Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et spørgsmål omkring D70 fotos
Fra : Dennis Meng

Dato : 02-11-04 16:49

Hejsa,

Nu var vejret jo godt i søndags, så jeg og konen tog på fototur i skoven.
Efter en flok skud og fin gåtur, skal jeg jo hjem at se hvad det er blevet
til.

MEN ... .til min stor rædsel, er faktisk hvert eneste billede en aaaanelse
sløret, som om det ikke er 100% i fokus ......... jeg brugte
center-fokusering på dem alle, og der var ikke langsomme lukketider.
Til en del af billederne benyttede jeg en SB800 blitz.

Er der nogen af jer, der har været ude for, at et helt læs af billeder I har
taget, virker som om de ikke er i fokus helt????
Jeg undres rigtigt meget over det nemlig ((

/Dennis

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-11-04 17:03

Dennis Meng wrote:
> [...]
> billeder I har taget, virker som om de ikke er i fokus helt????
> Jeg undres rigtigt meget over det nemlig ((

Der er kendte problemer med D70 og bagfokusering. Lav nogle testopstillinger
(nogle ens objekter forskudt fra hinanden) - brug helst stativ og største
blændeåbning (laveste blændetal), prøv fra forskellige afstande, for at
finde ud af om dit lider af det. Mit gjorde, men det blev fikset.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Dennis Meng

Dato : 02-11-04 17:19

> [...]
> blændeåbning (laveste blændetal), prøv fra forskellige afstande, for at
> finde ud af om dit lider af det. Mit gjorde, men det blev fikset.

Ja, det har jeg godt hørt om - men det er ikke det, har testet.....
tidligere.
Så skal det være fordi at det er "kommet til" efterfølgende????
Det er først nu den ikke tager knivskarpe billeder...... og der er ikke
leverpostej på linsen.

/Dennis

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-11-04 19:46

On Tue, 2 Nov 2004 17:19:08 +0100, "Dennis Meng"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

>Så skal det være fordi at det er "kommet til" efterfølgende????
>Det er først nu den ikke tager knivskarpe billeder...... og der er ikke
>leverpostej på linsen.

Der er vel kun at tage nogel nu - og se om de er skarpe nu - Det er
altid lettere at løs et problem, når man kan ændre end huske hvad der
var galt )

Er der nogen del af motivet på billederne som ER i fokus eller er
billederne sløret over alt (måske rystet?) ?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Dennis Meng

Dato : 02-11-04 20:12

> [...]
>
> Er der nogen del af motivet på billederne som ER i fokus eller er
> billederne sløret over alt (måske rystet?) ?

Ja, jeg må jo tage nogle test-skud og se hvad resultatet er....
Kan ikke forestille mig de er rystet - der var en rimelig hurtig shutter
(1/100 el. 1/60) ....

Der er intet i fokus.
Jeg kan evt. smide et full-size pic op et sted??

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-11-04 20:37

On Tue, 2 Nov 2004 20:11:55 +0100, "Dennis Meng"
> [...]

>(1/100 el. 1/60) ....
>
>Der er intet i fokus.
>Jeg kan evt. smide et full-size pic op et sted??

Jeg tro din beskrivelse er ok + evt. nye test skud.

En anden mulighed for at få dårlige fokuserede billeder er at anvende
AF-C mode (Continuous Servo), som er lukker prioteret, så når du
presser udløseren i bund tager D70 billedet uanset om der er fundet
fokus eller ikke.
AF-S mode (Single Servo) er fokus prioteret, så her åbner lukkeren
ikke før der er fokus uanset hvor meget trykker på udløseren. Men jeg
ved ikke om du benyttede AF-C i søndags i Custom nr. 2?

Fra : Dennis Meng

Dato : 02-11-04 21:20

> [...]
> ikke før der er fokus uanset hvor meget trykker på udløseren. Men jeg
> ved ikke om du benyttede AF-C i søndags i Custom nr. 2?

Jeg benyttede AF-S .... desværre vil jeg næsten sige, hehe... for ellers
kunne årsagen have været fundet!

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-11-04 20:39

On Tue, 2 Nov 2004 20:11:55 +0100, "Dennis Meng"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

>Kan ikke forestille mig de er rystet - der var en rimelig hurtig shutter
>(1/100 el. 1/60) ....

