Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sublim newbie...
Fra : Georg Olsen

Dato : 01-11-04 21:01

Jeg er lidt newbie, så jeg har et par spørgsmål ang. fotografering:

Er det hensigtsmæssigt at bruge flash,
når jeg skal tage billeder af månen?

Hvis jeg vil tage et foto af solopgangen,
skal lukketiden så være lige så lang,
som den tid det tager solen at kommer over horisonten?

Hvis jeg taler til blomsterne inden jeg fotograferer dem,
bliver billedet bedre, i hvert fald for nogle typer blomster,
har i erfaringer med det?

Er lukketiden den tid jeg holder udløserknappen nede?

Hvis jeg vil tage et foto af mig selv i spejlet,
bliver det så retvendt hvis jeg holder kameraet spejlvendt?

Jeg ved ikke hvad der er bedst at bede personer om,
jeg prøver at lave potrætter af,skal de sige
"cheese" eller "gedeost", jeg synes selv der er
lidt forskel fra person til person.
(Pigerne ser fine ud når de siger "cheese")

Hvis jeg vil fotografere en fugl i luften, er det så
brugbart at spænde et net op foran den, for at bremse den lidt,
så billedet bliver skarpere?

Kan/skal jeg købe et specielt stativ til at tage landskabsbilleder med,
her tænker jeg på at jeg måske kan komme højere op med og -holde
kameraet
mere horisontalt, med sådan et?

Hvilken huskeregel kan i anbefale, til at huske flashkortet,
inden man tager på en fotosession, det har det jo med at sidde
hjemme i computeren, når man endelig er kommet ud til noget rigtig
*godt*.

Ved i om man kan få en forsikring der dækker udstyr, der bliver
ødelagt, i forbindelse med at man tager nærbilleder af personer i
bussen?

Måske de mere erfarne kan give deres bidrag.

På forhånd mange tak.
Georg Olsen

Også kaldet G0 (GNul).

Fra : Knud I

Dato : 01-11-04 21:19

"Georg Olsen" <please@hurt.me.not> skrev i en meddelelse
> Jeg er lidt newbie, så jeg har et par spørgsmål ang. fotografering:
>
> Er det hensigtsmæssigt at bruge flash,
> når jeg skal tage billeder af månen?

Ja! ellers ved månen ikke hvornår du er færdig og den igen kan
slappe.
Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-11-04 21:45

Georg Olsen wrote:

> Også kaldet G0 (GNul).

Troll Alert!

jeg var lige ved at falde for disse tre gør, at jeg altså ikke kan tage
dine spørgsmål seriøse:

----------

-----------

mvh

Carsten Riis

Fra : Georg Olsen

Dato : 01-11-04 23:02

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> Georg Olsen wrote:
>
> jeg var lige ved at falde for disse tre gør, at jeg altså ikke kan
> tage
> dine spørgsmål seriøse:

Det skal du heller ikke!

G0 (GNul)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-11-04 22:39

In article <4186960d$0$277$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Georg Olsen wrote:
> Jeg er lidt newbie, så jeg har et par spørgsmål ang. fotografering:
>
> Er det hensigtsmæssigt at bruge flash,
> når jeg skal tage billeder af månen?

Så skal du have en langsom lukketid. Afstanden til månen er 384.000 km
og lyset bevæger sig siger 330.000 km/sekund. Så minimum 2.5 sekunds
lukketid hvis du skal have glæde af din blitz.

Men månen bevæger sig langt på 2.5 sekund. Typisk søger man 1/200s
eller hurtigere lukketider. Så hurtigt som muligt.

> Hvis jeg vil tage et foto af solopgangen,
> skal lukketiden så være lige så lang,
> som den tid det tager solen at kommer over horisonten?

Hvad mener du ? 12 timer ? Din lukketid skal være meget hurtig da solen
har meget lys. Lidt langsommere hvis forgrunden skal belyses.
De 12 timer vil kræve monterer kameraet på et stativ med
kuglehovede og drejer med.

> Hvis jeg taler til blomsterne inden jeg fotograferer dem,
> bliver billedet bedre, i hvert fald for nogle typer blomster,
> har i erfaringer med det?

Ja - dette gælder alle blomster. Klassisk musik får dem også
til at lyse op, og du kan hente et blændetrin her.

> Er lukketiden den tid jeg holder udløserknappen nede?

Nej. Lukketiden er den tid du ikke har knappen nede.

> Hvis jeg vil tage et foto af mig selv i spejlet,
> bliver det så retvendt hvis jeg holder kameraet spejlvendt?

Ja - men ikke hvis du har et spejrefleks. Så spejlvendes
det en ekstra gang.

