Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
USA vs. Gray market
Fra : David Johnsen

Dato : 30-10-04 14:20

Hejsa,

Hvis man ser på hjemmesider fra USA, hvor de sælger fotoudstyr, er der for
det meste to forskellige priser. En "USA" og en "gray market" pris. Sådan
som jeg har forstået har det, har det kun noget med garantien at gøre, men
jeg kunne godt tænke mig, hvis der er en som kender den præcise forklaring??

Venlig hilsen

David Johnsen

Fra : Martin K. R.

Dato : 30-10-04 15:47

"David Johnsen" <David@trimixdiver.dk> wrote in message
> [...]
> som jeg har forstået har det, har det kun noget med garantien at gøre, men
> jeg kunne godt tænke mig, hvis der er en som kender den præcise

Det er meget udførligt beskrevet f.eks. hos B&H (USA):
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist.jsp&A=getpage&Q=GreyMarketStatic.jsp

USA: Varen skal returneres til fabrikantens serviceværksted
Gray: Varen skal returneres til B&H

B&H konkluderer at en person i USA nok vil købe Gray (fordi det er billigst,
og det er hip som hap om man sender den til B&H eller fabrikantens værksted
i USA).
De konkluderer også at udlændinge nok vil vælge USA modellen, da de så kan
indlevere den til fabrikantens lokale værksted i hjemlandet i stedet for at
skulle sende en Gray vare til B&H i USA.
_MEN_ hav dog lige i baghovedet at mange fabrikanter skelner mellem USA og
Europa, når det gælder reparationer under garantien, så man ikke umiddelbart
kan få en ting købt i USA repareret hos fabrikantens europæiske værksted.

Martin

Fra : David Johnsen

Dato : 30-10-04 17:46

Tak for svaret Martin.
Hvis man køber varen som "USA" og alligevel ikke kan få garantien i Europa,
kan man vel lige så godt vælge "Gray". Om man skal sende varen til B&H i USA
eller til et lokalt værksted i USA, synes jeg giver lidt det samme.

David

Fra : AS

Dato : 30-10-04 18:54

> [...]
USA
> eller til et lokalt værksted i USA, synes jeg giver lidt det samme.

I USA eksisterer verden ikke udenfor USA Garanti som heder USA er
worldwide. Dog, producenter giver worldwide garanti for filmkameraer og
objektiver, men ikke digitale kameraer, fordi "de er forskellige,
producerede for anden marked"

Fra : Martin K. R.

Dato : 30-10-04 18:55

> [...]
> Europa, kan man vel lige så godt vælge "Gray". Om man skal sende varen til
> B&H i USA eller til et lokalt værksted i USA, synes jeg giver lidt det

Jep, også min holdning. Medmindre altså, at man køber et fabrikat der rent
faktisk _kan_ indleveres under garantien i Danmark/Europa selvom det er købt
i USA. Efter sigende har f.eks. Canons L-serie af objektiver 'sand'
worldwide warranty, men det hører vist til undtagelsen.
Martin