Du er vel tæt på rystegrænsen (1/brændvidden) så hvis du ikke har
holdt meget fast/stille ville 50-70 mm let kunne give rystede
billeder.

Fra : Dennis Meng

Dato : 02-11-04 21:33

> Du er vel tæt på rystegrænsen (1/brændvidden) så hvis du ikke har
> holdt meget fast/stille ville 50-70 mm let kunne give rystede
> billeder.

Hmm... jeg har normalt ingen problemer med ned til 1/30 i 70mm ......
så jeg tror ikke det er årsagen....

det gælder også billeder i 17mm 1/100 .....

Fra : Dennis Meng

Dato : 02-11-04 21:26

Et skud kan ses her:
www.boogies.dk/image.jpg

Det er full-size (ca 2,5mb)...

Jeg kan ikke se hvad årsagen måtte være umiddelbart
Men ER det ikke i non-focus ???

Fra : Dennis Meng

Dato : 02-11-04 21:59

og så har jeg lige lagt et test-skud op....

www.boogies.dk/testskud.jpg
igen fylder det ca. 2,5mb

er det skarpt, eller er det også en anelse sløret ??? personligt synes jeg
det sidste.

hvor kan jeg finde sådan en back-focus test skema?? så prøver jeg det
stunt igen nemlig ....

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-11-04 22:08

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen fylder det ca. 2,5mb
>
> er det skarpt, eller er det også en anelse sløret ??? personligt synes jeg
Jeg synes det er absolut glimrende. Husk at når det er i "fuld størrelse"
svarer det til et print der er måske 80 cm. bredt (afhængigt af
skærmstørrelse/opløsning) - og det er ikke en succes med et 6 mpix kamera.
:) Jeg fornemmer ikke nogen backfocus.

> hvor kan jeg finde sådan en back-focus test skema?? så prøver jeg det
> stunt igen nemlig ....
Sendes pr. epost til dig om 2 minutter.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Dennis Meng

Dato : 02-11-04 22:11

> [...]
> svarer det til et print der er måske 80 cm. bredt (afhængigt af
> skærmstørrelse/opløsning) - og det er ikke en succes med et 6 mpix kamera.

Men hvad synes du så om det første billede jeg lagde op ???

> Sendes pr. epost til dig om 2 minutter.

Tak, det er modtaget

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-11-04 22:46

> Men hvad synes du så om det første billede jeg lagde op ???

Jeg synes det er rigtig svært at vurdere, men der burde ikke være backfocus,
af den simple årsag at du har fokuseret på noget som er en del meter borte,
kører blænde 5,6 og en brændvidde på 18 mm, hvilket vil sige at alt, bortset
fra det der er ganske få meter borte, bør være skarpt... Husk også på, at
hvis der ikke er tilføjet "sharpening" nogen steder, virker et dSLR-billede
meget mindre skarpt end et non-dSLR-billede - men der er flere detaljer, og
med USM i f.eks. Photoshop, får man noget der er lige så skarpt som et
non-dSLR, men samtidig mere detaljeret. Det forudsætter naturligvis at der
er et godt stykke glas foran sensoren. :)

Fjong Meng. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Dennis Meng

Dato : 02-11-04 22:28

Nu har jeg lige lagt backfocus testskud ud...

www.boogies.dk/backfocus.jpg

igen, de fylder 2,5mb ca....

den er vel i orden???

ikke om jeg fatter at jeg har kunne brænde 50 billeder af i fint vejr, uden
at have et eneste skarpt ((

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-11-04 06:03

On Tue, 2 Nov 2004 22:28:28 +0100, "Dennis Meng"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

>ikke om jeg fatter at jeg har kunne brænde 50 billeder af i fint vejr, uden
>at have et eneste skarpt ((

Jeg tro stadigt at du skal tænke på et stativ, hvis du ikke kan holde
dig over tommelfingerreglen med lukkerhastighed på (1/ (brændvidden
*1,5 i beskæringsfaktor) ). Det har mange andre måtte sande før dig
) Og hvis dine krav er fuld skarphed /full size, er der ingen vej
uden om dette. Derfor slæber jeg ofte stativ med på fototurene.