Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver til D70
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 29-10-04 20:32

Hejsa

Jeg har købt et Nikon D70 med kit objektivet 18-70 mm. Jeg er RIGTIG
glad for det, og forstår nu slet ikke hvorfor jeg var i tvivl om
hvorvidt det skulle være D70 eller EOS 300D

Anyways...

Jeg kunne godt tænke mig nogle gode råd mht. køb af de næste objektiver
- hvad er bedst til prisen...

- f.eks. til koncerter - en fast tele med gode lystal...
- en vidvinkel
- evt. en GOD zoom (gode lystal) der ikke ruinerer en...

Hvad har I af bud?

Mvh
Gunnar

Fra : Erik W.

Dato : 29-10-04 23:33

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne godt tænke mig nogle gode råd mht. køb af de næste objektiver
> - hvad er bedst til prisen...
>
> - f.eks. til koncerter - en fast tele med gode lystal...

Så er det så Hans skal komme stormende ind på scenen og sige Canon 50mm 1,8
eller 1,4 hvis du har råd! Men nu er du jo Nikon-mand, så du skal have det
her istedet for http://www.kenrockwell.com/nikon/5018af.htm og så er det
ikke en gang dyrt.

Mvh Erik

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-10-04 00:00

Erik W. wrote:
> [...]
>
> Så er det så Hans skal komme stormende ind på scenen og sige Canon
> 50mm 1,8 eller 1,4 hvis du har råd! Men nu er du jo Nikon-mand, så du

Nejnej, han skal have 1,4'eren. :) Den er godt nok lidt dyrere, men for
satan et dejligt stykke mekanik/glas det er. Absolut udmærket ved 1,4, men
1,8 passer den bedre. 1,8'eren skal op omkring 2,8 for at være så skarp som
1,4'eren ved 1,8 - og det er jo masser af lys han efterlyser. Mekanisk er
den desuden klart bedre. Men okay - der er en stor prisforskel - 1,8'eren
koster vist omkring en tusse, 1,4'eren omkring tre tusser. Til prisen er
1,8'eren dog ganske fremragende.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-10-04 10:18

Morten Wartou wrote:

> [...]
> for satan et dejligt stykke mekanik/glas det er. Absolut udmærket ved
> 1,4, men 1,8 passer den bedre. 1,8'eren skal op omkring 2,8 for at

Det svarer ikke til nogle prøveskud, jeg lavede. Der var 1.8 mindst lige så
skarpttegnende ved fuld blændeåbning som 1.4'eren blændet ned til 1.8. Og
jeg vil tro at Nikons objektiver er så ensartede, at det ikke beror på
tilfældigheder.

vh
Jan

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-10-04 10:29

> [...]
> skarpttegnende ved fuld blændeåbning som 1.4'eren blændet ned til 1.8. Og
> jeg vil tro at Nikons objektiver er så ensartede, at det ikke beror på

Hm. Jeg fik modsat resultat. :) Det må bero på variationer. Men hvis det er
standarden at 1,8'eren er så god, så er det da absolut den man skal nappe,
hvis man ikke lige har brug for den større blænde (der er jo 2/3 f-stop
imellem) eller bare er røvrig.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kell Christensen

Dato : 30-10-04 10:58

Morten Wartou <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

> [...]
> hvis man ikke lige har brug for den større blænde (der er jo 2/3 f-stop

Der kører pt en tråd med dybgående test af Nikon optik:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=10868363

mvh Kell

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 30-10-04 14:22

Tak for tippet - ret overrasket over at de er så billige trods alt.
Troede jeg var nødt til at sigte efter Sigma f.eks.

Hvad med en lysstærk zoom til gode penge?

Mvh
Gunnar

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 30-10-04 14:26

In article <4182c531$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> eller 1,4 hvis du har råd! Men nu er du jo Nikon-mand, så du skal have det

Er der et sted hvor man kan se nogle billeder af dette objektiv - gerne
taget med D70...?

