra : RS

Dato : 03-11-04 22:35

Kan de bruges til Nikon D70.

Jeg var inde i en forretning i dag der solgte et 50mm 1.8 brugt, men de
påstod, at det ikke kunne benyttes til D70?

På forhånd tak...

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 04-11-04 08:54

>Jeg var inde i en forretning i dag der solgte et 50mm 1.8 brugt, men de
>påstod, at det ikke kunne benyttes til D70?

Er det et AI eller AIS (manuel fokus) kan det godt bruges til D70, men
du mister al form for lysmåling. Nogen vil mene det er et problem,
andre ikke.

Hvis du er ny udi feltet er det nok bedre at holde sig til AF eller
AFD-modellerne og her vil jeg istemme koret og foreslå at finde en
f1.8 - der er ikke meget paparazzi over den lille klump glas og
plastic, men den er skarp og har en lækkerlækker bokeh!

Mvh Anders
--
Anders Rostgaard Bystrup --- anders_FJERNbystrup@hotmail.com

"He who fights with monsters should be careful lest he thereby become
a monster. And if thou gaze long into an abyss, the abyss will also
gaze into thee." ---Friedrich Nietzsche

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-11-04 23:28

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message