Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cosina objektiv
Fra : Brian Lænø

Dato : 29-10-04 20:34

Hej
Jeg er lidt på udkig efter et større zoom objektiv.
Jeg har fundet objektiver fra Cosina der skulle passe til mit kamera.
Er der nogen der har erfaringer med Cosina, er kvaliteten i orden?

--
Brian

Fra : AS

Dato : 29-10-04 20:41

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg er lidt på udkig efter et større zoom objektiv.

Hvor stor er større?

> Jeg har fundet objektiver fra Cosina der skulle passe til mit kamera.
> Er der nogen der har erfaringer med Cosina

Jeg har.

er kvaliteten i orden?

Nej.
______

Jeg blev bekendt med en Cosina 19-35 i min begyndelse med SLR for flere år
siden... Til sidst var jeg glad, da jeg ikke har haft den længere. Generalt
har de mindre skarphed og større distorsioner, end de bilige originale
objektiver. Man kan ikke sige, at de ikke virker som objektiver, men...

Fra : Brian Lænø

Dato : 29-10-04 20:52

"AS" < skrev

> Hvor stor er større?

Det er et 5,6-8,0 100-500mm

--
Brian

Fra : AS

Dato : 29-10-04 21:03

Den er faktisk stor, rigtigt.

5,6 er ganske mørkt i søgeren, endnu mere 8. Hvis kameraet er AF, får den
problemer med at fokusere. Der er mange kameraer, hvor AF hvirker ikke, når
blænden er over 5,6. Hvis du fokuserer manuelt, så får _du_ problemer...
Desuden, kan man slet ikke håndholde denne objektiv og få skarpe billeder.
Og optisk kvalitet som sagt før. Jeg bed, at prisen lyder godt, men... Det
kunne være bedst at har objektivet til nogle testskud og vurdere billeder
selv. Dog, jeg anbefaler, at du sammenligner med andre billeder, som er
taget i den samme forhold med f.eks. Sigma 500 EX og tage beslutning.

Fra : Erik W.

Dato : 30-10-04 00:07

"Brian Lænø"skrev i news:41829f66$0$58965$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det er et 5,6-8,0 100-500mm

Blænde 8? Så ville autofocus ikke virke på eksempelvis et Canon EOS 10D.
Hmm - Jeg har lige købt et Sigma Bigma 50-500EX 1/4-6,3 og selv om jeg ikke
har nået så meget med det er jeg allerede begejstret. Det koster cirka 7500
på postordre fra Tyskland, og jeg har set det i DBA til 6000 kroner.
Hvis du er interesseret kan jeg give dig en håndfuld links.
Hvilket kamera har du?

Mvh Erik

Fra : Brian Lænø

Dato : 30-10-04 00:21

"Erik W." skrev
> [...]
> på postordre fra Tyskland, og jeg har set det i DBA til 6000 kroner.
> Hvis du er interesseret kan jeg give dig en håndfuld links.

Det er et gammel Yashica Fx-3, med manual fokus.
Objektivet har jeg set på Ebay, det er nyt med 2 års garenti.
Jeg vil ikke ofre flere tusinde på et nyt objektiv, lige her og nu.
Jeg havde regnet med, at jeg ville byde op til omkring 200? = 1500 kr.

--
Brian

Fra : Brian Lænø

Dato : 01-11-04 16:22

"AS" skrev
> [...]
> har de mindre skarphed og større distorsioner, end de bilige originale
> objektiver. Man kan ikke sige, at de ikke virker som objektiver, men...

Hvad så med et Tokina 150-500mm f/5,6?
Er det bedre kvalitet?

--
Brian

Fra : Allan

Dato : 03-11-04 11:08

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> wrote in

> "AS" skrev

> Hvad så med et Tokina 150-500mm f/5,6?
> Er det bedre kvalitet?

Det bedste man kan sige om Cosina er nok at de er billige :o/

Tokina laver lige fra rigtig gode til ringe objektiver. Jeg har selv et
ATX 90/2,5 makro til min Contax og det er klart blandt toppen!

Jeg har ikke personlig erfaring med Tokina 150-500mm men den har en ringe
MTF (2) (se på photodo.com) Nu er MTF ikke alt men efter min mening skal
den være iorden før jeg personligt overhovedet vil overveje købet.

En ting du også skal huske på er hvis du kommer ud i 300mm og over skal
du regne med at bruge staiv hver gang.

Der findes også et Tokina 70-210. Og jeg ved ikke hvorfor, men jeg
oplever at kontrastfyldte billeder bliver grynet!?

Men hold øje på ebay.de og ebay.com der er løbende en del objektiver til
contax/yashica

Fra : nyrup

Dato : 29-10-04 22:44

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har fundet objektiver fra Cosina der skulle passe til mit kamera.
> Er der nogen der har erfaringer med Cosina, er kvaliteten i orden?

Jeg har et Voigtländer 19-35mm, som jeg mener er det samme som Cosina. Jeg
købte det fordi det var så rørende billigt. Jeg blev faktisk positivt
overrasket! Jeg har brugt det sammen med mit F70 i et par år. Mest i området
19-24 mm, da jeg ikke havde faste Nikkor objektiver der dækkede det område.
- Jeg blev endnu mere forbavset da jeg fandt ud af, at det (specielt ved
nedblænding) giver brugbare billeder på mit nye D70! - Jeg havde frygtet det
værste. Bl.a. pga. "skræmme-kampagner" om hvor slemt det står til med
vidvinkelområdet og DSLR - og så en billig "skod-optik"...
Selvflg. er det ikke en superoptik!!! -Men det giver billeder der i skarphed
ca. svarer til dem jeg får fra mit IXUS 400. Der er bare den forskel, at der
er mindre linsefejl på Voigtländeren end på de fleste digitale
kompaktkameraer. F.eks. kromatisk aperation.
- Men igen - man skal ikke regne med at man får mere end man betaler for.

I dit tilfælde ville jeg også være lidt bekymret over lysstyrken.
Zoomområdet er også stort og det er ikke sikkert at kvaliteten kan holde...
eller rettere det er tvivlsomt at den holder med det store zoomområde.
Men der er en fordel ved billge objektiver. De er billige at have som
reserve, når man får mod og penge til at købe noget dyrere! - Som regel
vejer de heller ikke så meget, da der er meget plastic. Når lysstyrken er
mindre fylder og vejer de også mindre.

Fra : AS

Dato : 29-10-04 23:49

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message

> Jeg har et Voigtländer 19-35mm, som jeg mener er det samme som Cosina. Jeg
> købte det fordi det var så rørende billigt. Jeg blev faktisk positivt
> overrasket!
Alt er meget personligt.

Jeg har brugt det sammen med mit F70 i et par år. Mest i området
> 19-24 mm, da jeg ikke havde faste Nikkor objektiver der dækkede det
område.
For et lignende beløb kan man købe en fast 20 eller 24 mm, men kvalitet
bliver _meget_ bedre.

> - Jeg blev endnu mere forbavset da jeg fandt ud af, at det (specielt ved
> nedblænding) giver brugbare billeder på mit nye D70!
Alle AF objektiver virker fint på D70.

> [...]
skarphed
> ca. svarer til dem jeg får fra mit IXUS 400.
Man skal ikke sammenligne med en ultracompact Point&Shoot. Sensor på DSLR er
flere gang større. Jeg vil ikke se mere (Jeg mener teknisk side) mne
billeder fra P&S efter jeg købt en DSLR.

Der er bare den forskel, at der
> er mindre linsefejl på Voigtländeren end på de fleste digitale
> kompaktkameraer. F.eks. kromatisk aperation.
Man skal ikke sammenligne med en compact Point&Shoot. Objektiv og sensor på
DSLR er flere gang større. Det er en stor fordel.

> - Men igen - man skal ikke regne med at man får mere end man betaler for.
Præcis.

> Men der er en fordel ved billge objektiver. De er billige at have som
> reserve, når man får mod og penge til at købe noget dyrere!
Ekstra sparsom betaler 2 gange.

- Som regel
> vejer de heller ikke så meget, da der er meget plastic. Når lysstyrken er
> mindre fylder og vejer de også mindre.
Der er ikke kun vægt og lysstyrken, som taler.