> [...]
> "cheese" eller "gedeost", jeg synes selv der er
> lidt forskel fra person til person.
> (Pigerne ser fine ud når de siger "cheese")

Så få fyrene til at sige gedeost, og pigerne cheese.

> Hvis jeg vil fotografere en fugl i luften, er det så
> brugbart at spænde et net op foran den, for at bremse den lidt,
> så billedet bliver skarpere?

Det er en fordel hvis dit kamera ikke kan tage så mange billeder
per sekund.

> Kan/skal jeg købe et specielt stativ til at tage landskabsbilleder med,
> her tænker jeg på at jeg måske kan komme højere op med og -holde
> kameraet
> mere horisontalt, med sådan et?

Da jorden krummet, så skal det ikke holde kameraet horizontalt,
men være et særligt fotogrfi til landskab der bevæger kameraet i
en bue når du drejer det. De gode modeller kan indstilles til
dit objektiv.

> [...]
> inden man tager på en fotosession, det har det jo med at sidde
> hjemme i computeren, når man endelig er kommet ud til noget rigtig

Husk at skyde et billede af bilen inden du sætter dig ind.

> Ved i om man kan få en forsikring der dækker udstyr, der bliver
> ødelagt, i forbindelse med at man tager nærbilleder af personer i
> bussen?

Ja. Det er den anden passagers ansvarsforsikring.

> Måske de mere erfarne kan give deres bidrag.

hermed gjort.

Fra : Georg Olsen

Dato : 01-11-04 23:03

meddelelse news:slrncodb77.q9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Mange tak Poul H. Pedersen,
du fangede motivet, stillede skarpt og satte det i rammen

Også tak til Knud I

Venligst
G0 (GNul)

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-11-04 12:59

Georg Olsen wrote:
> [...]
> Mange tak Poul H. Pedersen,
> du fangede motivet, stillede skarpt og satte det i rammen

ROFL og tak for det!

--
Mvh, Ole Larsen.
Fotografiske billeder på http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Knud I

Dato : 02-11-04 20:44

> [...]
> en meddelelse

> Mange tak Poul H. Pedersen,
> du fangede motivet, stillede skarpt og satte det i rammen

Nu er jeg ikke så fototeknisk at jeg kunne give den forklaring Poul
H. kom med
men jeg bemærkede at dagen før måneformørkelsen ,hvor jeg havde været
ude
og øve mig på månebilleder uden blitz.
Her blev månen oppe så længe bagefter, at den til sidst var ret fuld.
Derfor vil jeg nok bruge bltiz for eftertiden

Mvh Knud

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-04 20:51

"Knud I" <Knud@kloven.dk> wrote in message

> Her blev månen oppe så længe bagefter, at den til sidst var ret fuld.

Månen er ofte fuld, har jeg bemærket. Jeg vil faktisk betegne månen som
kvartalsdranker.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-11-04 22:48

Georg Olsen wrote:
> Jeg er lidt newbie, så jeg har et par spørgsmål ang. fotografering:

> Måske de mere erfarne kan give deres bidrag.

Jeg tror at Jens Brunn, Benny Mortensen og Morten Wartou er de helt
rette for dig, så hvis du holder dig til dem, så skal du nok lære en
hel masse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-11-04 00:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg tror at Jens Brunn, Benny Mortensen og Morten Wartou er de helt
> rette for dig, så hvis du holder dig til dem, så skal du nok lære en
> hel masse...

Niels Riis Ebbesen kommer sig ikke over at jeg, en skide amatør, gang på
gang modbeviser hans påstande som værende usandfærdige og løgnagtige. Bl.a.
påstår Niels Riis Ebbesen, at et f/5.6 objektiv sagtens kan være et f/2.8
objektiv, som man bare har fjernet de største blændeåbninger på, fordi man
så kan sælge det som et f/5.6 objektiv, hvor største blændeåbning er den
skarpeste. En detalje som frontelementets størrelse (og deraf muligt
lysindfald) bekymrer ham ikke i hans forsøg på at overbevise andre om at han
har ret. I Niels Riis Ebbesens verden er fakta mindre vigtige end Niels Riis
Ebbesens egne opfattelser.

Ej heller bekymrer han sig om lovgivning - i Niels Riis Ebbesens verden er
Niels Riis Ebbesens holdninger mere korrekte end loven. Blandt andet kan man
fremhæve hans forkerte postulater om forældelsesret, reklamationsret,
garanti osv. Sjovt nok mener har også at have meget mere styr på regler for
varemærker end Patent- og Varemærkestyrelsens jurister. Sidstnævnte
diskussion førte til at jeg blev puttet i Niels Riis Ebbesens killfilter, på
trods af at han tidligere har skrevet at killfilter bruges "når barnlige
sjæle lige skal proklamere, at de har puttet den eller den i deres
kill-filter". Han postulerer desuden aldrig at have benyttet ukvemsord mod
andre, hvilket der vist ikke skal meget søgning til at modbevise.