Mvh
Gunnar

Fra : Erik W.

Dato : 30-10-04 15:22

"Gunnar Kristiansen"skrev i

> Er der et sted hvor man kan se nogle billeder af dette objektiv - gerne
> taget med D70...?

Her f.eks:
http://www2.photosig.com/go/photos/browse?sort=id-d&page=2&id=15930

Ellers kan du jo prøve at kigge i den tråd du selv startede 2004-10-20
14:43:08 http://kortlink.dk/google/d73
Der ser det ud til at du får svar på alle de spørgsmål du gerne vil have
svar på. Jeg må indrømme at jeg blev en anelse irriteret da jeg fandt ud af
at du allerede har fået svar fra andre i en anden tråd.
Er der en grund til at du starter en næsten identisk tråd igen? Kan du ikke
se svarene i den gamle tråd?

Mvh Erik

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 30-10-04 17:13

Hej Erik

Jeg er da ked af at jeg irritere dig, det er slet ikke min hensigt. Men
skal der omvendt ikke mere til, så kan du vel bare lade være med at
svare.

Jeg kan i hvert fald ikke finde den tråd du refererer til, og det er
først gang idag at nogen har gjort mig opmærksom på Nikons 50 mm 1.8/1.4
objektiver - sådan et tror jeg da bare jeg ska' ha!

Men er 1.4'eren det bedre? Har lige læst et sted at 1.8'eren faktisk
skulle tegne skarpere i visse tilfælde..anyways, det bliver nok
tegnedrengen der afgør det.

Mvh
Gunnar

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-10-04 17:27

Gunnar Kristiansen wrote:

> Men er 1.4'eren det bedre? Har lige læst et sted at 1.8'eren faktisk
> skulle tegne skarpere i visse tilfælde..anyways, det bliver nok
> tegnedrengen der afgør det.

Du kan formentlig finde argumenter for både det ene og det andet - i
virkeligheden er det afgørende vel at begge objektiver er lysstærke og
superskarpe. Så uanset hvilket du vælger, fås det næppe meget bedre.
Til gengæld er der ret mange penge at spare ved AF 1,8'eren (brugt fås det
vel til en 7-800 kr).

Fra : Erik W.

Dato : 30-10-04 17:47

"Gunnar Kristiansen" skrev i

> Jeg er da ked af at jeg irritere dig, det er slet ikke min hensigt. Men
> skal der omvendt ikke mere til, så kan du vel bare lade være med at
> svare.

Ja så er det heller ikke værre... Nu havde jeg jo allerede svaret en hel
masse da jeg opdagede at du har postet næsten det samme spørgsmål for 10
dage siden

> [...]
> Men er 1.4'eren det bedre? Har lige læst et sted at 1.8'eren faktisk
> skulle tegne skarpere i visse tilfælde..anyways, det bliver nok

Lyder fornuftigt at lade tegnedrengen tale. Hvis der er usikkerhed om det er
den billige eller den dyre der er bedst, så er det vel bare at tage den
billige. Det er da fjollet at betale en formue for den dyreste og så skulle
gå og spekulere på om den billige er bedre Det er ligesom lidt nemmere
den anden vej rundt.

Mvh Erik

Fra : Kell Christensen

Dato : 30-10-04 15:57

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Er der et sted hvor man kan se nogle billeder af dette objektiv - gerne
> taget med D70...?

Mener du taget med dette objektiv - så:

http://www.pbase.com/cameras

her kan du vælge camera og optik...

Kell

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 30-10-04 14:43

> [...]

> eller 1,4 hvis du har råd! Men nu er du jo Nikon-mand, så du skal have det

Kan man egentlig stille blænde digitalt med dette (disse) objektiver?

Mvh
Gunnar

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-10-04 15:02

Gunnar Kristiansen wrote:

> Kan man egentlig stille blænde digitalt med dette (disse) objektiver?

Ork ja - man skal langt tilbage i tiden for at det ikke kunne lade sig gøre.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou