Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
PS CS Camera Raw, Nikon
Fra : jhh

Dato : 30-10-04 22:17

Jeg har problemer med at importere Nikon NEF filer i PS CS.
Så snart jeg får billedet frem i converteren er billedet blevet mat i
farverne.

Hvis jeg åbner billedet i Nikons editor og gemmer det i jpeg eller tiff
er der ikke noget problem når jeg efterfølgende åbner billedet i PS CS.

?

Jens.

Fra : KNL DtP

Dato : 30-10-04 22:33

"jhh" <jhh@solrod-el.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har problemer med at importere Nikon NEF filer i PS CS.
> Så snart jeg får billedet frem i converteren er billedet blevet mat i
> farverne.

Det skyldes, at Adobe Camera RAW som standart er sat til en ret lav
farvemætning (saturation). Hvis du som standart ønsker mere smæk på farverne,
så åben et RAW-billede, sæt Saturation-skyderen på en passende værdi og tryk
på den lille sort pil i højre side. Vælg her Set Camera Default. Fremtidige
billeder vil nu som standart blive åbnet med en kraftigere farvemætning.

Husk på, at RAW-filer ikke har fået nogen efterbehandling - filen indeholder
de rå data fra kameraets sensor, og kan derfor virke kontrastløse, flade og
næsten uskarpe i forhold til f.eks. direkte skudte JPG-filer. Dette skyldes,
at kameraet har påført disse billeder de ændringer, du nu selv skal foretage i
f.eks. Photoshop.

Når billederne har kraftigere farver i Nikons eget program skyldes det måske,
at den kigger på de indstillinger kameraet står til, hvis det var
JPG-billedet. F.eks. vil den se at du her har sat til den max. farvemætning,
og derfor vælger Nikon converteren en tilsvarende høj indstilling.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : jhh

Dato : 30-10-04 22:50

Hej Kristian,
tak for et hurtigt præcist svar.
mvh. Jens

--
gfhgfhgk
bjjjk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-10-04 11:02

KNL DtP wrote:

> [...]
> det var JPG-billedet. F.eks. vil den se at du her har sat til den
> max. farvemætning, og derfor vælger Nikon converteren en tilsvarende

Når man åbner et NEFbillede i Capture 4 er de vigtigste raw-instillinger sat
til 'unchanged' i fht. hvad kameraet er indstille til. Og det ser ud til at
i hvert fald Niken View og den dertilhørende browser benytter disse
indstillinger - i hvert fald fremstår de akkurat som billederne ser ud i
Capture 4.

I øvrigt kan jeg stærkt anbefale at man ofrer de under en tusse, Capture One
koster. Min brug af Photoshop er stærkt formindsket siden jeg har fået dette
program. Hvis ikke der skal udføres egentlig manipulation (udskiftning af
himmel eller lign) er der ikke behov for andet til efterbehandling af NEF's.
Personlig synes jeg sharpen og USM i Capture 4 er 'pænere' (dvs. det ses
ikke så meget) som USM i Photoshop.
Og så kan funktionen DDE (Dynamic Exposure Extender) noget som virkeligt
sparker. Jeg har fået min tro på at en fotocensor kun kan spænde over 5
blænder rokket. Jeg henter detaljer ud af slagskygger, jeg ikke ville have
troet var der.

Så alt i alt er Capture 4 nok det bedste tilbehør jeg har til mit D70. Prøv
det - alle D70ejere har adgang til en gratis prøveversion.

vh
Jan