Alt i alt er Niels Riis Ebbesen en yderst utroværdig person, som spreder om
sig med falske beskyldninger og løgne.

Georg, stol aldrig på den mand. Får du et svar fra ham (hvilket er en
sjældenhed, da det at hjælpe en "begynder" (begyndere=ca. alle andre end
Niels Riis Ebbesen selv) er noget han helst ikke nedværdiger sig til), så
sørg endelig for at få det bekræftet fra anden side.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : ab©

Dato : 02-11-04 09:19

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> [...]
> Alt i alt er Niels Riis Ebbesen en yderst utroværdig person, som spreder
> om sig med falske beskyldninger og løgne.

Nu er der jo ingen grund til totalt at nedbryde manden psykisk , men på
den anden side set, kan han jo ikke se hvad du skriver når han har
"forfremmet" dig til medlem af sit filter.

ab

Fra : Langgaard

Dato : 02-11-04 10:47

"ab©" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er der jo ingen grund til totalt at nedbryde manden psykisk , men

> den anden side set, kan han jo ikke se hvad du skriver når han har
> "forfremmet" dig til medlem af sit filter.

Nils har da ikke nosser nok til ikke at kikke på det der ryger i filteret,
for ham er det jo det mest spændende.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-04 12:32

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

> Nils har da ikke nosser nok til ikke at kikke på det der ryger i
> filteret, for ham er det jo det mest spændende.

Niels Gris Ebbesen har ikke nosser - punktum.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-04 12:31

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Jeg tror at Jens Brunn, Benny Mortensen og Morten Wartou er de helt
> rette for dig, så hvis du holder dig til dem, så skal du nok lære en
> hel masse...

Hvordan er det nu, man bruger et histogram, Niels Gris Ebbesen?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-04 12:50

"Georg Olsen" <please@hurt.me.not> wrote in message
> Jeg er lidt newbie, så jeg har et par spørgsmål ang. fotografering:
>
> Er det hensigtsmæssigt at bruge flash,
> når jeg skal tage billeder af månen?

Hvis det er en forholdsvis kraftig fill-flash, så ja.

> Hvis jeg vil tage et foto af solopgangen,
> skal lukketiden så være lige så lang,
> som den tid det tager solen at kommer over horisonten?

Nej, kun det halve, det ser flottere ud med en halv sol.

> Hvis jeg taler til blomsterne inden jeg fotograferer dem,
> bliver billedet bedre, i hvert fald for nogle typer blomster,
> har i erfaringer med det?

Du må i hvert fald endelig ikke råbe af dem.

> Er lukketiden den tid jeg holder udløserknappen nede?

Nej, det er den tid du lukker øjnene mellem flashblinkene.

> Hvis jeg vil tage et foto af mig selv i spejlet,
> bliver det så retvendt hvis jeg holder kameraet spejlvendt?

Det kommer an på om spejlet er med dobbelt reflekterende glas eller ej, så
det er svært at sige uden at kende det aktuelle spejl.

> [...]
> "cheese" eller "gedeost", jeg synes selv der er
> lidt forskel fra person til person.
> (Pigerne ser fine ud når de siger "cheese")

Så vælger du bare det, forudsat at de kan finde ud af det.

> Hvis jeg vil fotografere en fugl i luften, er det så
> brugbart at spænde et net op foran den, for at bremse den lidt,
> så billedet bliver skarpere?

Nettet skal bare være med meget tynde snore.

> Kan/skal jeg købe et specielt stativ til at tage landskabsbilleder med,
> her tænker jeg på at jeg måske kan komme højere op med og -holde
> kameraet mere horisontalt, med sådan et?

Du kan med store fordel bruge et lasernivelleringsapparat.

> [...]
> inden man tager på en fotosession, det har det jo med at sidde
> hjemme i computeren, når man endelig er kommet ud til noget rigtig

Hav altid 2 kort, så må det ene vel nødvendigvis sidde i kameraet.

> Ved i om man kan få en forsikring der dækker udstyr, der bliver
> ødelagt, i forbindelse med at man tager nærbilleder af personer i
> bussen?

Ja, det er vel bare et spørgsmål om præmiens og selvrisikoens størrelse.

> Måske de mere erfarne kan give deres bidrag.

Hermed gjort.

--
mvh/rg. Christian